

usur
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm usur
-
Placering
Kadett
-
Såg för övrigt denna annons: Jo, den har jag kikat på, ser väldigt rätt ut. Men det är i stort sett den enda i den storleken på blocket. Det var därför jag sökte alternativ. Svårt att hitta trimaranskrov då inte alla skriver ut det. Fredrik
-
Tjena! Kikar efter en båt som framför allt ska användas till fiske. Jag vill att det ska vara en stadig fiskeplattform medan högsjöegenskaperna inte alls är viktigt. Ska bara användas i lugna vatten. Detta har gjort att jag tittat på trimaran skrov då dessa ska vara stabila för sin storlek. Däremot så verkar det mest finnas små styrpulpeter med trimaranskrov, 3-4,20. Egentligen skulle jag vilja ha en båt runt 5-5,5m för att få lite plats. Någon som kan göra en subjektiv jämförelse mellan en 4meters trifoil och en 5,5m med traditionellt skrov gällande stabilitet. Är det som natt och dag eller gör en meter till i storlek lika mycket för stabiliteten som trimaranskrovet? Någon som har några andra tips på modeller som skulle kunna passa. Tittar på billiga båtar för ungefär 20' motor. Helst utan sittbänk i mitten så att det går att röra sig bra i den utan att klättra. Det ska även gå att stå 2 pers och fiska i den utan att riskera ett ofrivilligt dopp om bägge två råkar stödja sig på samma ben. MVH Fredrik
-
Hej! Skall köra min båt från Stockholm till Sundsvall snarast. Det är en 24fots motorbåt ca 2ton Tänkte höra mig för om någon är på väg att transportera motsatt riktning för att spara kostnader. MVH Fredrik
-
Låter som en bra ide att investera i ett sjövattenfilter. Slipper man en del guckamoj som fastnar. Tror nog jag kollar oljekylaren innan jag går på vattenpumpen. Sedan tror jag att jag provar och spola igenom med kranvatten och ser om det är stopp i limpan eller motorn alternativt jämföra hur mycket pumpen pumpar med den andra motorn. Min andra motor hade ett annat problem, den kylde för mycket. Jag skiftade termostat med den andra och då såg det ut att fungera då jag stog och varvade vid kaj. Åkte och köpte en ny termostat på marinhandel. 380:-!!! Jättefin i guld med handsnidade ornament.
-
Jag var ute i kväll och testade på den andra motorn (dubbelmontage) där det finns lite mer plats. Tror jag kan göra det på känn utan att se något om jag gjort det en gång och vet exakt vad som behövs för verktyg etc. Gick bet på muttern bakom oljefiltret som jag inte hade någon hylsa som passade på. Inte är det någon som vet vad det ska vara. Jag har öppnat sjövattenpumpen och kollat på impellern som såg fräsh ut. Ska man kolla något annat med den?
-
Tjena! Kylningen fungerar dåligt på min AQ130 B20. Motorn blir varm på högre varv men ligger bra i temp på låg/medelvarv. Detta har gjort att jag funderar på om oljekylaren som får sjövatten direkt via vattenpump och termostat har satt igen. Det är så ruggigt trångt att komma åt att plocka isär det så jag funderar på att prova att koppla lös slangarna på tilloppet och returen till kylaren och koppla kranvatten till returen och spola igenom den med färskvatten. Bra eller dålig ide? Kan man förstöra något eller är det helt tröstlöst eftersom ingenting kommer att lossna. Fredrik
-
Nej, Det är separata startnycklar så den andra borde klarat sig ok. Förslaget med startknapp är dock bra. Nåt skumt är det med det där tändningslåset och det skulle kännas tryggare med en knapp. Fattar inte vad du menar med (15) men det var kanske inget viktigt. Fredrik
-
Kuggkransen såg ok ut. Ska ta en närmare titt i vinter då jag tänkte lyfta ur motorerna. Satte i en ny startmotor och den startade fint. Felet är i tändningslåset. Något är felkopplat så man skall vrida tillbaka nyckeln ett snäpp då man har startat. Jag trodde det var för att varvräknaren och det skulle gå igång men nu märkte jag att gör man inte det så fortsätter startmotorn att ligga i. Ja ja, 300:- är väl ok som läropengar. Nu är det bara lite skrammel i motorerna som jag är lite nyfiken om någon har några tips om men det kör jag i en egen tråd. Tackar för hjälpen Fredrik
-
Jodå, Visst är det en B20. Vissa säger att marinvarianten är gnistskyddad och andra att de är likadana. Att man kan gnistskydda en motor tycker jag låter otroligt, är det inte därför man har motorrumsfläkt. Om luften är fylld med bensinångor så behövs det ju inte direkt någon stor gnista för att det ska tända. Köper nog en beggad, rädd att något annat gjorde att startmotorn brann upp och i så fall är det bäst att köpa en så billig som möjligt.
-
Var ute och kikade lite idag. Startmotorn är nog bränd. Det var inte under utan ovanpå startmotorn det glödde. Kugget till startomtorn var inte direkt i mint condition heller. Frågan är vad som har hänt? Kan startmotorn ha fastnat i, legat och snurrat med motorn och fungerat som generator tills den brann upp. Tycker det är konstigt att detta hände under drift och inte vid start. Startmotorn har aldrig haft problem att få fäste vid start så jag antar att den inte såg ut så här innan. Man borde kunna köpa en ny startmotor på skroten va? Känns häftigt att lägga ut fem tusen på en startmotor. Kika på bilderna, speciellt kugget!!!
-
Tjena! Var ute på premiärnöjesturen idag med min nyinköpta fjord 24 med dubbelmonterat aq130. På hemfärden så börjar helt plötsligt varvräknare på babordsmotorn få spel, pendlade mellan 0-6000v/min. Har tyckt att den visat lite lågt innan och antar att den slutligen gett upp. Några minuter senare dör babordsmotorn och kort därefter styrbordsmotorn. Lyfter på luckan till motorrummet och där ryker det ganska friskt samt att det glöder nere i trakterna strax under startmotorn. Fimpar elen på huvudbrytarna och får hjälp in till kaj av en vänlig förbipasserande. Där kopplade jag bort babordsmotorn, startade styrbordsmotorn och åkte hem. (Det var inte långt kvar). Hann inte undersöka så noga vad som var fel efterssom vi hade bråttom iväg men jag ska ut och kika i morgon. Tänkte mest beklaga mig men om det är någon som har några tips så får de gärna dela med sig då jag inte har så bra koll på sånt här. Sedan måste jag hitta på ett sätt att dela på elkretsarna. Tänkte sätta separata huvudbrytare för motorerna i alla fall så man enkelt kan slå av den ena snabbt om något liknande skulle hända. Tjusningen med att ha två motorer försvinner ju liksom om båda dör. Jaja, worst case är väl att generatorn brunnit upp och det är ju inte allt för farligt. Fredrik