

Teamscandinavia
Företag-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Teamscandinavia
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Behöver byta elmotorn till pumpen (24V) som sitter inbyggd i toalettstolen. Ända beteckningen jag hittar är en liten silvertejp där det står Matricola A13891. Bifogar lite bilder, hoppas på er hjälp. Motorn har L= ca 93 mm, Diam= ca 75 mm, axellängd ca 15 mm, axeldiam. ca 7 mm
-
Hej! Isoleringen i motorrummet har släppt på en del ställen mot dieseltanken. Isoleringen är av typ svart skumgummi (med spetsar utåt). Var för lim/spray ska man ha och var köper man det?
-
Hej! Har 2 st TAMD70E. När jag varit ute och kört och därefter lägger i friläge ligger tomgångsvarvtalet lite väl högt på babords motor, ca 1100 rpm. När motorn är kall ligger varvtalet på ca 600 rpm vilket är normalt. Vad orsakar detta höga tomgångsvarvtal vid varm motor? Förövrigt spinner maskinerna underbart.
-
Hej, Har 2 st klaffbord i teak, typ Roca (Hjertmans katalog sid 69 som börjar få lite ljusa fläckar här och där. Hur behandlar jag dessa för att få tillbaka den mörkare tonen. Skall jag sandpappra och sedan använda teakolja, eller blir det kladdigt det är ju bord som man har grejer på.
-
Tack för er a svar! För att veta hur mycket glykol jag skall köpa vore det kanon om någon kan uppskatta hur många liter glykol jag behöver/motor. Motorerna är Penta TAMD 70E på 300 hk vardera.
-
Hej! Varmkörde mina 2 motorer (TAMD70E) igår, märkte då att det kom lite illaluktande rök ut från bägge vevhusfiltrena från vardera motorn. Är detta normalt? Oljan är ny sedan 1 månad tillbaka. Nämnas kan också att det ryker ganska mycket från avgaserna (vitgrå).
-
Hej! Behöver man konservera motorerna med glykol på sjövattensidan om man har båten i hela vintern och istället varmkör på tomgång var 14:e dag. Har värme i motorrummet så frysning är ingen risk.
-
Hej! I min instruktionsbok från Volvo Penta står följande betr. mina motorer TAMD70E från 1985: B. Skall motorn tas ur drift mer än två månader bör konservering göras enligt följande: Punkt 6. Stäng bottenkranen och tappa ur sjövattensystemet fullständigt. Motorns färskvattensystem skall antingen tappas ur helt eller vara tillsatt med frostskyddsmedel, lämpligen Volvo Penta etylenglykol. Dom skriver alltså inget om att sjövattensystemet skall fyllas med glykol, det skall bara tömmas. Vad tycker vi om detta?
-
Läser i min instruktionsbok från Volvo Penta om min motor TAMD70E från 1985 föjande betr. Sjövattenpump, skovelhjul. Byte: Byt skovelhjul var 2400:e timme. Stäng bottenkranen och tappa av sjövattnet i motorn före ingrepp. 1. Lossa skruvarna på locket och ta bort detta. Bänd ut hjulet med hjälp av två skruvmejslar. Lägg skydd under mejslarna så att inte huset skadas. 2. Rengör huset invändigt. Smörj in pumphusets och lockets insidor ,ed lite smörjfett. 3. Tryck in det nya hjulet med en roterande rörelse (medurs). Montera tätningsbrickorna i ytteränden på hjulets centrum, om detta inte är gjort tidigare. Montera locket med en ny packning. Ja ni läste rätt, byt impeller var 2400:e timme!!!
-
Hej på er i stålbåtsligan... Har själv tänkt ha min motorbåt i plast liggandes inne i Göteborgs gästhamn vid Operan (hade den inomhus förra vintern). Dom har inga strömvirvlare så det lär bli is inne i gästhamnen misstänker jag. Någon som har erfarenhet av att ligga i gästhamnen vintertid (fördelar(nackdelar)? Packas isen inne i gästhamnen? Även lite orolig för bottengenomföringarna, skall dom vara öppna eller stängda? Tackar på förhand Mikael
-
Hej Stefan och tack för ditt mail och dina fina bilder! Här kommer lite info jag letat upp i instruktionsboken. Önskar du något ytterligare får du maila mig. Start vid kall motor: Finns en köldstartsfunktion placerad i rökbegränsaren vid insprutningspumpens framkant. Inkoppling sker genom att den ögleförsedda axeln på rökbegränsarens sida dras ut sedan pådragsarmen (gasen) ställts i max. läge (utan någon växel ilagd förstås). Då motorn startat sätts iköldstartsanordningen automatiskt ur funktion. Effekt ca 303 hk Vikt utan backslag eller koppling: med plattvärmevvx ca 820 kg med rörvvx ca 840 kg Låg tomgång 575-625 rpm Max varvtal 2500 rpm Rekommenderad varvtal vid marsch skall sänkas 200 rpm från det vid rådande belastningsförhållande maximalt uppnådda varvtalet. Kör inte längre tidsperioder med motorvarvtal under 1400 rpm och fullbelastad motor. Kompressionsförhållande 15:1 Kompressionstryck vid startmotorvarv 2,5 MPa (25 kp/cm2) Oljevolym vid motorlutning 0 grader ca 30 liter. oljevolym vid motorlutning 18 grader ca 19 liter. Rekommenderat oljebyte var 200:e driftstimme. Vevhusfilterbyte bör bytas var 400:e timme. Förskvattensystemets rymd ca 30 liter (med plattvärmevvx) Förskvattensystemets rymd ca 35 liter (med rörvvx) Temperatur kylvätska normalt 65 - 95 grader C. Smörjoljetryck under körning mella 300 och 500 kPa (varm motor) (3-5kp/cm2). Ventilspel stillastående motor, kall eller med driftstemp: Inlopp 0,40 mm, Utlopp 0,55 mm Hälsn, Mikael
-
Vad säljer du motorn för? Driftstimmar? Kondition?