Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025

Freddan_gbg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Freddan_gbg

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för alla tips! Idag har jag felsökt en del och kommit fram till att cirkulationspumpens (den som drivs av motorn) impeller gett upp. Det var bara småbitar... Så det var iallafall ett fel. Nu är jag dock lite sugen på att kontrollera impellern i drevet. Man skulle ju kunna tänka sig att den inte heller mår nåt bra, och då inte gett cirkulationspumpen de vatten den behöver. Finns det nåt klurigt sett att funktionstesta impellern i drevet när båten är i vattnet? Mäta volymen den pumpar eller nåt?
  2. Bra! Då har jag fått lite uppslag. Om jag har förstått det hela rätt (har spanat lie på ett flödeschema också) så är det bara glykolvatten som går igenom limporna. Dvs är kylningen för dålig där beror det antingen på dålig vattenpump på motorn (vilken byttes i aug förra året, så den räknar jag bort) eller på kylningen av värmeväxlaren, som sköts av sjövatten. Sjövattenpumpen den skall sitta i drevet va? Drevet var iallafall inomhus under vintern, så frysning räknar jag även bort. Men det är klart, den kan väl haverera ändå... Jag förstår förstås inte varför/hur det kan vara ett visst flöde till evakueringskärlet... när skall det vattnet kunna gå tillbaka till motorn? //Fredrik
  3. Oj, vad är det för grejer jag har då..? Jo, en 260hk Mercruiser 350 Magnum med Alpha One drev. //Fredrik
  4. Jo, det va så här va... Har köpt vår första båt. Vi testade den ett par gånger i höstas utan problem innan den togs upp. I torsdags var det dags för sjösättning och premiärturen till hemmahamnen. Vi kom ca en km när det sa POFF! och det började ryka så in i he.. Det var slangen mellan värmeväxlare och evakueringskärl som hade lagt sig mot ena limpan och således bränts av. Därav all rök. Fräckt. Kul med båt..! På premiärturen. Fan va trist. Men grabbarna på Kustbevakningens båt som vi liftade in med va glada. Nu till frågan. Vad har hänt? Ja, det brände hål i slangen. Men varför var det vatten där??? Där skall det väl bara finnas kylvatten om den kokar och/eller det är för högt tryck i systemet? Jag har jobbat massor med bilar och även Cheva smallblock, vilket min Mercruiser är i grunden, men jag är HELT nybörjare på allt som finns i båtar. Fasen va mycket impellrar limpor och knän det finns överallt. Irriterande. Vad skall jag attackera först? Varför skjuter den ut vatten ur värmeväxlaren? Tacksam för respons, även om detta inlägg blev löjligt långt...
×
×
  • Skapa nytt...