Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

sotarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    102
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sotarn

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Plywood skall vara tätt från alla håll. Såldes lack eller fernissa på insidan, ingen olja! ;-)
  2. Jag tycker att du ska använda epoxi eftersom det väter bättre än polyester men oavsett plast tror jag inte att du behöver nån primer. Se till att ytan är torr och rugga upp den med sandpapper eller liknande så fäster det nog bra.
  3. Invändigt kan du köra med vanlig halvblank våtrumstäckfärg, förslagsvis vit. Det har jag gjort och det blir enligt mig rätt fräscht och ljust. Jag har målat både tak och sidor (skrovsidorna var vinylklädda och lite blekta, färgen sitter kvar även där). Ingen grundfärg utan jag strök direkt ungefär 3 gånger med täckfärgen. Ge dig inte på att måla om skrovet i vattnet. Det är ju så enkelt att ta upp båten för det!
  4. Det vanliga förfarande om man inte har separat förvärming är att värma brännaren med en liten sup etanol innan man släpper på fotogenen. Går bra med vilken sprit som hels. T-röd är billigare än Origonol (men det går ju inte åt några mängder)
  5. Grundfärgen och lacken håller bra att gå på men bottenfärgen är självpolerande och ska inte finnas någon annanstans än under båten.
  6. Har målat vinyl med vanlig våtrumstäckfärg och den verkar sitta fast bra.
  7. Kan du inte tillverka eller få tillverkade någon sorts mastbeslag och sedan använda schackel eller bult/nit för att fästa vanten? I änden av vanten får man då pressa fast lämplig avslutning.
  8. Det enklaste är nog att använda wirelås och sedan tejpa, men det kanske inte blir så snyggt. Det går ju att splitsa wire också. Lite vassare än att splitsa tamp och man behöver vanligen ha speciella splitsnålar, men det går om man vill. Jag skulle överväga att använda stark och lättsplitsad lina av dyneema istället för wire om det inte är så att vanten är utsatta för mycket mekaniskt slitage.
  9. Det du beskriver kalman är såvitt jag förstår helt vanliga storsegeltravare.
  10. Travare är ju ett sätt att få en stor som är enklare att hissa och även beslå, men jag skulle föreslå att behålla repliket om det går. Du får bättre form i seglet om det inte ursprungligen är sytt för travare vilket är osannolikt om det sitter ett replik där. Den minut det tar att rulla ihop storseglet (inte runt bommen utan runt halshornet) kan man väl tåla? När seglet är rullat så tar man antingen bort det från bommen och stuvar det någonstans, eller så fäster man det med nårga väl placerade stroppar uppepå bommen.
  11. Jag har en liknande motor (Archimedes penta -79). Det finns både 6 och 12V växelströms-belysningsuttag beroende på modell. Uttaget är avsett för att driva någon eller några lanternor men det går att få lite laddning om man kopplar in en likriktarbygga (regulator egentligen onödigt eftersom effekten är så klen), jag tvivlar dock på att det är värt besväret. Det är en trevlig motor med låg vikt omkring 13kg om man står ut med vibrationer, ljudnivå och avsaknad på friläge/växel. Enkel teknik som sällan krånglar (luftkyld motor och stänkkyld rigg gör att det inte är någon impeller att se efter). En normal service går ut på att göra ren förgasaren, kolla tändsystemet och byta växelhusolja.
  12. I internationella båtsammanhang använder man numera nästan alltid 3-bokstäver för landsbeteckningen så segelmakaren har rätt. SWE är inte skyddat på något sätt, du kanske tänker på K-? Står det S- i seglet så antar jag att det är 15-20år gammalt.
  13. Antagligen är motorn tillverkad i såpass stor upplaga att allt i reservdelsväg går att få tag i, antingen begagnat eller nytt. Det finns flera båtmotorskrotar som säljer delar och även en hel del privatpersoner. Beroende på årsmodell kan fel sitta i t.ex. lägesgivare/matarspole, brytarspetsar, kondensator, kortslutningsknapp, tändspole, tändkabel, cdi-enhet (styrenhet för elektrinisk tändning som i princip varit standard på utombordare sedan 1976 ungefär). Kan kosta att från någon hundring till flera tusen nytt beroende på var felet sitter. För att säga något mer så skulle det inte vara fel med yttreligare diagnostisering av felet. Hur yttrar det sig? Finns det gnista på någon av motorns två tändstift?
  14. Här har du ett förslag: http://markok.blogg.se/1207086346_bttips_oxalsyra_och_p.html
×
×
  • Skapa nytt...