-
Innehålls Antal
147 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm mae222
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
mae222 började följa Kad42 temp vid tomgång., Suzuki 115 HK - problem trots service, motorrums isolering KAD42 och och 3 andra
-
Ska bara tipsa om att jag hade en suzuki 140hk som är samma motor.som dog på tomgång och vid gaspådrag från tomgång. och det var koks i tomgångs regulatorn. det byggs upp koks därmed tiden efter som vevhus ventilationen går in där. lätt att fixa bara lossa ett par skruvar och göra rent. men var försiktig tomgångs regulatorn består av en tunn fjäder som svänger fram och tillbaka med hjälp av en spole. i min var det helt stopp så fjädern rörde sig inte.
- 3 svar
-
- 1
-
jag hade en C19 och det var soffa ovanmotorn på den. och fönstren satt i aluminium ramar.Mvh Magnus
-
maila mig mae222(a)yahoo.com ska jag skicka kopplings schemat.
-
det finns tex en enable signal. kolla den.
-
Jag håller på och förbättar min motor rums isolering och gör lådan runt motorn alldels tät från glipor. finns det några krav på att det måste finns en viss mängd luft runt motorn? luftfiltret sitter nära luftintaget i aktern. men runt resten av motorn där blir det tajt. /Magnus
-
Oj de var en lnte en diskution om kad32. Då finns ju komoressorn där. Går inte att gämföra med bilar och båtar utan kompressor. På min Kad42 så blev det bara fel på gas vajer justringen så kompresorn inte startade vid kickdown. Oj göses vilken power det blev efter jag hittade det felet. Turbo & kompressor är något helt annat en saab 99.
-
Ska ljudisolera om mitt motorrum. Vill ha era åsikter, ska det vara biltemas svarta eggbox plattor eller de med silver yta. Vilket blir bäst? Bägge kostar l ungefär lika och är 30mm tjocka. Eller finns biligare allternativ som blir bättre. /mvh magnus.
-
Jag köpte den på ebay.har också en magnetventil vid gasolflaskan jag styr med en knapp. Jo den är enormt vindkänslig .men en ny skorsten ska konstrueras så det inte kan blåsa rätt ner i skorstenen.
-
Ska bara avsluta diskutionen med att kag blev hjättte nöjd tillslut. Duchade och diskade som en galning i sommras. Blev jättre bra med att jag kan välja tank vatten eller sjövatten med en kran under. Gjorde en tillfällig skorsten ut genom fönstret Ska göra en bättre i vinter. Den är lite komplicerad för att inte bli känslig för vind. Har använt en 8liter per minut och en 12liter per minut pump. 8liter per minut var i minsta laget. Underbart att avsluta morgondoppet med en riktigt varm härlig lång dusch. /Mvh Magnus
-
På min kad42 så var det automat säkringen nr 5 på sid 14. Det var ett standard fel att den glappade när den blev varm. Byte till en vanlig säkring.
-
Jag sög upp 5 liter inklusive oljefilter via oljesticks röret och hälde i 8.5. Men då hade jag även sugit lite med en 8mm slang i botten. Märkligt att en del kan suga 10 liter. Kanske man kan suga mera om man inte varmkör på våren utan bara suger direkt när mest olja är i sumpen.
-
Blir din motor också bara 40c på tomgång vid bryggan?
-
Tack för bra svar. Jag skulle byta olja men motorn blev alldrig varm även oljan var ljummen efter en halvtimmes tomgång. Och gångvärmen hade bara kall luft. Så byte av termostat ska jag göra.
-
Jag är ny kad42 ägare och undrar är det normalt att motor tempen bara når 40c efter en halv timme på tomgång?. Eller öppnar mina termostater för tidigt?. /mvh Magnus
-
Jag använde en 12mm trädgårds slang med slangklämma utanpå oljesticks röret. /mvh Magnus