Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

Mickeolsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mickeolsson

  • Placering
    Kadett
  1. Står i valet och kvalet när det gäller stålprop till min Sea Ray 220 ov med 205hk V6 med Alpha drev. Har en 23 aluprop nu men då varvar den inte ur (ca 4000 varv) så jag tänkte gå ner 2 till en 21a. Likt skatorna blir man ju sugen på något som blänker, och nu verkar det stå emellan en Mirage plus eller en Laser II. Kanske tveksamt om det är någon större skillnad för en nöjesåkare som jag, men ändå. Priset skiljer ju några tusen, men man vill ju sin pärla det bästa..... Kom med en lösning på dagens I-lands problem.
  2. Har haft 2st Bayliner av -89 årsmodell (värst skitåren tydligen enligt förståsigpåarna) och hade inga alvarliga problem med dom, visst tunna rutramar, lite dålig finisch här och var. MEN: man får vad man betalar för. Jag gav 62000 kr för en ny 15 fotare 1989 och 55000 för en 17 fots cuddy 2004 Kanonbåtar för pengarna. Kan man då hitta en bättre båt? Javisst, BETALA!!!! Det är vad det handlar om. Köpte i våras en 22 fot Sea ray -92 för 135000 i tyskland, man kan nog hitta en svensktillverkad (tråkbåt) med vit gelcote så långt ögat når för samma pengar om man tycker att det är kul med en 70 talsbåt i renoveringsbehov. När jag köpte min första Bayliner fick jag höra att dom där spricker ju i bitar så fort det går vitingar ute Tycker ingen att det är konstigt att så gott som alla finns kvar fortfarande? Mitt råd: köp en båt som du tycker om, inte som båtklubben snobb tycker om. Bayliner är inte särskilt svårsålda till korrekt pris. Kolla blocket, exvis Nimbus springer ju inte heller iväg till överpris.
  3. Jupp, opraktiskt men enda chansen om du vill släpa runt på en så tung båt som möjligt. (idealiskt kanske var fel ordval, sorry) Klart mycket bättre med riktigt körkort och anpassade grejor. Så blir det om man skapar ett undantag som sedan ska utnytjas till max. Personligen är det inget problem då jag roar mig med ännu tyngre fordon om dagarna och ser många festliga ekipage utefter vägarna (oftast små söta flickor som leker med maten...)
  4. Har du provat att leta på Sea Rays hemsida under Archives? Det tar ju visserligen en stund att ladda hem pdf filerna, men dom är ju ivarje fall gratis.
  5. Det är egentligen simpelt : B-kort = max totalvikt 3500kg, släpets totalvikt (släpets egen vikt maxlast) får inte vara tyngre än bilen. Dvs idealiska vikten på släpet =1750 kg MEN det förutsätter att du har hittat en bil som väger exakt lika mycket. Tänk även på att det är kärrans totalvikt som räknas med B-kort oavsett om den är lastad eller ej. Det klart bästa är naturligtvis att ta ett E-kort, inget problem för en normalbegåvad. Är inte din båt värd den extra kunskapen...?
  6. Clas Olsons kapell är bara skräp, består av en vanlig prassel press som är lite spetsig i ena änden. Fast det klart man får ju ett fint snöre också.... Det som Peter har verkar vara lite bättre, jag får höra av mig om det inte löser sig på närmare håll (och kanske lite billigare..)
  7. Nu när det är dags att gömma undan ögonstenen så skulle jag vilja ha tag på ett Boatcover, alltså ett typ silvergarage som finns till bilar. I våras fanns det en kille på Blocket som sålde sådana men nu hittar jag inte honom. Det ska bara skydda mot damm och smuts eftersom jag är så lyckligt lottad så jag kan ha båten i varmgarage. Det ska passa en 22 fot Sea ray. Tips om var jag kan hitta ett till rimlig peng mottages tacksamt. MVH Micke
  8. Borde egentligen bara vara ett problem för dom som har tullat in båten i sverige. Tveksamt om tullen här får gå igenom handlingarna på båtar som har kommit in i unionen genom andra länder, dvs dom flesta pga lägre moms. Själv är jag inte det minsta orolig då jag importerade en båt från tyskland, funka perfekt och blev billigare det med.
  9. Jösses, skulle inte tro att det blir så bra med 2-takts olja i den motorn.... Har en likadan motor till min Sea Ray 22 Den varvar lite drygt 3500 och gör då ca 33-34 knop. Ska prova att byta propeller till en med mindre stigning, du borde ha samma problem. V6 verkar ska varva ca 4400-4500 rpm. Kolla på Mercurys hemsida, dom har en propeller guide där.
  10. Har nyligen bytt ut mitt gamla Alpha drev från -92 till ett från -01. Då blev det plötsigt problem att få i växeln framåt. Efter mycket klurande visade det sig att kanalen för växelföraren i det nya drevet är kilformad, problemet löste sig genom att slipa av lite på växelföraren.
  11. Låter som min ide inte var helt dum alltså. Tack för hjälpen.
  12. Har ett Alpha drev med 1:84 utvxl som är paj i underhuset, nu har jag hittat ett beg drev med 1:62. Efter att ha kollat på Mercurys hemsida så verkar det som att jag skulle kunna använda det drevet till min 205 hk V6a. Är det någon som har något att invända mot den teorin tro ? Borde kunna justera varvtalet med hjälp av propellern eller ? Tacsam för eventuella tankar kring detta. /Micke
×
×
  • Skapa nytt...