Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

2352

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om 2352

  • Placering
    Fänrik
  1. En god vän till mig hade liknande problem, en gammal AQ170 som tvärvägrade att starta när den blev varm. Det visade sig att den blåste ordentligt från vevhusventilationen så den inte fick något undertryck i förgasarna. Han kopplade loss ventilationen så gick den att starta, nu är motorn renoverad med nya ringar mm. problemet löst. (finns dom som stavar sämre än du) Lycka till
  2. Något annat du behöver veta?
  3. http://web.telia.com/~u30034689/ mitt väder
  4. Så länge du haft tillräckligt med olja i motorn bör inget värre hänt än att den blivit smutsig. Det är iofs inte trevligt.
  5. Bara köp....du hade nog inte behövt vara speciellt rädd för ett Cobra-derv heller, dess dåliga rykte skall mest ha haft med dåliga vajrar att göra. Ett rätt justerat och välskött Cobra-drev är nog minst lika bra som något annat. Jag har haft en 1952 från 89, enda skälen till att byta denna var att jag ville ha nyare och större båt, det blev en Bayliner det med. 1952an går gott i sjön och ganska snålt. Det som lämnar lite i övrigt att önska är väl passform på en del detaljer. Att båten är någorlunda välskött är ju alltid ett plus, detta gäller ju iofs. alla båtar oavsett fabrikat och ursprungsland. En och annan har synpunkter på klädsel invändigt, jag trivdes alltid med raggarmattan som var halkfri och trevlig att gå på. Är det bra väder torkar det snabbt om det kommer vatten på mattan. Däcksluckan och pulpitbeslagen verkar inte vara av superklass, på båten jag hade var det inga problem men det är ju alltid bättre med rostfria beslag och luckram i aluminium eller rf. Jag fick 90000 för min i våras med Cobra-drev, ny inredning och nytt kapell. Den var definitivt inte svårsåld. Nu på hösten har jag sett en hel del båtar till bra pris (2052 capri -90), kan du slå till snabbt är det nog ingen dum idé att göra det nu. Det bör gå att hitta nyare båtar till ganska bra pris.
  6. Kolla på www.baylinerparts.com, sök upp din årsmodell och sedan din båt. Du får väl se om det finns en färg som verkar stämma, det brukar inte finnas så många alternativ. I Norge finns en firma som förser oss med delar från Baylinerparts. www.usboating.no. Man kan få priserna i förväg så kan du se om det är värt det. Jag beställde lite grejer till min båt, inga problem förutom att det tog ganska lång tid. Lycka till. /K
  7. 2352

    mercruiser

    Jag har en pdf-fil med förhoppningsvis det du vill ha. skicka din mailadress så får du den. /K
  8. Jag hade en 49, den hade en grov gummilist som rutorna satt i. Det fanns någon typ av plats för ett batteri på den, babord tror jag det var. Det bör ha varit en riktig 49a eftersom det satt en skylt i den som visade på det. /K
  9. Jag vet inte vad det sitter för förgasare på denna men har den automatchoke kan problemet ligga där. Kolla om den funkar som den skall.
  10. Stick ner ett skjutmått i hålet och se när kolven är i topp. Du kanske inte får på hundradelen exakt läge men ganska nära. Biltema har ett digitalskjutnått för 249 spänn som skulle kunna duga för jobbet.
  11. 2352

    Mercruiser 3.0 LX

    Kan bero på lite olika saker, Taskiga tänkablar, fördelarlock, kanske trasig avgaslimpa/knä. Kör på tomgång en stund, stäng av och plocka genast ur stiftet till fyrans cylinder. Är det blött av vatten kan du sluta dig till att du får in vatten från limpa/knä.
  12. Enklast är nog att lossa drevet först, annars får du ha gott om plats att föra motorn framåt och risken för att lyfta innan primäraxeln lämnar motorn ökar. Annars kopplar du bara loss alla el, vatten, avgas och bränsleanslutningar,glöm inte reglagekablarna. Lossa bakre och främre motorfästena och lyft. Finns det möjlighet att skruva bort något från motorrummet underlättar det, kan vara trångt att få ut motorn annars, beroende på hur din båt är byggd. (läckte tråget?) /K
  13. Vattnet lär inte försvinna innan felet är åtgärdat. Jag skulle vara tveksam till att låta en säljare som är så seriös som denne verkar vara åtgärda felet. Pruta ordentligt och byt motor eller låt bli.
  14. Nu har jag konsulterat OMC-handboken från Clymer, den säger 4200-4600 för 3,0. Öka varvet - minska stigningen. Stor prop. bör ge mindre slip och bättre verkningsgrad. Du kan kolla på www.props.net där finns lite enkla förklaringar på hur propellrar fungerar. Jag bör nog gå upp ett par tum, varvar nästan 5000.
  15. 2352

    Motorn blir seg

    Kanske luftningen till tanken som är lite för tät, ev. bränslefilter.
×
×
  • Skapa nytt...