Gå till innehåll
onsdag 17 december 2025

Pontus_pf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    164
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Pontus_pf

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Så du håller inte med om det som sagts tidigare i tråden, att en dragvikt på 1800-2000kg inte alls är ett måste i mitt fall?
  2. Ja om jag ska t det via jobbet så finns inget annat att välja på. Men inte säkert jag ska det, men steg ett är att fråga om offert där. Jag ska ju inte köpa den, bara leasa, så är inte jätteorolig över hållbarheten.
  3. Tack, jo vet (eller det var egentligen Gemini) men kände att jag behövde börja i någon ända i mitt sökande. Om man t.ex. ber den att lista rena elbilar med dragvikt över X kg, gott om benutrymme eller bagage så får man några modeller att utgå från. Ibland duger kanske googleträff till en forumtråd och ibland blir man lat och kör AI där den kan göra tabeller, sammanställa och så vidare. Men kan säga att det var inte lätt att övertala Gemini om att man visst får dra min trailer trots vikten när den redan hade snöat in sig på ett visst spår. Gjorde då en ny konversation med typ samma fakta där den snabbt höll med om att det inte ska vara något problem…
  4. Med min V70 körde jag även hem båten på trailern i 30 mil vilket var många timmars bilkörning. Men då var det rätt platt. Brantaste backen var den 600m från hemmet men har egentligen aldrig gått trögt där. Vid upptagning kan V70 slira lite där det är grus efter rampen och man inte är helt uppe men det beror på att den framhjulsdrift och den lättar lite när båten trycker baktill. Här ska alla tyngre elbilar göra jobbet bättre, så det är egentligen bara vilken vikt deras dragkrokar egentligen klarar av som är av betydelse.
  5. Har ingen budget än, utan ska fråga på några bilar för att se vad det kostar. Är det för dyrt så får jag göra nåt annat. Men jag prioriterar pris före ”lyx”, nuvarande två bilar är från -08 och -09. Ska ersätta V70 som primär bil för den långa familjen två vuxna och två barn. ChatGPT lurade först in mig på att inte ens en 1800kg drag är okej då båt etc. väger minst 1850kg. Skulle bli dyrt med försäkringar och polis om det osannolika skulle hända. Såg framför mig att det kommer bli en extremt dyr historia om jag ska ersätta nuvarande bil med nåt lagligt bara för sjösättning. Men som jag förstått det nu när det är ett efterfordon är det bara vikten på bilen som är begränsande, vilket aldrig blir en begränsning i mitt fall. Men man vill ju inte förstöra bilen man leasar (eller om man skulle köpa nåt). Men när jag frågar om bil ska jag kanske leta efter bilar från 1500kg dragvikt och uppåt? Så om jag sen väljer mellan en på 1500kg och 1800kg så duger båda lika bra gällande just båten som bara är en extremt liten del av bilanvändandet.
  6. Hittade denna tråd. Om man ska tro på det dem spekulerar om där så verkar det ju rätt lugnt. Att regler är för att klara körning 100km/h och så vidare, så smyga upp för rampen och en uppförsbacke på vägen hemåt ska inte vara något problem: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=23346
  7. Jag har kört gjort denna tur med min V70 i 13 år så vet ju hur det känns med den. Elbilar väger ofta minst 2000kg så inget problem med den biten. Men ska man köpa en som har en dragvikt på över 1800kg så blir det rätt dyrt vilket känns lite onödigt för 10 minuters bilfärd per år. Så därav fundering vad som är tillräckligt stor dragvikt? Om elbilen är tyngre borde den klara nerförsbackar minst lika bra? Men ska man vara orolig att båten sliter av dragkroken i uppförsbacken om det står 1500kg dragvikt? Typ en Tesla modell Y, Polestar 2, XC40, Kia EV6 (bara nämner några exempel som AI rekommenderade när jag bad den lista elbilar som drar minst 1500kg).
  8. Jag förbereder lite inför eventuell leasing av bil. Men funderade på om jag får problem med min båtupptagning när jag ska ersätta min V70 2,5FT från 2009. Jag tar upp båten och kör kanske lite mer än 5 minuter hem till tomten sen (kör kanske 5-30km/h). Är någon backe på vägen. Så denna tur görs 2ggr per år. Båten är en Flipper 666 HT med Mercruiser 4,3 liter, tror det väger ca 1500kg plus bensin och diverse annat. Sen obromsad båttrailer på det gör att det blir mer än 1800kg. Men som jag förstått så behöver man inte haka upp sig på dragvikter och totalvikt när det klassas som ett efterfordon? Elbilar är ju tunga så jag kommer inte överstiga vikten på bilen. Men är det ändå någon man bör se upp med när man väljer bil i mitt fall? Eller spelar det ingen roll om jag tar en bil med dragvikt 1000kg eller en med 2000kg? Kommer båda klara jobbet? Eller om 1000kg är lite väl lågt, så säg 1500kg då?
  9. Okej tack, förstår inte riktigt vad du menar men så länge det stämmer att man limmar alla fram och inte gör det på någon bak så har jag tillräckligt med info när jag monterar imorgon. Gjorde detta för 11 år sen men har glömt hur jag gjorde då…
  10. Någon som vet varför man inte limmar bakre ändan av avgasbälgen? Verkar vara likadant att man inte behöver limma drivknutsbälgen bak (där aluminiumringen trycks på). ”Framme” mot båten ska det ju limmas. Varför olika? kollar man denna guide så verkar det inte heller limmas bak mot drevet. Så antingen behövs det inte eller så missades detta i beskrivningen: https://servicetips.se/motorservice/balg-och-stodlager-byte/ (drevmans gamla instruktion)
  11. Kan dessa gångjärn funka? Eller är det risk att rutan knäcks? https://www.amazon.se/8-10mm-gångjärn-rostfritt-graders-duschdörr/dp/B07GKXPSPR/ref=asc_df_B07GKXPSPR/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476500998864&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16750107786769893987&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012228&hvtargid=pla-755875203573&psc=1 Och sen vred som drar åt rutan så det blir tajt mot tätningslister eller liknande som denna: https://amt-boat.com/var/brandt/storage/images/media/elvis/amt/amt-2018/amt-190-ht/amt-190-ht-18-det-e-21/3164347-2-fin-FI/amt-190-ht-18-det-e-21_reference.jpg På bilden på AMT-båten verkar de ha nåt annat mer långsgående som gångjärn men svårt se på bilden.
  12. Hej, Jag har inget svar men lite lustigt sammanträffande då jag ställde just denna fråga dagen innan: Tips eftermontera öppningsbar framruta på HT? - MotorbåtSnack - Maringuiden Det är nog väldigt ovanligt att man gjort det men jag vet att jag någonstans sett en ha detta antingen på en lite äldre 666 eller 630 HT. Men det kan ha varit en gammal säljannons eller så och någon mer info fick jag aldrig tag på. Men det lär inte finnas nån standard för detta utan man får uppfinna något eget. Om någon har tips på firma som kan hjälpa till med detta är också intressant.
  13. Jag har en Flipper 666 HT som jag skulle vilja fixa en öppningsbar framruta på. Att man sätter ett gångjärn på befintliga fönsterrutan på babord sida. Jag har sett nån som gjort det på sin 630/666 för länge sen. Någon som har tips på material man kan använda? Samt länkar på bilder hur man brukar täta rutan på andra båtmodeller? Brukar man täta genom att bara trycka fast och sen lita på gummit tätar, eller måste det finnas små ränndalar eller liknande.
  14. Så här ser nuvarande ut. På andra sidan är den genomskinlig. Egentligen inte så praktiskt att den saknar handtag... Dokumentväska kanske är nåt jag ska söka på... Kanske finns nåt nättare än just den du länkade till.
  15. Ja precis jag vill ha nåt i A4-format. Den där säcken tror jag inte inte är så bra för en mjuk motormanual, papper och liknande. Men man kan ju fundera på om jag skulle kunna förvara dessa saker i båten egentligen när jag tänker efter nu...
×
×
  • Skapa nytt...