JonasE
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm JonasE
-
Placering
Kadett
-
Har funderat på en alternativ lösning där jag kopplar ihop startbatterierna och låter den ena generatorn ladda dessa och den andra laddar förbrukarna.Då behövs ju varken relä eller diod. Start och förbrukningsbatterier är av olika typ och bör då helst inte kopplas ihop ens under laddning vad jag förstår! Sen kan man ha en brytare för att koppla ihop bankerna i nödfall. Vad tror ni om denna lösning? //Jonas
-
Någon sense ledning finns inte och ska enligt instruktionerna heller inte behövas då spänningsfallet är max 0.4V. Men för att få rätt funktion på den så behöver jag skaffa ett gäng meter kabel och lägga ner mycket jobb för att dra om det snyggt och prydligt. Blir dyrare än att byta till skiljerelä. Bavaria tillverkar ju ett gäng båtar varje år och borde ha lite koll, så min fundering var varför man kopplat det på detta sätt? Fanns det NÅGON vinning med att sätta dit Isolatorn? Den kostar säkert en del! Hade man struntat i att satt dit den så hade jag i alla fall fått full spänning till batterierna.. Någon som vill köpa en nästan ny batteriisolator billigt.
-
Ja här var det livat =) Ett problem tycker jag i alla fall att det är eftersom startbatteriet laddas ur i takt med förbrukarna. (Om man nu inte stänger av brytaren) Min skiss var väl kanske under all kritik men installationen är i övrigt är helt ok med 95mm2 kablar och huvudsäkringar och brytare för alla bankerna. Diodbryggan är en mordern variant med max 0,4V spänningsfall så den skulle kunna få vara kvar men då krävs en del kabeldragning för att få korrekt funktion. CTEK grejorna tror jag säkert är bra men då måste jag även installera deras SMARTPASS för att få ut mer än 20A laddning och dra kablar. Eftersom man både är lite lat och snål så låter ju biltemas skiljerelä som en bra idé. 149kr och två skruvar så är det klart. Men detta relä klarar 125A kontinuerligt! Funkar det tillsammans med en 150A generator? Vet inte i praktiken hur mycket ström den kan leverera till FB. Och skulle man kunna ta tillvara på strömen från den andra generatorn via ett skiljerelä till? Eller är det bara onödigt?
-
Tack för ett utförligt svar! Du vet inte hur man bör dimensionerar ett skiljerelä? Ska den klara 150A som generatorn ger? Sen kan jag inte begripa hur Bavaria tänkte när de gjorde installationen.
-
Jag har tittat lite på mitt elsystem och tycker att varvet har kopplat lite tokigt. Vad säger ni som förstår er på det här med el? Hur skulle jag göra om för att få det på bästa sätt? Prylar och kablar är ju nya så jag vill dra om så lite som möjligt! 1. Skiljedioden har ju idag inte någon riktig funktion eller?. Den hade jag tänkt ersätta med skiljerelä. 2. Bör jag ha skiljerelä mellan startbatterierna för att ta till vara på laddningen från bägge generatorerna? 3. Ankarspel och bogpropeller kopplar man bäst in på start eller förbrukningsbatterier?
-
Hej! Har precis bytt ut ett par gamla VDO givare mot wema! VDOs flytmojäng satt i ett rör med små hål medans wemas sitter på en pinne vilket innebär att när det skvalpar i tanken så slår mätarna. Finns det någon lösning på detta så man får ett jämt motstånd så att mätarna står still? Förslag någon? /jonas
-
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ryggstöden där ute, det var de nere i fören som brukade lossna. En grej till som jag kom på var att standardkablarna till spisen (el/sprit) var för klena så när man skulle värma frukosten så måste motorn vara igång vilket inte alltid uppskattades... Men det var ju iofs 89 så det borde vara åtgärdat . Tror absolut inte att du ångrar dig om du slår till, vi hade säkert haft våran kvar om vi inte hade växt ur den... MVH Jonas
-
Det satt en bensin V8 i den! (AQ271) När den var tom så var toppfarten uppåt 40 knop, men strax under 30 var en lämplig marchfart. Med stor semesterpackning, familj och hund så fanns en tydlig planingströskel som ibland var lite irriterande men sedan så gick det undan... Förbrukningen kommer jag faktiskt inte ihåg! MVH Jonas
-
Hej! Vi hade en polar 820 i 8 sommrar och jag tycker att det var en kanonbåt, lagom för 4 personer. Det enda neggativa jag kan komma på är att infästningarna till soffor, ryggstöd och dyligt var väldigt klena och gick av eller lossnade lite då och då. Men det borde vara åtgärdat vid det här laget! MVH Jonas
-
Kommer själv från Gävle och har klarat mig från festingar hittills. Men hur är det om man ska tillbringa sommaren i stockholms skärgård, bör man vaccinera sig? Hur har ni andra gjort?
-
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,946394,00.html
-
Inte mer... Hoppas att det är något annat då! /jonas
-
Tack för tipset! Ska skicka ner en mekaniker i motorutrymmet i dag o ut o köra lite så får vi se vad han kommer fram till..
-
Hej Har haft ett problem nu i ett par år som jag inte får ordning på. Vid körning i högre farter så försvinner kylvattnet ut motorn (AQAD41), inte allt men ett par liter per dag.. Har provtryckt systemet ett par gånger utan att det läcker ut en droppe. Kan det vara topplockspackningen som är dålig eller har ni något annat förslag? /jonas
-
Gjorde också misstaget att testa VC17 Eco förra året. Vid sjösättning åkte jag omkring i 30 knop, när det var dags för upptagning så lyckades jag pressa upp båten i 17 knop :-? Hade iofs fuskat lite och bara lagt på ett lager...