Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

jedh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om jedh

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack Fast vägen dit har jag koll på, mer när man väl kommer fram till Polen som jag behöver mer info.
  2. I sommar tänkte vi segla från Stockholmsskärgård till Polen t/r, eventuellt via Bornholm. 2 vuxna och 3 mindre barn, seglingsvana men tänkte ta någorlunda lugnt tempo med någon 24h tur. Försöker hitta information om vilka hamnar man bör besöka alternativt undvika i Polen. Någon som har lite rekommendationer eller vet vart man hittar bra information om gästhamnarna i Polen? PS: vi har ett djupgående på 2.10, fått uppfattningen om att vissa gästhamnar i Polen kan vara lite grunda ibland
  3. Funderar på att köra med en Meaco DD8L avfuktare lite då och då under vintern. Hur har du gjort runt masten och vanten?
  4. Båten är förhållandevis ganska ny och vill gärna täcka hela däcket. Kanske kommer det från att jag fram till för något år sedan alltid till och med byggde båthus. Kan bli ganska mycket snö i Stockholmstrakten vissa år och vill gärna kunna ventilera båten lite invändigt.
  5. Har precis köpt en 40 fots partialriggad båt där röstjärnen sitter en bit in på däck. Mina tidigare båtar har jag alltid mastat av innan upptagningen. På grund av resa kommer ett varv ta upp båten för vinterförvaring. De kommer ta upp båten med masten på och det ingår en rörställning typ Noa med båten, däremot inga presseningar. Med tanke på att jag inte kommer hinna beställa en skräddarsydd pressening samt inte är säker på om jag vill ta upp med masten på i framtiden undrar jag hur jag bäst täcker båten med ”vanliga” presseningar när masten står på båten. Hur gör jag för att inte få stora glipor, tätt runt masten och vant osv? Argument för och emot vinterförvaring med och utan mast undanbedes. Den kan vi ta när jag faktiskt har möjlighet att hinna masta av innan upptagning ;-)
  6. Wow, trodde alla liknande sidor som boatinfo.no försvann på -90 talet. Blev lite nostalgisk när jag såg den. @Strosselhuset: Använd Google istället så kommer du kunna hitta den yanmar manualen du söker. Inget fel på din dator, bara boatinfo.no som inte funkar.
  7. Tror inte du behöver vara så orolig. Det är ganska vanligt att bli sjösjuk vid den typen av aktiviteter där man är instängd i ett litet utrymme och håller på med småpill när båten gungar. Om du eller någon annan i familjen lätt blir sjösjuk så är det bästa botemedlet att styra båten, direkt när man känner första minsta symtomet. Då är man uppe på däck, tittar på horisonten och känner alla gungningar i båten och pareringar med rodret. Om det är flera som har symtom är det att sitta uppe på däck och titta på horisonten, fast det är inte lika effektivt som att styra. Har några i familjen som lätt blir sjösjuka där vi går lite längre sträckor över öppet hav med sjö. Vi använder ingen medicin om vi inte vet att det ska en väldigt lång sträcka vi kommer gå med mycket sjö t.ex. till eller från Gotland. - Var inte för mätt men var inte hungrig, små ät gärna t.ex. äpplen innan symtomen kommer - Var utvilad - Var inte påverkad av alkohol eller bakfull ;-) - Gå inte ner i båten för att sova om du inte kan somna direkt
  8. Kanske borde rubriken ändrast till …skitstövel nr 4. Om den andra båten har rätt till väg och får samma vrid från ”vridkrökningen bakom en ö” måste de kunna ändra kurs. Om de gör det bara för att jävlas för att de var styrbordsbåt i en klassisk styrbords babordssituation så stämmer det att de var skitstövlar, alternativt hade de inte koll när det vred runt ön. Anser fortfarande att den största skitstöveln som inte finns med bland dina första tre skitstövlar är den som kommer in för babord ”seglade dikt bidevind å vehövde hålla så hög höjd jag behövde” och därför inte höll slog sig bort från situationen. Lite udda att dessutom också börjar gnälla på ett forum när man vet att man är väjningsskyldig. Personligen tycker jag det är mycket stökigare när man möter ovana semesterseglare än på banseglingar eftersom deras uppfattade säkerhetszon är väldigt mycket större än vana kappseglare. Glömmer ibland bort mig själv och går bakom styrbordsbåtar mycket närmare än vad de känner sig bekväma med och brukar då få både arga miner och höjda röster. En halv båtlängd akter om en styrbordsbåt är långt bakom för en erfaren kappseglingsbåt men super nära för en semesterseglare. I de fallen gör jag inget fel formellt men får nog ta på mig att jag bör ha lämnat större avstånd för att vara mer hövlig. Du hade dessutom kunnat fråga om du fått gå före…
  9. Tror det löser sig ;-) Tack för tippsen, tyvärr hittade jag inget lämpligt utlämningsställe som vi passerar. Det blev att ange MSF i Mariehamn som c/o adress istället. De tog gladeligen emot paket till mig (sjukt snabbt svar på facebook).
  10. Är ute och seglar i Stockholms Norra Skärgård (första veckan av fyra). Är i stort behov av några saker från en webbshop. Är det någon som har tagit emot ett paket från PostNord eller DHL ute i skärgården när ni segla?. Vill inte åka in till stan bara för att hämta ett paket.
  11. Tror du har helt rätt att en avfuktare gör mer nytta ;-) Hade lite funderingar på att köpa en Fein med en däckskniv i 4mm som är samma bredd som den gamla nåten alternativt TDS nåtskrapa hos Hjertmans. Även om nåtskrapan kostar 400:- så känns det enklare när jag ändå inte har något svarvstål eller trekanstskrapa över att tillverka ett verktyg med.
  12. Det är en stor risk, jag har sett hur det kan se ut när man man nätar om utan att avfukta. När sommaren och värmen kommer torkar teaken och nåten blir som U:n. Senare när teaken torkar ännu mera vill mera fukt ut ur teaken och den har stor sprängkraft, nåten släpper här och där från sidorna. Häller man på lite vatten och torkar av så ser man vatten tränga upp efter något dygn. Det här ser man på många begagnade båtar där ägaren gjort ett dåligt jobb. Ska man köpa en sådan båt måste man räkna in kostnaden för att helt avlägsna teakdäcket. Ska man köpa en båt med teakdäck så ska man vara djupt misstänksam. Försök täcka, täta och köra avfuktare. Du måste ju ändå troligen ha lite värme. Annars är risken stor att jobbet måste göras om efter några år och det blir det mer jobb för att renovera. Prata med proffsen, det kan gå på tex Öppna varv, jag vet i alla fall en kille som fick väldigt bra råd både om material och arbetsmetod. Rätt gjort och rätt skött så ska ett teakdäck hålla 20-30år. Tack för råden Om jag först täcker båten med noa ställning pressening och sedan bygger ett litet tält med byggplast över sittbrunnen och kör en avluftare i det tältet. Hur lång tid uppskattar du att jag behöver köra avluftare för att få bort all fukt? Antar att det går lite fortare om jag kör en grovslipning av teaken samt tar bort den gamla nåten innan jag börjar avfukta teaken.
  13. Hade tänkt att göra lite av en variant av detta. De flesta skruvarna tänkte jag sätta tillbaka igen. En teak planka per "stycke", totalt 6 teak plankor är mer sliten än de andra eftersom man oftare kliver på den. Hälften av de plugg/skruv som sitter på de plankorna där planken är mest nött tänkte jag bara limma i pluggen på.
  14. Jag gissar denna "speciellt utvecklad siliconfogmassa" är en MS Polymer, samma typ som varven använder när de inte fick(?) använda Thioflex. -- Något som är väldigt viktigt är att teaken är torr innan nåtning. Några månader inomhus eller möjligen ett plasttält med avfuktare/värme. Nåtmassan fäster även på fuktigt trä men fukten vill gärna ut tex en solig sommardag, effekten blir att det bildas glipor mellan teak och nåt. Om nåtningen sker när det när det är torrt så kommer däcket att svälla lite när det kommer ut och man får "svålar" på nätmassan vilket ger ett mycket gott halkskydd. Tyvärr var planen bara ca 1-2 månader under press med noa ställning efter upptagning, utan avfuktare värme. Däremot hade jag tänkt lägga primer (Sika MultiPrimer Marine) på sidorna innan jag lägger nåten för att förhindra glipor mellan teak och nåt.
  15. Det här var min ursprungliga plan för att få till teakdäcket i sittbrunnen... - Skära bort gammal nåt som sticker upp - Slipa teaken med planslip för att få bort alla fåror (utrymme finns att slipa) - Ta bort alla gamla 10 mm pluggar (med dremel och mall) och skruv - Borra 12 mm hål och sätta i skruvarna samt nya pluggar (med borr mall och epoxi) - Ta bort den gamla nåten (fein med däckskniv) - Maska av och lägga i ny nåt - Slipa lätt med planslip en sista gång Funderar nu på om jag ska hoppa över första slipaningen och bara göra en slipning efter jag har lagt i den nya nåten… Självklart tänkte jag inte glömma alla detaljerna som att tvätta av med aceton, lägga primer på sidorna av teak plankorna, nåttape os
×
×
  • Skapa nytt...