-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hellas
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack så jättemycket, det är väll bara till att beställa och se glad ut. Du verkar kunnig, du råkar inte ha ett tips om det andra problemet med startmotorn? Det verkar ju inte ha med cdboxen att göra. Jag bytte kol i startmotorn förra året men det verkar inte ha hjälpt. Det kan tilläggas att jag har hittat ett till intressant fenomen, ibland när jag slår på tändningen så visar numera bränslemätaren att tanken är full fast den i detta fallet var ca halvfull. När jag sen slog på tändningen några minuter senare så visade den halv tank igen. Även varvmätaren kan bete sig på liknande sätt fast då visar den ca 1000 varv fast motorn är avslagen. Kort sagt, elen i denna motorn verkar inte må helt bra...
-
Ja, det kanske skulle underlätta om jag angav årsmodell. Det är en -90 så den är hyggligt gammal. Det finns bara en cd box på den, jag antar att cd box och power pack är samma sak eller har jag fått detta om bakfoten? Senast ändrad av Hellas | 03 maj 2009 | 20:55
-
Efter div felsökning så har jag kommit fram till att jag inte har någon gnista på någon av cylindrarna på vänster sida (sedd bakifrån). Det troliga är väll att det är cdi boxen men finns det något bra sätt att utesluta att det är något annat, typ stator eller dyl. Jag har testat tändspolarna genom att flyttade dom en efter en till den fungerande sidan och fick då gnista. Jag har även problem med att startmotorn ibland går trögt, dvs det låter som om batteriet är dåligt (batteriet är nytt). Sen kan den dock helt plötsligt varva upp och snurra normalt. Vet inte om detta problemet har med det andra att göra men... Mycket tacksam om någon kan ge mig några tips om hur man ska gå vidare...
-
Tänkte höra om någon kan tipsa om var man kan få sin lilla Johnson 175 Hk V6 -90 servad i Göteborgs trakten? Känner till dom större men jag tänkte höra om någon kunde tipsa om någon mindre och ev billigare...
-
Hej, Till förra säsongen installerade jag en fast bränsletank i aktern på båten. Tyvärr verkar det som om det blev alldeles för baktungt med både en rejäl utombordare (175 Hk) och en 70 l tank. Det yttrar sig genom att det är svårt att komma iväg när jag startar, aktern gräver ner sig så att propellern bara står och tuggar luft. Jag tänkte därför till denna säsongen flytta tanken till fören istället. Men innan jag gör detta tänkte jag höra om det finns några nackdelar med detta så att jag inte börjar härja och sen visar det sig att det bli ännu sämre? Tacksamm för alla åsikter och tips!
-
Man tackar så mycket, nu har man lektyr för hela dagen...
-
Hej, Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att reda ut vad som gäller för fiske med tinor, burar. Jag har sökt på nätet men det enda jag hittar är om krabbfiske med snöre och klädnypa, och detta är ju inte riktigt det jag tänkt mig. Den enda andra vettiga länken jag hittade var om en Boråsare som blivit åtalad för att han fiskat olagligt med burar på västkusten... Så om någon kunde snabbt förklara vad som gäller eller posta en länk så skulle jag bli väldigt lycklig!
-
Man tackar så mycket, jag verkar dock ha en sån otrolig j-vla tur att jag inte behöver byta generatorn som det verkade som. Men man ska kanske inte hurra ännu eftersom båten inte ligger i sjön ännu. Men nummret kommer nog tyvärr komma till användning senare.
-
Hej, Det ska finnas en välkännde kille i borås som har en massa begagnade motordelar liggandes. Är det någon här som känner till honom och kan hjälpa mig att få tag i hans nummer? Tack på förhand!
-
Då har man äntligen fått tummen ur och plastat om hela durken i båten, då kommer frågan. Vad sa man måla den med? Har kollat runt lite här på forumet men jag får inte riktigt klarhet i det. Räcker det med en vanlig lackfärg eller ska man nvända topcoat? Innan jag plastade om den så var det inte målat med någonting utan det låg en heltäckningsmatta direkt på polyestern. Hoppas någon kan hjälpa mig.... Tack på förhand!
-
Jo det e ju just det med. Bak kommer jag i princip inte behöva sätta fast den (givetvis gör jag detta iaf). Medans fram måste jag palla upp den ca 5 cm för att den ska få plats, blir ju lite mer ostabilt då.
-
Kan man använda oxalsyra på galon klädseln med? Har testat i princip allt men det blir inte helt rent. Läste att oxalsyran även bleker vilket ju skulle kunna vara bra om det inte förstör klädseln.
-
Nja att komma upp i plan e ju det minsta problemet. Båten är 5,2m och har en 175Hk motor... Men är det inte lättare att plana i lägre hastighet om man har mycket vikt fram, eller spelar inte det någon roll när man väl planar. När jag väl planar kan jag ju dra av gasen nästan 1/3 och fortfarande plana.
-
Har införskaffat en 70l plasttank som jag tänkt installera i båten. Nu e bara problemet placeringen. Antingen kan jag vara lat och placera den bak där den faktiskt passar perfekt. Eller så kan jag jobba mig med att placera den fram där betydligt mer jobb krävs. Mina planer är att installera den fram för att få lite mer vikt fram och inte allt bak, där sitter ju redan 180 kg motor. Tilläggas ska även att utrymmet fram är ganska stort men blir i princip värdelöst eller iaf krångligt att använda vid denna placering. Det jag funderar på nu är om det verkligen är värt besväret att placera den fram. Blir det så stor skillnad?
-
Hmm, nu har man tydligen gått och blivit blind med! Tack för det! Men kan det verkligen vara med motor, det står ju där att det är en 50 hp motor på den. Vad kan en 50 hästars motor väga, 75-80 kg? Måtten stämmde ju som sagt inte riktigt men säj att min väger max 400 Kg utan motor då Isåfall skulle ju min båt väga ca 400 Kg 185 kg motor 585 Kg, låter ju löjligt lite. Då skulle jag ju kunna ha ett EU släp utan problem...