Svedda
Medlemmar-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Svedda
-
Placering
Kadett
-
Finns det någon möjlighet att förvara en motor tillsammans med båten i kallutrymme under vintern. Alltså klarar sig motorn utan att gå sönder. Det borde väl räcka med att tömma ut oljan till växelhuset, eller? Motorn är en Mercury 4 cyl från ca -85.
-
Vad är Dielectric Grease? Jag antar att det är nåt slags fett som jag ska använda mig av när jag gör nya tändkablar. Men eftersom jag inte fick något fett med när jag köpte kablarna så måste jag köpa det, antar jag. Vad exakt gör det för nytta och måste jag använda det och i så fall vart får jag tag på det?
-
Någon som har förslag på vad man kan använda för jordpunkt till den vänstra kabeln på senaste bilden. Vad är det för pryl som de inringade kablarna satt på i första bilden?
-
Motorn är från 83-84 och är fyrcylindrig 50 hk. Servicebok skulle jag vilja ha tag på men vart ifrån? Ska kabeln som jag ringat in till vänster sitta ihop med den gula kabeln som är inringad till höger. De båda sitter på sidan av startmotorn på en skruv som går in i startmotorn. Bilden visar tyvärr inte detta. Länken funkade tyvärr inte
-
Vet inte hur jag ska sätta pluskabeln och jorden som går från reglaget. Det gäller en mercury med elstart. Provade att sätta dem där jag ringat in på bilden. Plusen satt jag till vänster. Det kom dock en gnista när jag provade att starta, förmodligen satte jag fel, kan något ha gått sönder. Övriga ställen jag provat har det varit dött på men det kanske beror på att jag pajat något. Någon som vet?
-
Stiften är nya. Tändkablarna skulle jag beställa men då sa firman att de går aldrig sönder bara om en kossa börjar äta på dem. Så jag fick typ inte beställa verkade det som. Vad kan de kosta på ett ungefär? Han jag pratade med trodde det var tändspolarna iaf.
-
Har en Mercury 50 hk 4 cylindrar. Årsmodell 83-84. Det måste vara nåt tändfel men jag vet inte vad det kan vara. Ibland verkar det som den går på 3 cyl ibland alla 4. Det kan komma å gå precis som det vill. Men jag tycker inte det låter som den går på 3, men den tappar effekt som om den borde gå på 3. Kan det vara något med tändspolarna. Tips om hur man kan kolla så de är okej.
-
ok, någon som vet vad toleransnivån för en Mercury 50 hk 80-talare är?
-
Är det som det ska om drivaxeln som går ner i pumphuset glappar 2mm i lodrätt, alltså upp och ner?
-
Det med impellern har jag klart för mig nu, tack men jag funderar fortfarande över packningen i pumphuset. Det är självklart att det läcker vatten men vart läcker det ut nånstans. Packningen är den som sitter under aluminiumbiten som sitter i pumphuset, har bara bytt den övre eftersom jag inte såg den undre först. Kan det läcka ut till drivaxeln så den skär ihop eller så?
-
Får inte in impellern i pumphuset. Den gamla hade svängda blad vilket de säkert får efter ett tag. Men på den nya är bladen raka, är det bara att böja till dessa så att jag får plats med impellern i pumphuset? Vad händer om en packning är dålig i pumphuset?
-
ok det ska jag tänka på, tack för alla svar :-)
-
ok, men med tanke på att jag inte har tänkt att ta bort drivaxel eller axeln som går till proppellern så lär det bli svårt att se hur saker å ting mår. Är det grejer som man bör kika upp när man ändå har plockat bort växelhuset, eller ska jag låta det vara?
-
Någon som vet vart man kan få tag på mercury reservdelar. Helst så att man kan beställa via internet, eller iaf skicka efter, så att man slipper åka en massa mil för att köpa lite delar. Alla förslag är välkommna.
-
:-) jo tack det har jag förstått. Men eftersom det var någon dag sen jag plockade bort allt så är jag en smula osäker, minnet är kort men bra ;-)