Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

westcoast

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om westcoast

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla motorkunninga! Jag har en AQ170 (B30) som skall ha 98 oktan. Självklart kör jag med blyersättningsmedel eftersom ventilerna kväver det, men blyersättningsmedel höjer ju inte oktantalet. Problemet är att sjömackarna har 95 oktan. Vet att det finns sk. oktanhöjande medel power boost etc. men det verkar inte vara oktanhöjande i egentlig mening. Som jag förstår det skall det motverka knackning genom att rensa bort föroreningar i motorn men om motorn är i ordning blir det ingen förbättring och knackning kvarstår om man tankar 95 istf. 98. Finns det något man kan göra förutom att byta toppen till en med lägre komp? Räcker det att ställa ned tändningen? Förstör man motorn om man tankar 95 istf 98? Finns det några riktiga oktanhöjande medel att köpa? (förutom Viagra )
  2. För att vidareutveckla det här med motor till hydrokopter... Jag läste en del om olika motoralternativ när jag hade lite funderingar på att bygga svävare. (En svävare har ju som sagt i mångt och mycket samma konstruktion i.a.f. när det gäller framdrivning.) En del mindre svävare använder Briggs & Strattons motorer tex Vanguard modellen på 16Hp. http://www.briggsandstratton.com/display/router.asp?docid=98773 Du vill antagligen ha en motor med horisontell axel om inte din konstruktionsidé är väldigt exotisk... Även Honda har fina motorer i den här klassen. Tyvärr är det inte alls lätt att hitta dessa lite större motorer beg. eller bostkastade, speciellt inte de som har horisontell axel, eftersom de är så mycket ovanligare än de vanliga gräsklipparmotorerna på 3,5Hk med vertikal axel.En 16Hp motor kan väl tänkas sitta i en trädgårdstraktor eller mobil pump, generator eller så och slängs mer sällan. De är dyra, räkna med runt 10.000-15.000 eller så för en ny. Så en lätt bilmotor typ vw eller Subaru är rätt bra alternativ prismässigt, man borde komma undan med en tusing eller två. I USA används oftast V8:or till airboats (förstås) men det är lite stort tycker jag... Ett alternativ kan vara att leta efter en begagnad snöskotermotor t.e.x. Rotax (som också används i mindre hembyggda flygplan och ultralätta). Däremot är motorcykelmotorer inte speciellt lämpliga, enligt dem som försökt använda sådana till svävare, så tål de inte kontinuerlig belastning med propeller alls på samma sätt som bil och flygmotorer. Den inbyggda växellådan går också fort sönder om man försöker använda den till att växla ned varvet till lämpligt propellervarv. En sak att tänka på vid motorval är varvtalet. Vanligtvis har man en nedväxling 2:1 från motorn till propellern, den kallas PSRU propeller speed reduction unit. Den kan vara en planetväxel eller gjord med rem och skivor. Skall man bygga själv är förstås rem enklast. Finns också att köpa färdiga men är dyra eftersom de är en flygkomponent. Ivoprop www.ivoprop.com har bra ställbara propellrar. Man borde kunna bygga en fin liten airboat enligt den här listan: motor subaru EA82 (1800cc, 85Hk) eller vw: 1500 marinplywood några skivor lite trä och beslag: 3000 Epoxy och väv,skrov och smått och gott: 2000 propeller:3000 rem, remskivor till växel:500 summa : 10.000 eller är det för optimistiskt? Har jag missat något? Hjälp mig att räkna! Fler som har idéer??? En bok jag kan rekommendera är James Perozzos Hovercraftiga as a hobby. Lycka till!
  3. Hej! Håller helt med om att det är en kul idé, jag har själv haft funderingar i den riktningen. Ännu roligare är egentligen svävare, men tyvärr är det i princip förbjudet att köra svävare i Sverige utanför speciell tävlingsbana eller om man kan ange speciella skäl för att man måste köra svävare (se svävarfartsförordningen). Däremot går det bra att köra hydrokopter (airboat). En bra svävarkonstruktion är Sevtec, jag har ritningar. http://members.aol.com/sevtec/sev/skmr.html En bra, lättmekad, billig och lätt motor är Subarus 1800 boxermotorer. Försök få tag i en förgasarvariant utan allt elektroniskt jox som finns i de senare modellerna. De är vattenkylda och är modernare och anses vara mer tillförlitliga än VW motorerna. Effekt c:a 85hk. De är populära i hembyggda flygplan. Lycka till. Skulle vara kul att höra hur bygget framskrider.
  4. Intressant idé med Peugeot dieseln. Vad kan en sådan motor väga tro? Vilken bil/lastbil satt en sådan i? Det finns en del som använt den femcylindriga turbomotorn från Volvo 850 diesel. Motorn är femcylindig och kommer från Audi från början. En firma i Landvetter, Union Motor mariniserar dessa. Effekten är original på 140 Hk men kan pressas till 170Hk med chip. Jag vet inte vikten. Plats och vikt kan nog vara ett problem i Draco 2000HT, men det skadar ju inte att undersöka! Lycka till
  5. Du får ju plats med en AQ170 (B30 marin) motor om du vill. Jag har precis bytt ut min AQ170 mot en ny som stått i ett miltärförråd. Visserligen är AQ170 en gammal konstruktion och det finns nyare som är mindre törstiga, men det är ändå mycket bensin man skall spara för att kompensera priset på en ny dyr motor. Fördelen för min del var att eftersom det satt en AQ170 där förut så kunde jag utan problem byta ut den. Draco 2000 HT går som en dröm med 170 HK! Tala med Jan Engel i Halmstad han säljer dessa motorer. En annan variant är förstås att marinisera en bilmotor. Union Motor i Landvetter mariniserar olika motorer. Lycka till!
  6. Hej! Är det någon på forumet som har en ritning till Draco 2000? Helst Draco 2000HT men jag tror det är samma skrov som Draco 2000DC. Får jag låna ritningen får du som lånar ut den en digital 2D och 3D CAD ritning som tack för hjälpen.
  7. Hej! Nån som vet om det är samma cirkulationspump (vattenpump) till AQ170 som till B30 bilversionen? Nån som vet var man skaffar? Tacksam för hjälp med detta!
  8. Jo det stämmer att det är en skruv upptill och en nedtill. Generatorn sitter faktiskt inte direkt på blocket utan i konsoll av en rätt så tjock plåt nära motorblocket. upptill är ett spår där den övre bulten löper för justering. Nedtill sitter generatorn fast i en bult som går genom framkant och bakkant på generatorn. Se bild.
  9. Tack allihop för goda råd. Jo - 1/2 nycklar har jag med 2 st nu - det var en liten överraskning för mig att det inte var mm. Slangskruvmejsel skall jag skaffa det var ett bra tips. Tack än en gång för hjälpen.
  10. Jag är en nybliven ägare till en Draco 2000 med en AQ170 (B30). Inombordare är ett nytt område för mig; dessutom är motorn 25 år, så jag vill ta det säkra före det osäkra och inte bli stående ute på sjön med en motor som inte går... Vad bör man ha med sig i reserv ombord i form av delar och verktyg? Har impeller packningar generatorrem stift slangklämmor elgrejor. Vad bör man mer ha i reservdelsväg ? Sneglade på att köpa en oanvänd marin fördelare till AQ170 - är det overkill ? Kanske räcker med rotor lock... Är det några speciella verktyg man skall tänka på att ta med sig? Tacksam om nån kunnig AQ170-räv kunde ge tips!
  11. Hej! Är nybliven ägare till en Draco 2000HT med en AQ170 (B30). Den går kanonfint så när som på att generatorn skakar väldigt mycket. Nu har jag ingen erfarenhet av AQ170 motorn så jag kan inte bedöma vad som är normalt, men det ser inte hälsosamt ut. Generatorn sitter på en plåtkonsoll som inte ger nåt särskilt bra stöd. Stödjer man generaorn med handen blir den mycket mer stabil, så jag funderade genast på om det vore en idé att sätta dit ett stag som stöttar. Men om orsaken är något annat är det ju bara dumt. En tanke är att remmen kan vara gammal och det kan skapa obalans. Nån som vet? Fler frågor om AQ170: Hur ser man vilken modell det är? 170A,B,C,D... Tacksam för om nån kunnig på AQ 170 skriver en rad!
  12. Hej! Tibnor AB säljer saltvattenbeständig aluminimplåt av legering 5083-H111 certifierad för båtbygge av DNV. Billigt är det inte, men inte dyrare än plast totalt sett. Skulle vara fantastiskt att hitta en leverantör med låga priser men jag har inte lyckats med detta ännu. Har också funderat en hel del på båtbygge och till slut kommit fram till att aluminium är mycket vettigt material om man skall bygga enstaka exemplar, vill ha något som är robust och som behåller sitt värde. Jag kan varmt rekommendera boken boatbuilding with aluminium av Steven Pollard. Kan också rekommendera programmet Rhino 3D för designprocessen. Det är i sammanhanget ett billigt program och det är rätt många som använder det för båtdesign, även om det finns mycket mer avancerade program. Att svetsa aluminium är inte trivialt men går bra att lära sig om man läser på övar.Man behöver också en svets som kan leverera c:a 200-400 A, och gärna push-pull matning för tråden som annars är rätt hopplös att mata genom en svets avsedd för stål. Plåten kan sågas med vanlig handcirkelsåg eller så kan man låta vattenskära efter CAD ritningar, det är faktiskt inte så dyrt och så blire precisionen jättebra och det blir klart på en gång! Det skulle vara kul att få kontakt och utbyta ideer och skisser, hör av dig!
  13. Hej! Har också funderat en hel del på båtbygge och till slut kommit fram till att aluminium är mycket vettigt material om man skall bygga enstaka exemplar, vill ha något som är robust och som behåller sitt värde. Jag kan varmt rekommendera boken boatbuilding with aluminium av Steven Pollard. Kan också rekommendera programmet Rhino 3D för designprocessen. Det är i sammanhanget ett billigt program och det är rätt många som använder det för båtdesign, även om det finns mycket mer avancerade program. Att svetsa aluminium är inte trivialt men går bra att lära sig om man läser på övar.Man behöver också en svets som kan leverera c:a 200-400 A, och gärna push-pull matning för tråden som annars är rätt hopplös att mata genom en svets avsedd för stål. Det finns en del båtkonstruktionsregler i US Coast Guards självbyggar-regelbok Jag skall försöka få tag i ett ex. Det skulle vara kul att få kontakt och utbyta ideer och skisser, hör av dig!
×
×
  • Skapa nytt...