-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Yanne
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det lär vara ett hembygge med tanke på konstruktionen. Ingen seriös båttillverkare bygger en båt som bara är konstruerad för att så många som möjligt ska kunna sitta och festa i den )
-
Om du uppger motornumret så ska det inte vara några problem att få rätt kontakt. Jag köpte min på Marinshopen i Älvsjö för drygt 400kr om jag inte minns fel
-
Om båten gått i varma vatten, typ Florida, så kan föregående ägare ha använt en olja som är för tjock för vårt kallare klimat. Eller så är det fel på givaren eller så visar mätaren fel helt enkelt.
-
Läs Patriks var härunder. Jag har haft samma fel själv. Det är oljetryckskontakten. Prova att koppla ihop de lila kablarna så fungerar det. Sen är det bara att köpa en ny kontakt, kostar några hundralappar. Senast ändrad av Yanne | 01 juli 2009 | 11:11 Senast ändrad av Yanne | 01 juli 2009 | 11:11
-
Tack för tipset. Jag löste problemet tack vare det! Det var dock inte oljetrycksgivaren det var fel på. Den fungerar och visar ca 40 PSI när motorn går. Bredvid den sitter det dock en kontakt med 2 lila kablar. När oljetrycket byggs upp så sluter den kontakten och motorn fortsätter att gå (tändboxen tar tydligen ingen hänsyn till den kontakten förrän efter att motorn gått 30-30 sek). Genom att kortsluta de lila kablarna får jag motorn att gå normalt. Imorgon köper jag en ny oljetryckskontakt. Tyvärr verkar det som om jag behövere ställa in tändnngen efter allt jag bytt. Motorn går normalt men saknar det riktiga klippet och går ca 8 knop långsammare än den ska, den orkar helt enkelt inte varva ur...
-
Några av fördelarna med inombordare typ Mercruiser är att dom håller i evighet, har billiga reservdelar samt är omöjliga att stjäla. Just stöldrisken är ett stort problem nuförtiden. Dessutom låter en inombordare mycket trevligare än en ylande utombordare och båten bli vackrare utan en klump i aktern
-
Jag tror wanmar är på rätt spår. Om trimlägesgivaren inte fungerar så blir det precis som du beskriver, dvs att det går att lyfta drevet med trailerknappen men inte med trimknappen.
-
Jag har kollat filtret i förgasaren och det var hur fint som helst. Bränslepumpen fungerar också, det sprutar upp en hög stråle bensin när jag lossar bränsleröret och slår på tändningen. Felet har med tändningen att göra. Finns det någon tempgivare som slår ifrån tändningen om kylningen inte fungerar? Slår tändningen ifrån om generatorn inte laddar? Idag ska jag byta fördelare, rotor och sensor även om jag innerst inte tror att det hjälper. Jag ska mäta om generatorn laddar också. Mitt tändsystem är tydligen modifierat med en sån här tändbox http://www.go2marine.com/product.do?no=76430F Är det någon som vet någonting om dessa boxar och varför man byter? Tacksam för hjälp, jag vill kunna åka ut med båten!
-
Hej. Nu har jag kört fast och skulle uppskatta några tips. Mitt problem är följande: Jag har en 190 HK Mercruiser V6 (förgasare), årsmodell 1998. När jag sjösatte båten i år så märkte jag att motorn var lite kraftlös. Det var inga problem att starta och köra men båten toppade bara 34 knop mot normalt 40-42. Eftersom den vibrerade lite så misstänkte jag att den inte gick på alla cylindrar. När jag kollade tändkablarna så hittade jag en som rostat inne i själva tänhatten och knappt hade kontakt med stiftet. Jag fick tag i en gammal tändkabel och bytte men felet kvarstod. Jag mätte då alla kablar och upptäckte att det var brott i en. Jag skaffade då ytterligare en gammal kabel och testade och då gick motorn på alla cylindrar men dog plötsligt. Varje gång jag sen försökte starta så gick motorn på 6 cylindrar en kort stund innan den dog.Jag köpte då en helt ny kabelsats och bytte samtliga kablar. Felet kvarstod, den startar, går en liten stund och dör. För några år sedan var jag med om att motorn uppträdde på samma sätt. Jag bytte då tändspole och felet försvann. Båten har fungerat perfekt sen dess. Därför åkte jag och köpte en ny tändspole igen i tron att den gått sönder igen. Jag bytte tändspolen ikväll men felet kvarstår denna gång. Motorn startar, går en stund och stannar tvärt. Gasar jag stannar motorn direkt, låter jag den gå på tomgång går den kanske 30 sek som mest. Jag har kollat bränslefiltret i förgasaren och kollat att bränslepumpen fungerar. Tanken är fylld i år och jag har hällt i k-sprit för säkerhets skull. Imorgon ska jag köpa nytt fördelarlock och rotor men jag tror inte riktigt att det kommer att hjälpa. Att det har med tändningen att göra är jag övertygad om, frågan är bara vad? Varifrån får tändspolen sin ström? Kan det vara där felet ligger? Tacksam för hjälp
-
En icke CE-märkt Bayliner lär vara en riktig AIDS-båt. Dvs omöjlig att bli av med...
-
Sorry. 17 är för liten stigning för mig, jag behöver en propeller med 19
-
Låter intressant, vad ska du ha för den?
-
Tack för tipset. Med ett snöre var det inga problem att få dit bälgen. Först värmde vi den med en värmekanon så den blev mjuk och flexibel, sen på med kontaktlimmet och sen dra den på plats och dra åt slangklämman. Lätt som en plätt!
-
Tack för hjälpen, när jag tittar på din bild så förstår jag hur en ren reservpropeller ser ut. Min är svart och ser ut som en riktig på alla sätt så den är nog OK. Jag ska testa bägge i sommar.
-
Jovisst. Frågan är bara om det är en riktig propeller eller en ren reservpropeller som jag har. Isåfall är det ju ingen mening att ens prova den. Är det någon här som har kunskap om kompositpropellrar?