Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Seglaut

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    64
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Seglaut

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Din oro är nyttig för då kommer du inte att utsätta dig eller båten för mer än vad ni klarar av. Det går bra bara man tar det lungt och kollar vädret och sjökortet. Ett knep som jag använder till grabbarna och mig själv är att slänga ut en fender som dom skall segla runt och plocka upp. Ger bra övning i att hantera båten. Träna på att hantera båten med både segel och motor hur hon uppträder i olika vindar och försök angöra utan att bromsa båten med att fånga bojen. Att få fart är en sak att kunna bromsa är ibland viktigare. Delägarskap. Delar själv båt och i det kontraktet så är vi kapten varannan vecka och används inte båten så är det okej att den andre seglar ut. Denna tid som jag använder på hans vecka kan han inte tillgodoräkna sig utan enbart använda båten om inte jag skall ha den. Veckan börjar/slutar Måndag 12.00. Inköp av grejer skall delas lika, men med ett undantag och det är om jag vill ha en autopilot och den andre inte vill. Då har jag möjlighet att köpa den och montera fästen som dock inte får inkräkta på den andres möjlighet att använda båten och använda piloten som min egen och stå för kostnaden själv. Skulle vi avsluta samägandet och inte kommer överens så skall en utomstående värdera båten och denna summa skall gälla som skiftesbelopp. Bestäm i förväg datum för vår rustning så att inte 1-2 får göra allt jobb.
  2. Seglaut

    Splitsa

    Köpte en dvd utgiven av Poly Ropes där splits på 3 slagent och flätade visas. Mycket bra. www.poly.se 100.- på mässan..
  3. Hade jag varit hemma och sett det så hade jag ställt upp! Lycka till nästa gång.
  4. Seglaut

    lucka till stortriss

    Den sitter rätt som den gör. Så satt den på min S. Triss. I överkant så fanns det ett lucklås. I rufftaket så var det en kloss som luckan tog i mot och i den en skåra för lucklåsets låsbleck att gå upp i. Låset påminner om det som finns i Hjermans nr 3652-2. I underkant så var det två lister som hindra luckan att ramla in/ut.
  5. Det är bara att rigga med block som styr linan dit där du vill ha den. Tänk bara på att dragkraften måste avlastas. Men behöver du verkligen dra ner dom till sittbrunn, du nå ju masten från sittbrunnen. Det som du appsolut skall ha är en liten lina ,4 mm räcker, som du fäster i fock fallet och listar i i krokarna när du hissar focken, den tampen fortsätter genom öglan i fören och går sedan till sittbrunn. Med detta enkla arrangemang så kan du reva/ta ner focken utan att behöva gå fram på däck. Det räcker inte med att bara släppa fallet då seglet drar sig uppåt på förstaget av vinden. Utöver det så hadde jag en gummicord spänd mellan sargarna så att jag la den ett par varv runt rorkulten och fick då en hyfsad avlastning på styrandet. Du kan aldrig släppa rorkulten då hon är lovgirig.
  6. Visst går det att blöta ner dom i badkaret. Men sen så mangla vi ur vattnet med en rund trästock som vi rullade över madrassen, samtidigt lyfte upp den bakom rullen för att pressa ut det mesta vattnet. Skönt med frächa dynor.
  7. Om du prövar att förändra uthal, skot kick eller cuningham så förändrar du seglets form. Översta lattan kommer att falla ut eller åt motsatt håll och bromsa. Det du vill eftersträva är att översta biten inte tvistar ut och spiller massa dragkraft. I bland är det just det som du vill för att minska krängning, men i vind som skall tas tillvara för framdrivning så är regeln översta lattan bör vara parallell med bommen ett bra beskrivning på hur seglet skall stå. Det finns flera trimmsätt att få till det men det är erfarenheten som avgör villken som skall användas just nu för att få ut det mesta av vinden. Det är alltid en massa kompromisser i kring segling och däri ligger tjusningen.
  8. Köp på biltema men sen får du nog kolla väderprognoserna, för du kan inte lita på att dom håller. Okej en del av dom håller nog belastningen, men det räcker att en av dom inte gör det för att du skall få dyra problem. Om du kollar på olika saker som skall belastas som kätting schackel tampar vantskruv m.m, då upptäcker du att kvalite utmärks med att ange max arbetslast och brottlast. Medan på en del billigare endast anger brottlast, om något anges i huvud taget, som då ibland är samma som max arbetslast i första exemplet.
  9. Jag köpte på Hjertmans för halva priset under jul rean. Förra våren köpte jag skotlinor på mässan då dom har bitar av linor. Men räkna på hur mycket som du inte kommer att använda innan du köper. Billiga fall är vanlig treslagen lina det håller men töjer på sig. Dynema är stummt men dyrt vanligt skot fungerar bra det med.
  10. Visst fungerar det Stortrissen byggdes som en familje båt! Det är trångt ett bomkapell underlättar då man kan flytta ut packning i sittbrunn och på rufftaket. Toa = Porta-porti den låga får plats under sittbrunsgolvet. Kylvaror då får du använda kylklampar men försök att använda torr eller burk mat dom första tre dagarna använder du färskvaror. Dettaunder förutsättnin att du inte har möjligt att bunkra då och då. Jag och grabbarna hadde en under bar tur dock inte en vecka utan 4 dagar och 2 3 dagar seglingar förutom alla dagsturer. Det är trångt och det ställer krav på att man kan samsas och ge varandra utrymme mentalt men det är också en myket god träning i dettaoch så kan man lätta på trycket genom att göra goda strandhugg. Det är inte alltid nödvändigt att segla långt utan kanske mer nödvändigt att se till att alla får hjälpa till och ta ansvar så att dom växer. Vädret är ett problem som man löser genom att ha en alternativ plan och bra kläder. Det är skepparn som ska se till att besättningen håller humöret uppe och inte tvärt om. Kanske skall man byta skeppare varje dag? Åtminstone styrman skall bytas ofta. Nu är det så att seglar jag så skall jag segla blåser det inget så driver vi tills det kommer vind att ha ett övat tålamod är viktigt man kan inte alltid få allt med en gång. Men det är viktigt att alla är med på detta innan man går ut. Att diskutera igenom vad som skall ske och vad som kan förväntas under planeringen gör alla mer förberedda. Vilken mat kan man göra behövs det tränas på matlagning redan under vinter så att alla kan göra någon maträtt det är ett sätt att vara delaktig. Hej från George.
  11. Hej Masten till Scalare är Alu 7900 mm lång. Vantspridarna infästa på 4200 mm höjd, diameter 35 och 700 långa. Mastprofil oval 110x76. Vantstag i 5 mm vire. Vant för och akter ut samt från topp via spridare till var sida. Samt med 2 vantstag på var sida, infästa i en kraftutjämnande triangel som i sin tur fästes med en bult genom masten, under vantspridarfästet vid masten.
  12. Har du möjlighet att få in en liten kamera genom något hål? Finns företag som specialicerat sig på att fotografera rör o ventilationer. Om du bara luktar så får du en indikation på hur den mår. Sen att ett antal master gick åt så måste motfrågan bli: Hur många av dessa hadde klarat sig oskadda med en Alu? Hur var masternas kondition vid en utvändig ytlig inspektion. Har seglat av en trämast en gång 15 cm över däck rakt av bara. Lagade med ett glasfiber förband 5 lager, detta höllt i 3 år sen såldes båten. Att den gick av berodde på att vantstagen inte var tillräckligt spända.
  13. Okej då för står jag. Min Scalar har samma rigg som Karlskrona Viggen masterhead, så jag kan mäta i veckan som kommer. Jag har raka spridare. Har du kollat med Viggens hemsida? Annars så är Seldens bra att fråga. Jag fråga hur jag skulle göra infästning på bommen eftersom jag flytta skotpunkten till mitten där istället. Benns är ett annat förslag. Viktigt att du tar måtten på profilen för din mast, samt tillverkare om det finns angivet.
  14. Varför bygga om? 7/8 riggen är mer anpassningsbar för trimmning än masterhed. Om det är gennacker du funderar på så kan du hissa den flygande. Annars så är tipset att skaffa Selden katalogen för information. I boken Segeltrim så ges en del info i ämnet.
  15. Klart dugligt. Seglarn Göteborg har en och är på väg till Kina. På en mordern båt kan det bli malplacerat utseendemässigt kanske också viktmässigt men hållfastheten för en trämast med riktig konstruktion är det inget fel på. En del säger att dom sakna trämasten efter att ha bytt till Alu eftersom båten blev mer vågkänslig med en lättare mast. Detta skull ha att göra med att masten fungera som en balans stång/pendel. Jämför med vo60 båten för några år sedan, som förlora sin och hade en inte helt angänäm resa till Argentina för att få en ny. Den djupa kölen fungera som en pendel. En del Jollar har bytt tilbaks för att få ökad stabilitet, men en del bara för att båten blir tystare. Jag har trä till Gavotten men Alu till Scalaren.
×
×
  • Skapa nytt...