Gå till innehåll
söndag 01 december 2024

Humble

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Humble

  • Placering
    Kadett
  1. Letar med ljus och lykta efter en verkstadshandbok för denna motor, men hittar nästan inga för Yamaha motorer över huvudtaget? Jag tror att det är en 83:a, men inte på något sätt säker. Det sitter en lite metalldekal på sidan med lite utnött text på, men lite svårt att utröna vad det står. Båten togs i bruk 83, och jag har tittat på en annan motor som grannen har och de ser likadana ut, och hans är från 83. Någon som kan ge tips på vart man hittar rep.handböcker för dessa? Kanske även något tips på hur man med säkerhet kan klura ut vilken årsmodell det är? Tack påförhand!
  2. Rev du ut hela durken, och gjorde om alltihopa, eller bara runt själva infästningen av styrpulpeten? Håller med att det ser väldigt fiint ut :-tackar Lite nyfiken eftersom jag också har plywood under min durk som börjat släppa!
  3. Jag använde West System för att plasta igen ett par hål i botten på min båt, med mycket gott resultat. Läste genom deras handbok, och pratade lite med personalen i butiken, och de hjälpte mig med rätt grejor. Hade fått för mig att detta skulla vara ett väldigt svårt jobb, men är man bara noga och tar sig tid, så går det jättebra. Men det är rätt tidskrävande dock, så se till att ha lite tid på dig när du gör det för att få ett bra resultat.
  4. Ok, till slut när vädret nu tillät så gjorde jag en sväng i sjön för att se om det gick att justera till det hela. Första reflektionen var att när man skulle justera bladvinkeln enligt den skala som finns på propellern, så ändras bladvinkel ytterst lite? Kan så lite verkligen göra någon skillnad? I alla fall, ställde om vinkeln i några olika lägen för att se hur det hela betedde sig. Tycker dock problemet kvarstår, men det är lättare att komma upp i planinng, och man kan åka lite saktare innan man sjunker genom. Dock tycker jag att den går saktare, och även att motorns varvtal ändrats? Så det ma skulle vilja göra nu egentligen är att mäta upp hastigheterna och även motorns varvtal för säkerhetsskull. Varvräknare var finns det? Kostar det multum, eller kan man kanske låna/hyra på någon båtfirma?
  5. Jag hade ungefär samma problem med min 40hk Yamaha. DÅ hade jag en illa tilltygad propeller. Gick relativt låga farten, men så fort man ville öka så började vibrationerna, och de blev rätt kraftiga. Bytte till ny propeller och nu går den som en klocka. OOootrolig skillnad.
  6. Just nu räcker det nog med att bara se sin position. Hur är det med fart? Går det att se det på alla GPS'er? Vore trevligt också att man kanske när man kommer hem kan tanka ur sin rutt till datorn för att se hur man har åkt! Separat antenn o laptop låter lite jobbigt då båten vi har är en liten båt, men det hade varit coolt om man kunde få plats med den Det ag tycker verkar klurigt är att veta om de är anpassade för marint bruk. Till exempel fick jag låna en gammal Garmin 12 (undrar om den hette så? Ser ut some Garmin 60/76) i alla fall, och där hade man en massa bra funktioner för att navigera efter inlagda rutter osv En del GPS'er idag ser mer ut att vara anpassade för bruk i bil.
  7. Söker en enkel o billig GPS för enklare insjö navigering. Behöver inte vara någon avancerad. Har tittat lite på Garmins eTrex serie? Kan det vara nå't? Vad ska man tänka på när man köper en GPS!?
  8. Stort tack alla! Verkar finnas mycket kompetens här på forumet, vilket gör en nybliven båtägare lite gladare! Som det ser ut så har jag hela helgen framför mig att testa! Återkommer med erfarenheterna sedan Och kavitationsplattan ligger precis i samma nivå som bottenplanet, kollade detta eftersom jag läste en annan tråd om kort/lång rigg. Men med varmätare och verktyg i högsta hugg ser jag fram mot en riktig båthelg, med förhoppningsvis gott väder! :-nojd (Numere som registrerad användare på maringuiden.se)
×
×
  • Skapa nytt...