-
Innehålls Antal
558 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
18 TrovärdigOm Havskatt
-
Placering
Flottiljamiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Du kan ha för låg batterispänning har du kollat det? Funkar det att starta spisplattan? Den är också känsligt för om batterispänningen sjunker. Har du provat med motorn igång? Jag har haft problem med att jordflätan rostat av och fick då inte rätt laddning mm. Har även haft problem med att en batterisko på batteriet gått av när man dragit åt den för hårt. Det syntes inte förrän jag skruvade bort skon, sprickan var nästan osynligt men gjorde ändå att det var glappkontakt. Avgaser från spisplattan skall gå ut genom skrovet inte in i stuvfacket, borde vara gjort på fabrik?
-
Måste fråga äger du själv en 76DC? Hur man vet att förbrukningen blir lägre ser man på instrumentet som mäter bränsleflödet!
-
Inget alternativ, drar inte mer bränsle och det är det värsta jag vet när det lutar. Båten ska gå rakt och fint i sjön i alla lägen så är det bara. Det är också då det drar minst bränsle.
-
Jag har en kontakt vid säkringspanelen som jag drar kabeln till när jag använder solpanelen. Lägger kabeln genom kapellet och på sidan ovan pentryt ner bakom ryggstödet på babords soffa ner i stuvfacket till säkringspanelen.
-
Systemet trimmar offensivare än man gör manuellt vilket gör att båten lätt hammar med slagsida och nästan hamnar i en sorts självsvängning. När man trimmar manuellt så är man mer finkänslig. Speciellt när man ska upp i plan då är systemet helt hopplöst då hinner inte systemet med. Manuellt undviker jag att ha trimmplanen nere och börjar trimma först när båten är i plan medans systemet tvärtom har trimplanen fullt nere vid långsam fart, vilket gör det svårt för systemet att hinna trimma upp. Svårt att förklara men det är faktiskt lite obehagligt när man ska upp i plan.
-
Jo jag är nöjd men jag använder inte alltid automatiken. De hydrauliska trimplanen är för långsamma tycker jag för att vara super nöjd. Har du gäster i båten, vi brukar vara typ två familjer 8st, som rör sig funkar det rent dåligt kör då manuellt. Däremot när familjen åker på lång tur är det jätteskönt att slippa trimma hela tiden och jag tycker att systemet trimmar bränslesnålare än vad jag gör manuellt speciellt i lite sjö.
-
Ja det ska vara exakt samma propeller. Har en bekant som hade en 76:a med 250hk och den drog också 1,5l/nm. Så de är nog där de flesta ligger. Körfaktas siffror blir lite dopade med en person i båten, ingen båttenmålning, kallt vatten, min lastade, tom tank osv
-
Körfakta 2012 säger att den ska dra 1,19l/nm vid 28,5kn.
-
Min 76:a drar normalt ca 1,5 l/nm och med full last inför en veckas övernattningar drar den nära 1,7l/nm. Jag har aldrig varit nära den förbrukning som finns i körfakta. Bottenmålning, last mm gör mycket på förbrukningen.
-
Den separata M300 har jag för att kunna ladda i gästhamn när det finns landström tillgängligt. Denna laddare laddar bara förbrukningsbanken. Har också en M50 tror jag den heter som laddar startbatteriet men den behöver jag bara använda under vintern, då kör jag båda laddarna för underhållsladdning.
-
Jag tror du behöver en ekolodsmodul. Nu ska jag byta plotter så min 5008 med ekolodsmodul mm tänkte jag sälja. Du kanske är intresserad?
-
Jag har ekolodmodul och kör med akterspegelsgivare. Har funkat jättebra och ytterst sällan den tappar kontakt med botten. Man får justera in vinkeln på givaren i samband med sjösättning, använder båtshaken, sedan håller det sig resten av säsongen.
-
Såhär är det monterat på min båt. Till vänster batterimätare och ankarspel.
-
Jag skaffade mig en servo som heter Seastar Power Assist. Den har fungerat perfekt nu i fyra år.
-
Jag har ett elektroniskt reglage så jag vet inte exakt hur ditt ser ut. Men det brukar finnas en friktionsskruv som man kan skruva åt. Har du provat det?
- 619 svar
-
- 1