Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

percy78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om percy78

  • Placering
    Kadett
  1. Köpte förra året en härlig plastbåt ca 6.5m. Dock idag när jag hämtade den från vinterförvaringen upptäckte jag massa små prickar/bubblor (1-2mm diameter) på gelcoaten. Tänkte först att jag har fått Osmos men det jag läst runt på nätet så skall detta endast kunna inträffa under vattenlinjen. Det jag även tycker är väldigt mysko är att jag inte upptäckte det varken innan affär, när jag polerade den innan sjösättning förra året eller innan jag ställde den på vinterförvaring. Kan det ha blossat upp under vintern. Kan det sprida sig? Vad kan detta vara och något som måste åtgärdas innan sjösättning eller kan det vänta tills hösten. Någon hjälpsam stjäl som kan komma med tipps vad det kan vara. För med Osmos som jag förstår så är det sandblästring, vintertorka sedan epoxy behandling som gäller. Under vattenlinjen har jag ej sett dessa små bubblor/prickar. Dock lite svårt att se då den är flagnad och ful (botten färgen).
  2. Kanske skulle förtydligat bilden igår. Stämmer bra som du säger att det är över klumpen/vattenhuset som stigarröret går in i så alltså underkant på blocket. Det finns 5st inloppskanaler till blocket från vattenhuset. 2st små och 2st större fyrkantiga samt 1st lite större runt hål (syns inte på bilden). Men som du säger så kanske det släpper allt eftersom jag kör med snurran i sötvatten.
  3. Richard, Har du några förslag hur man löserupp torkat salt inne i vattenkanalerna i blocket då? Har fått min så pass bra att den kyler hyffsat igen men jag är inte helt nöjd än med flödet i blocket men har inte en anining hur jag skall få rent de små kanalerna i blocket. De små hålet på denna bilden alltså.
  4. Hoppas det hjälper dig i ditt sökande och har du några frågor så får du gärna fråga här eller dra iväg ett mail till dig för jag har nog nästan läst alla forum som finns att läsa om detta samt nu även haft isär hela motorn så jag vet hur saker och ting fungerar. Är din motor oxå saltvattenkörd? Det finns lösning även på ditt problem så hör av dig så försöker vi lösa biffen tillsammans.
  5. Img filer är så vitt jag vet alltid Image filer alltså tex. ett helt program och inte bara ett sjökort. Prova att installera deamon tools och sen mounta upp img filen med det eller bränn det direkt till en skiva med tex. Nero burning rom eller alcoholik 120&.
  6. Felet hittat! Det var innre och yttre avgasplåtarna som var helt sönder ärjade att alla kylkanaler var fyllda med saltavlagringar. Skall montera ihop blocket och riggen idag och provköra med nya avgasplåtar så nu hoppas jag verkligen det var det som är felet. Men efter ha sett det kan jag inte tänka mig att det är något annat och det var säkert även det som orsakade att inte snurran ville gå på högvarv ordentligt heller. Hoppas nu denna tråd kan hjälpa någon annan.
  7. Tack så hemskt mycket för svaren. Skall kolla med dem dirkte imorgon förmiddag.
  8. Får jag tyvärr anse att detta är ett för svårt problem för detta forum att hjälpa mig med?
  9. Har ringt runt lite och letat stigarrör (vattnenröret inne i riggen) Till min 50HK mercury. Har ringt runt i motala och askersunds området men alla hänvisar mig till att ringa båtmotorskrotat och höra med dem. Men även fast jag frågade så var ingen behjälplig nog att kunna ge mig något telefon nummer. Så nu till från är det någon som känner till någon båtmotorskrot?
  10. Det med kylmantel lät intressant. Vad är detta? Sitter det på ovansidan av kotan som stigarröret och avgassystemet går in i innan blocket?
  11. Tack för svaren, vad det gäller termostaten så tog jag det för givet eftersom en kille på Marin&Fritid i Laxå påstod att det fanns en termostat under den kåpan på barbord sida på blocket. Vad det gäller att kontrollera längden på röret förstår jag fortfarande inte. Jag vet att inte röret är för kort för att nå ner men om det saknas 1mm eller liknande kan jag aldrig se om jag inte vet det exakta måttet på den.
  12. Tack Arne för svaret. En liten fråga bara. Jag har fått samma tipps av en kille tidigare på ett forum att kolla så röret är tillräckligt långt och att det tätar i bägge ändar. Men hur är detta tänkt det skall gå till? Enda sättet att se om det läcker eller är tillräckligt långt är att montera ihop hela riggen och gör jag det så ser jag ju inte röret. Är JAG korkad?
×
×
  • Skapa nytt...