Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Coolhed

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Coolhed

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag tror jag låter riggen vara som den är... Antar att den går lite sämre om den är lång men det verkar för stökigt att fixa det... Hur som helst så fick jag lite tid över i helgen och: - Plockade ihop motorn - Rengjorde förgasaren - Köpte nya tändstift (dom som satt där var för hårda och hade fel elektrodavstånd visade det sig men dom var nya...) Efter det testade jag att starta motorn trots att kompet är lite kass och den tände och startade ca 5 sekunder eller så ett par gånger men sen verkar det som den vart grinig som innan jag fixade med allt... Visserligen lät den aningens piggare dom 5 sekunder den gick... Då blev man lite trött och jag började klura på den elektriska autochoke som sitter på motorn... Den flappar för fullt med spjället när man kör startmotorn och det ser allmänt konstigt ut... Så jag kopplade bort strömmen till elchoken och gick över till manuell choke istället och då drog han igång hur bra som helst... Testkörde han lite i tunna och den verkar lira riktigt bra... Så idag blir det kanske sjösättning med några paddlar i båten... Tack för alla tips. /Robban
  2. Man tackar för svaren. Jag har testat startgas ett par gånger utan att få den att tända... Har visserligen inte testat startgas direkt när den är kall utan bara när den slutat starta. Jag kan väl inte påstå att jag lagt så himla mycket tid (ännu) på motorn och jag hade räknat med att den kunde bli lite stökig då förra ägaren inte fått den att lira... Men någon har ju uppenbarligen grävt runt i den och bytt typ allt som var trasigt (efter någon typ av haveri efter att den gått varmt eller liknande) och jag fick med ett kvitto på prylar för ca 2 700:-. Kolv, ringar, lager, tempgivare, packningar, impeller osv... Visserligen verkar det vara Evinrude art. nr och det ser ut som den är honad (även om inte alla report är borta) så jag vet inte om kolven/ringen är för liten? Vet inte om den skillnad i kompression som jag mätt upp kan orsaka att motorn i princip inte fungerar alls eller om den borde starta men gå lite risigt? Någon som vet? Börjar klura lite på om det är skit i förgasaren/den får gnista men det är inte tillräckligt kräm pga den här powerpacken eller vad den heter alternativt att tändningen står galet... Men det känns som det inte är värt att börja tjacka nya kolvar osv osv utan isåfall få den att lira med dom prylar som finns någosålunda... Annars får det nog bli en annan motor om inte det går alternativt om man kan få tag i en likadan reservdelsmotor. Vad gäller riggen så såg jag någon sprängskiss på en Evinrude typ den här modellen och där såg det ut som det var en skarv på axeln... Men det kanske alltid är hellängsaxlar. Den ser ju lite oversized ut på båten åtminstone på längden... :-) Visserligen är motorn bra gammal men pga stöldrisk osv får den gärna vara lite gammal och skruttig bara den lirar någosålunda... Nästa steg blir nog ändå att skruva på topplocket igen och rengöra förgasaren och försöka kolla tändningen på den hur man nu gör och se om man åtminstone kan få den att gå på tomgång... Är det förövrigt någon som vet med vilket moment man ska dra toppen med och i vilken ordning? /Robban
  3. Hej, jag har köpt en båt där det följde med en Evinrude 35hk 1978 som enligt ägaren innan var renoverad av ännu en ägare men den här killen har inte fått igång motorn... Jag har testat motorn och jag får den att hosta igång när den är kall men den dör direkt och det går att starta den ett par gånger sen verkar den sura igen. Det som är bytt på motorn sen förrförraägaren verkar vara: - Impeller - 1 Kolv - 1 T-pack - 1 Termostat - 1 Kolvring Jag har kollat soppapump och den verkar pumpa på fint, gnista är det på både stiften och det verkar vara någon mysko magnettändning med någon typ av kamjustering som jag tror står rätt... Har inte plockat bort förgasaren och rengjort den ännu vilket jag kanske borde göra... Jag har mätt kompressionen och den är 93 psi i den bytta kolvens cylinder och 116 psi i den andra original kolvens cylinder. Är det för stor skillnad i tryck? Jag tog bort toppen och det ser ut som om den bytta kolvens cylinder är honad men det är fortfarande tre ganska rejäla report kvar som jag antar orsakar skillnaden i kompression alternativt att kolven/ringarna är så pass nya... Vet inte om man kan hona ner mer för att få bort mer av reporna (bifogar bilder)? Bör man lämna in den för att få den honad? Är det värt det? En sak till som är lite konstig med motorn är att det sitter en lång rigg på den fast båten Ockelbo T14 bör ha en kort rigg... Dvs motorn ser inte riktigt ut att passa, det verkar sitta som en skarvbit som man borde kunna ta bort för att konvertera motorn till kort rigg, någon som gjort det på en Evinrude 1978? Här finns lite fler bilder på kolvarna, cylindrarna och den konstiga riggen: [LINK]www.pkt.se/evinrude[/LINK] Det blev kanske lite lång förklaring :-D men är det någon som tror att det går att få snurr på den här motorn? Den ser iaf fin ut på utsidan... ;-) Mvh Robban
×
×
  • Skapa nytt...