Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Pontus_pf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    154
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Pontus_pf

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kan dessa gångjärn funka? Eller är det risk att rutan knäcks? https://www.amazon.se/8-10mm-gångjärn-rostfritt-graders-duschdörr/dp/B07GKXPSPR/ref=asc_df_B07GKXPSPR/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476500998864&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16750107786769893987&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012228&hvtargid=pla-755875203573&psc=1 Och sen vred som drar åt rutan så det blir tajt mot tätningslister eller liknande som denna: https://amt-boat.com/var/brandt/storage/images/media/elvis/amt/amt-2018/amt-190-ht/amt-190-ht-18-det-e-21/3164347-2-fin-FI/amt-190-ht-18-det-e-21_reference.jpg På bilden på AMT-båten verkar de ha nåt annat mer långsgående som gångjärn men svårt se på bilden.
  2. Hej, Jag har inget svar men lite lustigt sammanträffande då jag ställde just denna fråga dagen innan: Tips eftermontera öppningsbar framruta på HT? - MotorbåtSnack - Maringuiden Det är nog väldigt ovanligt att man gjort det men jag vet att jag någonstans sett en ha detta antingen på en lite äldre 666 eller 630 HT. Men det kan ha varit en gammal säljannons eller så och någon mer info fick jag aldrig tag på. Men det lär inte finnas nån standard för detta utan man får uppfinna något eget. Om någon har tips på firma som kan hjälpa till med detta är också intressant.
  3. Jag har en Flipper 666 HT som jag skulle vilja fixa en öppningsbar framruta på. Att man sätter ett gångjärn på befintliga fönsterrutan på babord sida. Jag har sett nån som gjort det på sin 630/666 för länge sen. Någon som har tips på material man kan använda? Samt länkar på bilder hur man brukar täta rutan på andra båtmodeller? Brukar man täta genom att bara trycka fast och sen lita på gummit tätar, eller måste det finnas små ränndalar eller liknande.
  4. Så här ser nuvarande ut. På andra sidan är den genomskinlig. Egentligen inte så praktiskt att den saknar handtag... Dokumentväska kanske är nåt jag ska söka på... Kanske finns nåt nättare än just den du länkade till.
  5. Ja precis jag vill ha nåt i A4-format. Den där säcken tror jag inte inte är så bra för en mjuk motormanual, papper och liknande. Men man kan ju fundera på om jag skulle kunna förvara dessa saker i båten egentligen när jag tänker efter nu...
  6. Jag har idag en väska, eller fodral kanske det kallas (inga remmar eller handtag), där jag brukar ha manual för båt/motor och sen lägger jag nycklar och annat där med. Kanske iPad som jag använder som plotter med. Den jag har nu tror jag är orginal som kom med båten från Flipper för 15 år sedan som börjat paja. Finns det liknande väskor att köpa någonstans? Det närmaste jag hittat är "Robship cockpit bag" i storlek small men den verkar vara mer gjord för att permanent sitta i båten då det är sugproppar på den. Jag har den främst för transport och sen förvaring i båten. Måste kanske inte vara från en båtbutik men vet inte vad man ska leta annars. https://www.watski.se/Sittbrunsvskor-Robship-11qlG?artnr=106995&gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpvkfx6jibU4AFGhdf8U8XplFjV-kkctTmqifhGX1nxakR8WC1iN95caAry4EALw_wcB
  7. Läste på länk nedan: The fuel data is averaged and is NOT reported mechanically through the fuel gauge or senders. Fuel data accuracy can vary. Och: Calculations are averaged based on your usage and inputs on the Fuel Management screen. Så verkar tyvärr bara vara uppskattningar. Lite trist, skulle vilja ha nåt som motsvarade flödesmätare. Men jag har köpt den ändå. Från: https://samerwebapp01apncus01.blob.core.windows.net/mmgw-env-b/filer_public/0f/01/0f0159a1-8ba3-4eef-8fe3-710a99c70e7f/8m0127340_vv_mobile_faqs.pdf#page11
  8. Jag lännade feedback via deras app. De skulle framföra mina önskemål. Var en del andra som hört av sig om samma sak. Sen om det är samma sak som att de kommer fixa det vet jag inte...
  9. Saknades ett n Inte van, ska det stå. Men frågan var som sagt om det gick se liter per distans istället för per timme.
  10. Kan man se liter per distans eller måste man räkna ut det själv? Är ännu inte van kollar per timme.
  11. Har ni kommit underfund med varför ni ”bara” ser några få mätvärden? Jag har 4,3 MPI från 05/06. Har dock inte köpt nåt än.
  12. Undrar om nan kan lita på bränsleförbrukningen samt i sin tur t.ex. bränsle kvar i tanken. Eller om det bara är beräkningar/uppskattningar den går på?
  13. Fler som använt detta? Eller ni som skrivit hur funkar det såhär ett par år senare? Jag tänker mig att jag vill ha den främst för bränsleförbrukningen, sen finns det kanske nåt mer kul. Är den att lita på? Det verkar finns nån annan gateway och så med men om man har redan har analoga instrument och vill komplettera med lite digitalt + bränsle räcker det med VesselVie Mobile som jag förstått det?
  14. Nu har jag bytt kylarvätskan. Gick åt 12 liter åtminstone. Någon plugg vid sidan av motorn hittade jag inte som crabfish skrev om, å andra sidan är det omöjligt att se nåt i det trånga utrymmet. Jag lossade slangarna nere vid det som jag tror kallas limpor, på båda sidor av motorn. Slangarna kommer från termostathuset, den nedersta på varje sida. Sen lossade jag slangen mellan värmeväxlaren och det jag tror är en pump. Sen vid påfyllning gick det mycket lättare än förväntat. Jag hällde långsamt i vid locket på värmeväxlaren och kunde fylla på allting direkt! Vätskan passerade alltså termostaten trots att den var helt kall. Luftnippeln på termostathuset var öppen hela tiden. När det var fullt hällde jag i expansionskärlet till ”kalla” nivån. Sen stängde jag luftnippeln, startade motor och öppnade luftnippeln då och då tills det bara kom vätska. Märkte att det gick ut lite luft ur expansionskärlets slang i början med. Sen klart. Om jag gjort rätt... Att fylla allt från expansionskärlet försökte jag först men det går inte för öppningen från kärlet är jättelitet, mindre än slangen ut. Luftningen i termostathuset luftade båda sidor så att säga, jag klämde lite på alla slangar jag hittade och det märktes hur det kom luft/vätska då. Jag vet inte om det är normalt att man kan fylla hela systemet direkt? Det man läst innan är ju att termostaten måste bli varm först. Just detta moment var jag lite orolig för, angående hur fort termostaten öppnar om det bara är luft i kanalerna, men det behövde jag alltså inte fundera mer på sen. Min termostat funkar iaf för motortempen stannar jämt vid 60+ grader. Edit: Eller uppåt 70, minns ej nu.
  15. Tack för infå då låter det lite hopfullt att man kan försöka. Hur låter följande procedur? 1. Töm systemet enligt crabfish sätt tidigare i ämnet. Då får jag iaf ut hälften av vätskan. Har också läst i manualen annars att det är hela 19 liter. 2. Återanslut allt igen. Även luftningsnippeln som tydligen ska finnas vid termostathus? 3. Fyll så mycket det går i locket på värmeväxlaren. Stäng sedan lock. 4. Fyll upp expansionskärlet en bit. 5. Starta motorn och fyll vid behov på mer i expansionskärlet medan motorn är igång. (Locket på kärlet öppet hela tiden). 6. Förmodligen fyll på ännu mer när motorn blir så varm att termostaten öppnar. 7. Kontrollera efteråt att kylvätskan är på bra nivå i expansionskärlet både varm och kall. klart?
×
×
  • Skapa nytt...