Gå till innehåll
måndag 02 december 2024

isk_bjth

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om isk_bjth

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har en likadan båt och hade i början problem med att regnvatten läckte in från däck på diverse ställen och hamnade i kölen. Sen finns det ju ingen dyvika på den modellen så det kan ligga sedan tidigare år och läskigt nog rinna fram flera liter precis efter sjösättning (det skrämde iaf mig). Min har dock dyvika en ditmonterad i efterhand och i kombination med att jag tätat massa gamla genomföringar osv på däck så är det sällan vatten i kölen nu. Förhoppningsvis är det inte värre läckor än så för dig, men det lär du ju veta vid det här laget eftersom det var ett tag sedan du frågade. /Björn
  2. Jag har haft en 78:a med lilla överbyggnaden i fyra säsonger nu, mycket nöjd! Precis som många liknande båtar från den tiden är den ganska platt i botten vilket gör den väldigt stabil att gå på vid bryggan och lätt att få i planing men lite stötig att köra i grov sjö. Men den tål lite smällar. Har även en förmåga att luta sig mot sidovind men det går att lösa genom att kommendera runt övriga bestättningen. Min har en 135-hästars gammal 2-taktare och går väldigt fint från 20 knop upp till maxfart, ca 32 knop. När det gäller utrymmen är den obegripligt rymmlig för sin längd. Vi har suttit 6 vuxna i förruffen och konstaterade då att två till hade fått plats trots att vi har ett kylskåp i ena änden av soffan. Akterruffen tar en del plats från sittbrunnen så man kan inte sitta mer än 5 i det fria under gång men å andra sidan har man ett stort akterdäck att sola på när man är framme. Lycka till! /Björn
  3. I min Finnsport har jag ibland haft lite regnvatten i kölen pga dåliga tätningar på däck osv så det behöver ju inte vara något allvarligt fel i sig. Det finns ingen dyvika orginal på de där så vattnet kan ju bli stående flera säsonger men jag har svårt att tro att det är så mycket att det påverkar farten mer än någon knop. Min uppfattning är att Finnsporten går upp i plan relativt enkelt så det kanske är massa växter på skovet eller fel propeller? Kolla upp rekommenderat varvtal för motorn även om 5500 rpm låter ganska normalt i mina öron. Jag tror jag har en prop med 14½ diameter och 17 stigning och då varvar den 5200 (vilket iofs är lite lågt). Men går motorn bra och inte drar för mycket soppa så kanske toppfarten inte är så mycket att oroa sig för? Motorn har ju några år på nacken menar jag.
  4. Min Finnsport 650 med Mariner 135 -91 drar nog 1,6-1,7 vid blandad körning, skulle jag ha flödesmätare och mäta vid marschfart är det såklart lite lägre. Men det är en V6:a i min också så det kan säkert skilja lite mellan motorer.
  5. Jag har en likadan båt med en Mariner 135 -91 och den gör i alla fall 33 knop. Har faktiskt sett folk som påstår att de får upp en sådan båt i 32 knop med 115 Hkr så det låter inte riktigt rätt det där. Gå ner i akterruffen och titta om det står massa vatten i kölen i den lilla luckan i durken, det skulle ju kunna vara en delförklaring i alla fall. Hur många var ni ombord? Om man inte är bestämd när man växlar så kan nog de flesta gamla utombordare skrapa till lite men inte för mycket såklart. Det är nog däremot normalt att det dunkar till då man växlar. Att backa på högt varv eller bromsa med backen känns väl inte så trevligt med min heller men att backa på tomgång går rätt mjukt. Fina båtar det där annars! /Björn
  6. Tack för tipsen! Har kört lite mer med båten nu och räknat lite och jag tror att det är just blandad körning som är lite av boven. Jag kommer ner i 1,5 l/nm om jag mäter på längre sträckor i mer gynnsamma förhållanden. Många kallstarter, tomgång vid ankring osv är nog rätt kostsamt med gamla 2-taktare. Kanske inte är så mycket att bråka om. Båten går ju bra. Däremot kollade jag upp motorns varvtal vid full gas i instruktionsboken och det är 5000-5600 RPM, dom påstår att varvtalet ändras 250-500 RPM vid byte av stigning och att man bör ligga i övre delen av det rekommenderade intervallet. Eftersom jag bara kommer upp i 5200 kanske man borde byta propeller. Men blir det inte bara som att växla ner till fyran på motorvägen på en bil? Starkare men med högre förbrukning?
  7. Köpte en Finnsport 650 AC med en Mariner 135 (V6 2-takt) från 1991 i år. Den har visat sig dra runt 1,8 liter per distans vid vanlig blandad körning. Min fråga är om det är mycket och om det finns något man kan göra för att minska förbrukningen, utöver att köpa annan båt eller motor :-) Serva/justera förgasare, byta propeller eller liknande? Motorn känns stark, fungerar alltså bra och propellern är fräsch. Båten planar jättelätt trots ca 1000kg. Jag marchar i 22 knop med 3500 varv per minut och toppfarten är 33 knop med 5200 varv. Verkar det normalt, ska jag kanske finna mig i soppakostnaden helt enkelt? Tacksam för idéer!
×
×
  • Skapa nytt...