Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Fred_Fyr

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fred_Fyr

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är ju en säkerhetsfråga, säkringarna är till för att endast skydda kablarna från batteriet tror jag, sen har man ju dom míndre säkringarna till förbrukningarna. Jag har inte detta i min båt men har ju råkat ut för något, å det brukar ju vara först då som man fixar sådan grejor
  2. Jag hålller på att renovera elen i en gammal Maxi 95 med dubbla batteribanker. Jag har konstaterat att det endast sitter en huvudströmbrytare på minusen som bryter allt i hela båten förutom länspump. Min fråga är om det finns någon nackdel med att ha det på det sättet ?Och vad är då fördelen med två brytare på plussidan?, dvs en brytare för varje batteribank som jag nu skulle kunna bygga om till när jag håller på och river ut detta formidabla skatbo!!! Tacksam för många tankar i detta eviga ämne
  3. Kablarna från den svarta plastgrunkan är anslutna till generatorn med tre kablar till B B- och D tror jag
  4. Behöver hjälp med att idetifiera en liten plastbox som är kopplad till generatorn, bifogar lite bilder
  5. Jag har en Parant 25 från -76 med vad jag misstänker är en MD6 som har börjat sota betänkligt vid belastning. Detta är andra året som vi har båten och förra året sotade den betydligt mindre . Är det så att motorn är på upphällningen eller är det normalbeteende på en gammal diesel? Finns det någon därute som kan förklara för en dieselnovis????
  6. Jag brukade ta ett tunnare rep och binda fast en halvliters petflaska och sen hänga på badbryggan för att kunna peta den framför rodret med en båtshake Fredrik
  7. Fick stora rostangrepp på min motor i min Albin 23 över vintern. Vintern efter så satte jag in en torrboll som blev full med vatten trotts att det e ett väldigt litet motorrum (vp md17c), det funkade perfekt tycker jag Fredrik
  8. Någon som har erfarenhet av den här sidan simpellift 600 spänn för trådlös styrning känns ju helt ok till ankarspelet Fredrik
  9. Kan tipsa om ett billigt 70A relä som nog ska funka bra Relä
  10. Jag har en Parant 25 med orginalmonterad 2-bladig fast propeller som jag skulle vilja byta ut till en trebladig fast för att få bättre bett när jag navigerar i hamn mm. Kan motorn ta stryk av att få en för stor propeller eller är det stegningen som styr vad man får för utväxling på proppen. vad händer om man får för hög utväxling , råd och tips tack/ fredrik
  11. Det e väldigt kul att du e så ambitiös med att uppdatera här, men mest imponerad e jag av allt jobb du lägger ner på båten . Jag har en Albin 23 själv som jag nu skall sälja för att köpa min första segelbåt. Igår ringde jag och pratade med en kille som har en möre 30 på Tjörn som låg i rätt prisklass för mej, problemet e väl kanske att man oftast får vad man betalar för. dvs att för att få allt ok i båten så måste man lägga ut 100t vilket inte funkar med min småbarnsfamiljsekonomi. Kepp up the good Work!! / Fredrik
  12. Härligt med era ideer och tankar, tack för det!! Anledningen till att jag vill göra detta är: A: jag har tre batteribanker, en för start en för förbrukning och en för mitt gamla kylskåp som aldrig kan få nog med ström B: jag e snål, jag tycker att 800kr är väldigt mycket pengar för ett skiljerelä( som annars varit perfekt), jag e elektriker till yrket och dom grejorna som behövs för min hemmasnickrade variant har jag liggande hemma Det hade ju varit fint om man kunde gjort något liknande på 12v sidan så man slapp diodbryggan, men jag har bara 24v kontaktorer....
  13. Funderar på att göra ett hemmasninckrat sklijerelä till båten genom att helt enkelt ta en 230v kontaktor och dra ihop alla 3(eller 4) polerna på batteriladdarsidan och sen fördela till alla batteribankerna på batterisidan. Sen ansluter jag kontaktorn till landströmmen, så ifall landströmmen försvinner så blir det ingen strömrusning mellan batterierna. Jag ska använda det mest när jag är ute med båten, så man har ju ett vakande öga på systemet hela tiden. Tidigare så flyttade jag runt laddaren manuellt så man får väl kalla detta för semiautomatiskt för jag får nog avbryta laddningen när batterierna börjar bli fulla Tacksam för lite konstruktiv kritik Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...