trisberg
Medlemmar-
Innehålls Antal
51 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm trisberg
-
Placering
Löjtnant
-
Har tidigare ägt motsvarande Örnvik, och kan direkt säga att 10 hk är för lite för den båten. Köpte min ny 1980 med en 20 hk motor, men bytte den efter ca 15 år till en 30 hk Jonson, 2-takt. Upplevde att det var perfekt för båten, speciellt om man var flera i den, för att få upp den i planing. Därefter kunde man dra av gasen lite, och ändå marscha i ca 25 knop med en vettig bensinförbrukning. Om jag var i dina kläder, skulla jag nog leta efter en begagnad 30 hk Yamaha 2-takt, som har ett gott renomé vad jag förstår. Sen beror det naturligtvis på plånboken vad en motor får kosta. Lycka till!
-
Hittade en i mitt tycke vettig sida om detta: http://kapellmakare.nu/kapell/skotselrad-for-batkapell/
-
Fick ett mycket beskrivande svar av en mycket känd båtkonstruktör enligt följande: John H.V. Lindblom: Citat; Hej Thomas, Tack för vänligt mail! Regnläns innebär att båten tömmer sig själv vid regn. Det innebär att vattnet naturligtvis måste rinna till läns-öppningen i durken och inte stanna tex i båtens främre del. Den skall även länsa med full tank ombord. En person skall även kunna gå hyfsat torrskodd till självläns kranen/eller proppen för att stänga den. När man lastar båten skall kranen/proppen vara stängd! Självlän (Eng. selfbailing) innebär att båten tömmer sig själv med den last den är godkännd för vid stillaliggande en viss marginal. Man kan även överlasta en båt genom att stänga kranen momentant för att öppna den vid gång i planade läge med överbrytande sjö för att stänga igen när båten övergår i deplacementfart. Detta förfarand kan även användas med regnläns förutsatt att båten länsar under gång. Många tillverkare använder ordet sälvläns felakigt i sin reklam. Som båtägare bör man naturligtvis som alltid på sjön veta vad man sysslar med och vad avsikten är med systemet. Mången förbistring har även uppstått i samband med att man har övergått till dom tyngre 4-taktarena med bibehållen durkhöjd och akterspegelbredd, (båten var ju urspungligen konstruerad för dom lättare 2- taktarna), och nu blir man våt om fötterna före man hunnit stänga kranen! Man föredrar ofta regnläns på små båtar av den anlednigen att man vill ha så höga sargar inne i båten som möjligt för att skape en trygg miljö ombord. Ofta använs en kompromiss av dessa två system men då skall man fortfarand kalla det för rengnläns. Det finns ganska vidlyftiga CE regler idag som beskriver detta i detalj för nyare båtar. Ha en fin sommar! John
-
Ingen som vet något? Kanske är en ovanlig båt, eller?
-
Någon på detta eminenta forum som kan ge både positiva resp negativa omdömen om denna båt?
-
Får det kosta något, så rekomenderar jag NoTool press. Annars blir det till att ta några reglar och ssruva ihop en A-ställning med nock. Har själv NoTool-ställning med ett stödben från nocken som går ner till durken i båten. A-ställningarna står i var ände utanför båten direkt på marken. Högst upp på dom en nock som pressen vilar på. Båten står på en vanlig trailer. Fungerar hur bra som helst. Länk till NoTool: http://www.fritidsportalen.se/product.asp?product=1078 Du behöver inte ta bort rutan under förutsättning att ställningen blir tillräckligt hög. Senast ändrad av trisberg | 12 september 2009 | 12:36
-
Fick det här svaret av en mycket känd designer i marina sammanhang, John H.V. Lindblom: Citat; Hej Thomas, Tack för vänligt mail! Regnläns innebär att båten tömmer sig själv vid regn. Det innebär att vattnet naturligtvis måste rinna till läns öppningen i durken och inte stanna tex i båtens främre del. Den skall även länsa med full tank ombord. En person skall även kunna gå hyfsat torrskodd till självläns kranen/eller proppen för att stänga den. När man lastar båten skall kranen/proppen vara stängd! Självlän (Eng. selfbailing) innebär att båten tömmer sig själv med den last den är godkännd för vid stillaliggande en viss marginal. Man kan även överlasta en båt genom att stänga kranen momentant för att öppna den vid gång i planade läge med överbrytande sjö för att stänga igen när båten övergår i deplacementfart. Detta förfarand kan även användas med regnläns förutsatt att båten länsar under gång. Många tillverkare använder ordet sälvläns felakigt i sin reklam. Som båtägare bör man naturligtvis som alltid på sjön veta vad man sysslar med och vad avsikten är med systemet. Mången förbistring har även uppstått i samband med att man har övergått till dom tyngre 4-taktarena med bibehållen durkhöjd och akterspegelbredd, (båten var ju urspungligen konstruerad för dom lättare 2- taktarna), och nu blir man våt om fötterna före man hunnit stänga kranen! Man föredrar ofta regnläns på små båtar av den anlednigen att man vill ha så höga sargar inne i båten som möjligt för att skape en trygg miljö ombord. Ofta använs en kompromiss av dessa två system men då skall man fortfarand kalla det för rengnläns. Det finns ganska vidlyftiga CE regler idag som beskriver detta i detalj för nyare båtar. Ha en fin sommar! John
-
Kan ha viss förståelse för att en privatperson kan ange fel modellnamn/årsmodell på det som ska avyttras, men att en återförsäljare inom det marina området sysslar med sådant är inte seriöst. Onekligen lite märkligt att dom inte inser att det kan slå hårt mot dom själva.
-
Tråkigast/tristas på Blocket är i vissa fall att säljaren går ut med helt felaktiga angivelser av årsmodell på motorn resp båten. Tråkigt för den som har för avsikt att köpa båt för första gången, och kanske inte har kunskap om hur man kontrollerar sådant.
-
Kan förmodligen fungera om den inte är utsatt för kraftig vind, och att överliggaren ej rör sig o nöter på pressen.
-
Någon som har erfarenhet av Granngården´ s 20-litersdunkar i plast? Hur är hållbarheten i nya plastdunkar? Finns det något bästföredatum på plastdunkar? Har själv Quicksilvertank i båten, gjord av plast. Men frågan handlar om en sk reservdunk nu, om det kan vara någon skillnad? (har för avsikt att inhandla en 20-litersdunk att transportera bensin i till båten)
-
Jag bara noterade det sista i hans inlägg: Länkar till bra trådar om vinterförvaring i övrigt uppskattas också! Därav mitt inlägg
-
Här köpte jag min förra året, och den fungerade jättebra. Då lutningen blir brant, så finns det ingen risk att te x snö kan ligga kvar. Ett stort plus är att den är lätt att montera/demontera att det ingick enkla, men funktionsdugliga spännband i leveransen. Spännbanden används till att förankra ställningen till båten. Hade i vintras en press på 420g/m2, vilket dög mer än väl. Länk: http://www.fritidsportalen.se/product.asp?product=1078 En länk till: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6508 Senast ändrad av trisberg | 28 augusti 2009 | 11:54
-
Som utliggare är fendrarna alldeles utmärkta. Bind upp dom längs skrovet, och du får en bra ventilation. Detta förutsätter naturligtvis att du har något på båten du kan binda dom i.
-
Kan rekomendera NoTool. Gör skäl för namnet, samt att den är oerhört enkel att montera. Själv har jag en s.k A-ställning, med stödben som står på durken, men inbillar mig att oavsett båt så fungerar den ställningen i de flesta sammanhang. Ett plus är dessutom att när man spänt fast ställningen med dom enkla spännband som ingår i leveransen, så står ställningen kvar. Har en press på 420g som ligger stadigt.