-
Innehålls Antal
916 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Rigor73
-
Placering
Konteramiral
-
Men jag har nästan för mej att industriversionen av Bxx har funnits i grön oxo... Om jag inte minns fel så hadde vi en sån till en mobil pumpstation en gång i tiden.. får leta bland lite gamla bilder så ska vi nog kunna finna.... Men det kan vara så att det finns motorer/block som beställts av försvarsmaken? dom gillar juh grönt :-) Dessutom har dom haft dom motorerna till i princip allt man kan tänka sej...
-
Man kan köra med påträdd slang tills den inte suger mer och ta den tunna sen ;-) Jag har oxo en såndär från jula, funkar bra men kanske inte värdens smidigaste... Funderar lite på att använda grovdamsugare och en såndär asksug som man kan ha som oljebehållare.. (asksugen är iprincip en plåtspann med slang,som man sätter innan dammsugaren) fast nånvidare sugkraft torde det inte vara igenom ett så tunnt rör *fundera*
-
Har själv sluppit kånka dunkar detta året, har haft min båt på kärra mestadels detta år. Så jag har kört via macken på vägen hem med båten.. Dock hadde jag oxo funderingar kring en lite större portabel tank... Tog ett gammalt fotogenfat vi hade stående hemma, satte en kulventil på den och en lagom slang. På slangen stripsade jag en jordledning som jag jordade vid tanklocket innan jag öppnade ventilen. Sen var det bara att öppna kranen som sagt, och luftningshålet om man ville snabbtanka
-
Visst är det så att man tyvärr inte får ta tillbaka det som stulits från en, som sagt innan. Men, man får faktiskt hindra andra att utföra/fortsätta sin gärning Således kan man göra som så att man hindrar evt fortsatt färd (om det är ett fordon) med tämligen enkla medel... typ låsa fast, eller skruva bort ett hjul, eller rent av sumpa däck. Givetvis tar man kontakt med polisen också och inväntar dom... Det kan dröja! Men å andra sidan får man kanske tillbaka sina grejor...
-
Men int ska man lej ut de iaf *lol* De e bara att spotta i näven o ta henne i hornen
-
jo, så kan det vara.. Med äldre grejor så funkar inte alltid den automatiska smörjningen som den ska. Men pillar man lite på grejorna så löser det sig
-
har nån hört talas om miljödubb? men de var juh inte det som var ämnet... Visst ska man veta innan man gör intrång i någons värld... DVS vår maritima värld.. Men politiker är politiker.. Förresten... Vet ni om att konstgödningen på golfbanor påverkar i genomsnitt mer än normalt konstgödd odlad åkermark..
-
Ja, de e som med frugan..... Det händer ingenting om dom inte får smörj ;-) kommer nog att få äta upp detta... Förlåt mej högt vördade av andra könet....
-
I den bästa av alla världar funkar din teori, men om man väljer efter ekonomi först som många gör då hamnar vi nog på tvåtaktaren.. (tyvärr, men troligen ganska sant) Det kvittar om motorn släpper ut mer är den mer ekonomisk väljer folk det, ialla fall kort siktigt (tyvärr här oxå) Jag förstår och håller med i ditt resonemang, en 2taktare skitar ner mer än 4takt, men gud så billigare att äga (tyvärr här oxå) Som jag skrev innan gör jag det jag kan iallafall, det är lite där poängen ligger... jag vet att jag kör med motorer som skitar ner mer än vad som e möjligt. Men jag gör nått, väljer aktivt det som är bättre för miljön(med den utgångspunkten jag har nu). Gör bara alla det så vet både du och jag att dagens motorer i bruk kommer att minska sin miljöpåverkan betydligt över tiden.. Det är bara det att alla har inte den ekonomiska möjligheten att göra bojsänke av båtens motor..
-
*lol* nu sabbar du min världsbild...
-
Du kanske skulle uppdatera dej på oljesidan... Kör själv både 2 och 4 takt, båda givetvis med miljövänliga och helt neutrala oljor. Dessutom är det lättare att konvertera en gammal sur tvåtaktare till etanol..
-
Puttifrånkorvar heter det väl *lol*
-
Jag köpte en bit bromsrör som passade i röret för oljestickan. Sen en slangbit mellan det röret och en vakumsug. kolla i manualen hur mycke olja det ska vara, så kan du kolla mot det du får ut. Då vet du säkert om du fått ut allt..Men kolla även om oljan är angiven med eller utan filter, eller dra ifrån några dl för det som är i filtert..
-
Jo, det stämmer att d versionen har lägre komp, det är och den ända som är anpassad för blyfritt som orginal :-) Den har och givetvis lite färre hästar då grundkonfigurationen annars är i princip samma som dom andra modellerna. Dom vilande hästkrafterna kan man få igen med planing av toppen :-) nån hundring kostar det om du har lite känningar i nån mek verkstad, då kan dom fräsa om din gamla bakre tätning oxå...Så att du kan får dit en packbox istället för filtringen.. Fast frågan är om du inte har modellen med orginal packbox istället för filtring, har för mej att dom ändrade det nångång under -76, men jag är lite osäker där. Du kan kolla med fredrik på drevia, han vet säkert eller kan kolla det iaf.. Som tidigare skrivit tror jag oxo det är vattenpumpen, har du den nya kullagrade byter du packboxarna i ett nafs. Har du den äldre, så ta kostnaden mot en ny pump. Kommer inte riktigt på vad en sån går på nuförtiden men tippar på runt 1700.. Förresten tror jag har en ny, eller bara provkörd pump liggande nånstans här hemma. Bytte nämligen till en dubbelpump och sötvattenkylning, när jag renoverade motorn förra vintern. jag hadde samma symptom som du men körde hela vägen :-)