-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jvm65
-
Placering
Kadett
-
Startmotorn är ny från förra året men relät kan ju vara boven tillsammans med gamla kablar. Något motstånd har jag inte och en spole som är anpassad för detta. Tack för tips. Senast ändrad av jvm65 | 04 augusti 2010 | 08:00
-
Jag bytte till elektronisk tändning fär några år sedan och har varit nöjd med bytet ända till motorn stannade mitt på fjärden i ganska hårt väder. Efter en insats av snälla människor och Sjöassisatans kunde vi konstatera att tändspolen inte gav tillräcklig gnista. Efter byte av tändspole gick motorn som om den vore ny. Startade direkt och utan några som helst problem. Nu, några veckor efter bytet är det plötsligt helt omöjligt att få runt startmotorn. Det klickar svagt utan minsta försök till att dra runt maskineriet. Jag kan konstatera att startmotorn får ca: 12,5 volt men tändspolen endast 8 volt. Något händer på vägen. Elen tycks tappa kraft på vägen. När jag har alla batterier (6 st.) kommer jag upp i ca: 9 volt och då hoppar motorn igång. Jag antar att det är gamla kablar och gamla skarvningar som nu ger upp efter många års slitage. Vi har en Cheva V8 350 small block från tidigt 80-tal. Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande? /Janne
-
Tack för alla bra inlägg. Jag har nu pratat med BRIG Sverige och det finns inga kända problem enligt det jag beskriver. Antalet hästar räcker gott och väl. Det jag tror kan vara ett problem är kort rigg. Den har ganska höga pontoner och hög akterspegel. Det kan vara så att det behövs en lång rigg vilket det inte var på den jag provade. Nya försök blir det i helgen. /Janne
-
Jag har båten på Värmdö och har ibland vägarna förbi Norrtälje. Jag hör gärna av mig om det blir aktuellt. Många tack. /Janne
-
Nu har jag dragit iväg ett mail till BRIG och hoppas dom har något bra svar. Återkommer så fort jag fått svar. /Janne
-
Ja, det borde absolut funka med den motor jag testade med. Tror den har kort rigg, är lite osäker på den punkten. Kompisen har en BRIG (RIB) som är 330 lång och med den funkar det hur bra som helst och planar lätt med 2 vuxna och 2 barn. Jag misstänker att min uppblåsbara köl är problemet. Den var dock pumpad till max. Den suger sig fast i vattnet direkt och vill absolut inte komma upp i någon fart utan går väldigt segt helt enkelt. /Janne Senast ändrad av jvm65 | 12 augusti 2007 | 20:39
-
Jag har precis köpt en gummibåt, BRIG B350. Det är en gummibåt med uppblåsbar köl. För att inte köpa fel motor fick jag testa en kompis 2 takts 15 hk Johnsson. Det gick inget vidare. Båten vill absolut inte gå normalt i vattnet och suger sig fast. Vi var tre personer i båten som ska klara 550 kg. Vår totala vikt var inte ens hälften. Båten är 350 cm lång och 160 cm bred. Den väger ca: 65 kg. Den var väl pumpad och även kölen. Oavsett hur jag trimmade inställningar fick jag inte båten att plana och få fart. Någon som har en idé vad som är fel? /Janne
-
Jag har inventerat min båt vad gäller zinkanoder. Det finns en liten stackare på propelleraxeln. Den bytte jag förra våren och den får hänga med ett år till. Den har inte påverkats nämnvärt. I övrigt kan jag inte hitta någon mer. Har hört att det ska sitta en på motorn (en V8 men den kan jag absolut inte hitta. Är det någon som vet hur man bör tänka och göra i denna fråga. Ska det sättas dit fler? Var ska de sitta? Jag har en Fjord 27 SelCruiser med en Cheva V8 och det finns landström som tyvärr INTE är helt korrekt installerad. Det ska justeras i år. /Janne
-
Är det någon som har några bra tips angående ventilation i akterruffen på Fjord 27 SelCruiser? Det finns två små ventiler i dörrarna till sittbrunnen. I övrigt finns ingen tillförsel av frisk luft. Jag har planer på att sätta ett fönster på var sida alternativt ventiler. Vad är bäst eller effektivast vad gäller tillförsel av frisk luft? Är det bökigt att sätta in nya fönster själv? /Janne