Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025

Bombom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bombom

  • Placering
    Kadett
  1. Tack SteX! Det va precis som jag misstänkte...... När jag köpte båten va motorn ny renoverad och den tidigare ägaren sa att man kan hålla på den nedre korta böjen och känna när termostaten går till/från, det kunde man också och det va så jag hade möjlighet att konservera utan att ta ut termostaten (visste när motorn tog in nytt kylvatten i motorn) man riktigt kände en stor skillnad/diff, eftersom jag nu inte kan känna ngn större skillnad måste det innebära att jag hade VÄLDIGT TUR förra säsongen då termostaten mer eller mindre inte släppte igenom ngt flöde genom de små hålen i termostaten, motortemp har pendlat i temp rätt friskt. Nu förstår jag också varför Ni mäter temp. på avgaskröken, det finns ju ingen mätpunkt vid termostaten. I år blir det att plocka ur termostaten vid konserveringen...nu har Vi tack och lov en HEL sommar framför oss och jag släpper genast den tanken. Önskar dig och alla andra på forumet en riktigt skön MIDSOMMAR och tack än en gång....... Senast ändrad av Bombom | 19 juni 2007 | 07:26
  2. Tack för för detta, vad tyst och skönt det kommer bli i år.... Tror att jag fått tag i de flesta manualerna över nätet men tackar och bockar för erbjudandet (återkommer om erbjudandet står kvar). Ha en gooo sommar......
  3. Jag har ju nu inte precis läst allt som skrivits i tråden men kämpa på, jag är själv ensam seglare med en (i år) 8 och tio åring och att ta sig ut är ju en sak men att angöra naturhamnar eller gästhamnar är desto värre (började segla förra sommarn) det finns mycket som kan gå snett, kommer nog skaffa ett roderlås, att alltid ha färdiga mackor och dricka som barnen själva kan ta fram är en nödvändighet. Jag har nu också satt i gång att försöka få de små liven att utföra mindre saker, ger dem självkänsla att springa runt på däck, naturligtvis har jag boj och Hansa lina alltid till hands, kanske inga tips direkt men jag ville bara säga att du är troligtvis bra mycket bättre än många manliga skeppare, så kämpa på och gör som jag, stick ut själv när du hinner och ta gärna med en kompis och öva tilläggning vid olika bryggplatser/vindförhållanden i din hemma hamn, det går som sagt oftast fel vid dessa tillfällen och inte ute till havs... Senast ändrad av Bombom | 17 juni 2007 | 22:04
  4. Vilket håll går egentligen vattnet, in från pumpen ut genom avgaskröken vid ej kylbehov, om termostaten öppnar samt det lilla födet som går genom de små hålen går det genom termostaten och motorn och upp i det nedre röret (5mm hålet) eller tvärtom, alltså ut genom nedre röret in i motorn och sen via termostaten och till avgaskröken? Bara en undran...
  5. Kan tyvärr inte hitta texten just nu men har för mig att jag läst i manualen att om man har en fast propeller skall växeln stå i friläge och om man har en folding skall växel ligga i. Varför? När jag seglar och inte har i växeln (fast propeller) viner det från drevet när man kommer upp i en så där 3 knop, lägger man då i växel blir det TYST och skönt, kan drevet ta skada, tacksam för de teorier som finns på forumet....
  6. Den först bilden va rengjord temostat, andra där syns inga hål, detta är termostathuset....
  7. Ja det blev att montera dit en ny termostat, lägger upp bilder på den gamla före och efter rengöring, (skall ha den i reserv) där ser man tydligt de 2 små hålen som vart igen täppta. Va ute en provtur på en timma idag och inget larm, en undran dock, tidigare som jag skrivit kunde man känna på det nedre röret från motorn när termostaten öppnade stängde, nu märks ingen direkt skillnad, mäter en ca 25 grC där (inte isolerat termometern) va termostaten kass redan förra säsongen? Har läst att Ni brukar ansluta en givare på utgående avgas istället. Motorn känns inte direkt varm så det verkar som om kylningen går rätt väg men borde det inte bli varmare på röret? Tog en bild på termo.huset. Tur att man har segel......lägger också upp en ny fråga... Tack alla och ha en skön sommar..... Senast ändrad av Bombom | 17 juni 2007 | 21:17
  8. Tack alla och framför allt SteX med Tiger för din fina manual och en bra analys, jag har nu införskaffat en ny termostat och återkommer förhoppningsvis efter helgen med en bra rapport, fick även tips om att borra upp hålen i termostaten (av en gammal Penta mekaniker). Passade samtidigt på att beställa stektermometrar hos http://www.kjell.com/ endast 50kr styck just nu, köpte 2st (motagaren har 2 kanaler, så man kan ha 2st givare uppkopplade, OBS växling mellan de 2kanalerna sker på baksidan av enheten, ngt dumt) naturligtvis är minimum order 150kr men det finns mycket mer godis och handla hos dem, om inte annat batterier.
  9. Jag har i år (gick som en klocka förra året) fått ett litet kylproblem. Nedan inträffar enbart vid kallstart..... Det som händer är att motorn går varm (det känner jag på röret utlopp termostat), samt en gång larmade summern, termostaten öppnar inte första gången, stänger jag då av motorn en halvminut så godset (termostathuset) blir HETARE och startar igen så fungerar kylningen klockrent, sen kan man köra hur långt som helst. Detta har som sagt hänt de 3 turer Vi vart ute hitintills. Jag hade inte ur termostaten under vintern och det ända som har förändrats är att jag förlängt slangen mellan intag och pump då det nu sitter en avstängnings kran där emellan (den på drevet var pluggad när jag köpte båten). Det verkar nästan som om det billdas en luftficka i termostathuset, har en egen teori om att de små hålen i termostaten beckat igen och att de är till för att skapa/hålla en liten grundcirkulation innan termostaten är öppen. Naturligtvis är impellern bytt och kylvatten kommer som det skall. Vore kul (kanske inte rätta ordet) om ngn varit med om ngt liknande, vill helst slippa plocka ur termostaten då det verkar va lite pilligt att få dit kopparrören som ansluter till termostaten. Att tillägga också är att kylkanaler mm är blåsta då motorn renoverats före förra säsongen........och motor/kylning går som den skall bara man utfört ovan procedur.......
  10. Jag har själv en likadan motor på en Örnvik HT510 (1975) och den toppar ca 23-25 knop enligt loggen. Årsmodelen på min motor är 86. Har du provat att justera riggvinkeln enligt instruktionsboken? Tycker allt den borde upp i fart, lycka till :-) .
  11. Bra länk jag fann då jag själv hade problem med motorn... http://store.brownspoint.com/default.asp
  12. Det visade sig vara tändspolen/boxen, naturligtvis var alltihop en och samma enhet på min motor. Kostnad 3.300:- i sverige, $325.90 exkl. frakt i USA. Verkstan där jag brukar lämna in motorn hade turligt nog en gammal på hyllan för en 5 hundring, den håller så länge den håller. Så nu är sommarn (när kommer den ;-) ) räddad, tack skall alla ha för hjälpen. Bifogar länk till Suzuki i USA där fanns jättebra sprängskisser m.m. att ladda hem, hade mailkontakt med dem också och det fungerade kanonbra.... http://store.brownspoint.com/default.asp
  13. Kolla också kopplingen till motorn, där hade jag ett litet läckage en gång vilket medförde att motorn stannade efter ett tag (sög luft istället).
  14. Om det som sagt gäller 510HT så kan jag rekomendera den. Ibland önskar jag dock att den va ngt längre (det finns en storebror till den (540)). Den sitter man högre upp i och så är den ngt stadigare i högre sjö vilket kan va bra, i alla fall om man bor som jag på västkusten.....
×
×
  • Skapa nytt...