Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Mats_Fredin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mats_Fredin

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Trevligt ställe nära stockholm: Drottningholm, Fogelön, (mycket båtar, sopmaja, dass, fina klippor, skyddat läge) Nära Mariefred: Herrestaviken, (lite lugnare, skyddat läge, fin natur) Ha en trevlig midsommar!!
  2. Kan vara sk. ånglås, dvs. bränslerör/slang/förgasare eller filter blir såpass varmt att bränslet kokar/förångar när du stänger av motorn. Jag får samma problem i min gamla cadillac med exakt samma felbeskrivning som du nämner, där funkade det genom att i detta läge starta med fullgas. Andra tipps är att ha ett bränslefilter av glas, montera en spacer mellan förgasare/insug. Sök på nätet efter ånglås för att få fler tipps. Lycka till! Raggaren
  3. Har du provat att dra åt muttern något? Bästa är förstås att ta upp och åtgärda. Om du vill åtgärda provisoriskt så skulle jag prova att lossa lite på muttern och linda på några varv vulkaniserande tape, lägg tapen medurs så att inte tapen rullar av när du drar år muttern. Om du åtgärdar provisoriskt, ta bort genomföringen och låt torka ur ordentligt innan vintern för att undvika delaminering pga frostsprängning. Lycka till //Matte
  4. Vanligaste felen när startmotorn går tungt är: dåligt (laddat) batteri, (kolla med voltmeter när du belastar batteriet med pentrypump eller liknande, om spänningen ligger på 12v eller lägre så by eller försök att ladda upp batteriet om det går). Oxider på batteripoler eller anslutningarna på startmotorn, (lossa, gör rent, lägg på polfett eller spraya på 556.) Dåliga kol eller brända lindningar i startmotorn, (dåliga kol, prova att knacka på startmotornunder start, blir det bättre är det fm. kolen, det kan vara smuts på kolen, inte så vanligt, tar ur stiften och kör på startmotorn 20sek, obs tänk på brandrisken. Brända lindningar: känn på pluskabeln till startmotorn om kabeln är varm vid start, om den är varm=drar mycket ström=brända lindningar) Lycka till //Matte
  5. Mats_Fredin

    Omlackering

    Är du säker på att båten behöver lackas om? Gellcoaten är vanligtvis relativt tjock och kan våtslipas/rubbas/poleras till acceptabelt skick. Väldigt kortfattat: Demontera om möjligt beslag och dyligt, Våt eller torrslipa hela båten, spackla & slipa, börja med medelfint papper och avsluta med fint. Använd slipmaskin som inte gör rosor eller andra repor som kan synas efter lackering. Tvätta rent från allt damm, torka av med aceton. Lackera med sprutpistol, använd 2-komponents lack eller gellcoat (topcoat) utspätt med styren. Om du inte har erfarenhet av slipning/lackering så rekomenderar jag att överlåta jobbet till någon mer erfaren. Det behöver inte bli så dyrt, med rätt maskiner så kan det räcka med 2-4 dagars jobb. Kolla tex. på http://www.work2work.com/ om det finns någon som kan hjälpa till. Lycka till //Matte
  6. Vanligtvis så räcker det med att bryta plus-polen. Men, du är inne på rätt resonemang: Om inte minuspolen är bruten så finns det stor risk att minuspolen har galvanisk kontakt med båtens jordpotential via exempelvis generator eller stereo ovs. Detta kan då i värsta fall medverka till ökad korrotionsrisk om strömmen på något vis leds via skrovet ner i vattnet, detta i synnerhet om båten är av stål. Själv har jag tvåpolsbrytare pga. stålfartyg. Ett vanligt problem med galvaninsk ström på stålbåtar är landström med jordkbeln ansluten till skrovet pga spänningsskillnad mellan båtens jordplan & landströmmens jordplan. Där kan man installera en galvanisk åtskiljare som ansluter jorden induktivt istället för fysiskt. Hälsningar Matte
×
×
  • Skapa nytt...