Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

sabai

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    133
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

1 följare

Om sabai

  • Placering
    Örlogskapten
  1. En V70 Man/aut Man/aut Max släpvagnsvikt kg 1600 / 1600 1800 / 1800 Max släpvagnsvikt med B-kort 1310 / 1290 1280 / 1260 Kan vara lite olika beroende på modell
  2. sabai

    Plotter och radar

    Funderar på att byta till en ny radar som passar med en ny plotter. Har en radar idag som är analog och använder Ipad som plotter. Allt funkar inga problem där men vill optimera det lite genom att ha allt på en skärm. Så har ni tips, erfarenhet och liknande på ett väll fungerande system. Söker inte det bästa och dyraste utan en bra plotter och radar till ett bra pris. Tips? B
  3. Precis har aldrig hört någon som syslar med svagström att de har jordfel
  4. Nja så värst mycket jord har vi inte i båtarna du menar nog att något är fel med minus. Håller kvar vid för klena kablar av den enkla anledningen att vi har haft ett liknande problem med kylen. Varje gång den startade stängde radion av och det visade sig att det var för klena kablar dragna till kylen. Vi har samma problem med vår nya autopilot alla kablar enligt vad leverantören skriver men ändå stänger radion när autopiloten går. Alla batterier fulladade och en viss förbättring finns men efter någon timmer stänger radion, och JA vi har mycket batterier så där en 450AMP B
  5. Gissar att du har för klena kablar.
  6. sabai

    På seglad

    Låg i Ystad hamn för några dagar sedan vattnet spegel blankt och ingen vind. Perfekt dag att ligga stilla i hamnen för sol och bad. Vuxna gick på sitt håll och barn på sitt och båten var hel! Efter några timmar får vi ett sms från barna VIKTIGT, ringer upp och det visar sig att sen Dansk segelbåt rammat vår peke. Snabbt ner till båten för att konstatera att så var fallet Dansken hade lyckats i stiltje ramma oss direkt i peken så att rören blev krökta, teak bräder lossnat och det ser aningen kaosartat ut och som jag ser det är den förstörd. Dansken kommer senare och han klart deklarerar att han ska stå för kostnaderna. Vi tittar gemensamt på peken och ser att det finns två märke på den. Han menar på att det minsta av de två var där han rammade. Jag förklarade att peken var hel innan så på något vis lyckades han göra två märken. Har ingen betydelse tycker jag för den var hel när vi lämnade båten. Vi utnämnde Dansken till årets klant. Dagen efter skulle årets klant lämna hamnen och man såg ganska snabbt att han hade igen aning om vad han gör. Båten en 40 fotare släps mer eller mindre bara loss. Ystad gästhamn har bara två Y bommar per två båtar så när han släpper sin båt glider den över på vår båt igen! Nu halar de båten ut en bit vilket gör att båten närmar sig vår peke, igen. Han lyckas smita undan från peken och komma på behörigt avstånd. Man kan inte annat än att undra hur hans semester kommer att se ut. Dansken skulle försöka förklara hur det hände (jag pratar danska) om hur han gick på grund, fel växel och mycket annat i mina öron lät det helt tokigt alltsamman. Hur som helst skadan är gjort och vi byter namn och adresser för att återkomma till varandra när vi kommer hem. Men, gjorde jag rätt här? Var inte als glad för att släppa i väg honom men vad kan man göra. Han bedyrar att han ska stå för kostnaden men snack har man ju hör förr. Kommer att ge varvet i uppdrag att ta fram ett pris på en ny peke och montering för jag har ingen som helst lust att själv göra jobbet för att en klantig Dansk ger sig ut på sjön utan nödvändiga kunskaper. Tänkte här i tråden skriva vad som händer på denna resa får jag betalt eller inte?
  7. Vi har också TV i båten coh trådlöst internet. Vad vi märkt är att den förstärkare vi har till antennen ibland förstärker för mycket om sändaren ligger för nära oss. Kopplar vi ur förstärkaren funkar tv perfekt, kan det vara samma i ditt fall?
  8. Eftersom vi har själva monterat kölen tycker jag detta är intressant. Vi har använd Sika när vi monterade kölen för vi har ju bultar som håller kölen på plats. Limning har vi inte ens tänkt på! anser inte att man ska lima fast en köl eftersom skrov och köl är i olika material. Skrovet rör sig ändrar form när vi mastar på och av och det gör garanterat inte kölen. Så vad händer då när dessa två så olika material limmas samman? Tror att det kommer att bli sprickor med åren mellan köl och skrov.
  9. Vad är det för typ av fönster och lister? Kan kanske hjälpa dig med tips men är inte i närheten av Köping
  10. Watski säljer de för 223:- man behöver ju inte köpa i dyraste butiken. Köp en och se hur långt det räcker och se till att du har en tandad limspridare. Om yterna är något så när plana räcker det till betydligt mer än ½ kvm per tub. Jag har lagt teak på däck och sittbrun med sika och inte f... använde jag två tuber per kvm.
  11. Tycker du verkligen att 223:- för en 600 ml tub är dyrt? Du kommer kanske att använda en eller två för en sittbrunn! Skulle nog inte ta en chansning med Biltema produkter.
  12. Jag har en hel del information om den så som felsökning, bruksanvisning och installations anvisning om du är intresserad
  13. Ser ut som en Volvo flygmotor /Ardic 091 D
  14. Vi använder spinnaker fallet och spinnaker bommen för att hissa upp jollen på fördäck. Gillar inte riktigt att ha den på fördäck för då ligger den över livflotten och jollen är bunden till däck. Skulle de då inträffa något finns båda livräddarna på däck och den ene bunden och den andre under... Förslag på bättre lösning??
  15. www.sydsegel.se För oss fans inget alternativ att beställa från utlandet eftersom vi ville ha segel optimerade för vår båt och med senaste tekniken. Tror säker att det finns många som har mallar och kan sy segel till vilken båt som helst men frågan är ju hur gamla är dessa. Segel sömnad utvecklas hela tiden och inte helt säkert att tex de i Polen följer med detta utan syr ett segel så som man syde för 20 år sedan. Även om man inte kappseglar vilket vi inte gör är det ju trevligt att få ut så mycket man kan ur sina segel. Sen finns det ju en sak som vi tycker är värt en hel del, att få ombord segelmakaren för att optimera segel och få hjälp med de nya segelen. Tycker nog en kostnad på 2 -6000 inte är så stor om man nu tänker att du ska ha dessa segel under kanske 10 år.
×
×
  • Skapa nytt...