-
Innehålls Antal
41 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm JohnGustafsson
-
Placering
Fänrik
-
Hej alla. Köpte en Ryds568GT i höstas, 2005 år modell. Nu vid sjösättning upptäcker jag att bränslemätaren är helt död. Ganska opraktiskt när man har fast tank i båten... Eftersom byten är ny för mig vet jag inte hur den betett sig innan, och minns inte om jag kollade den vid provkörningen. Känns meckigt att lämna in den/ringa verkstaden när det kanske är ngt så enkelt som en säkring. Vill alltså lösa detta själv, men osäker på hur jag går tillväga och var jag börjar, mycket sladdar och säkringar under pulpeten.... Tips mottages tacksamt!
-
Kort (och säkert enkel) fråga: Köpte en 4takts Mariner90hp i höstas som fullservades med ny kamrem etc och sedan lades upp på land för (utomhus)förvaring över vintern. Nu är det dags för sjösättning. Har för mig att verkstadskillen sa att det bara var att lägga den i sjön och köra. Men man undrar ju; behöver jag byta några oljor etc trots allt? Ha kört 2takt innan som jag konserverat etc själv, så det här läget med "bortaservad" 4takt är lite nytt...
-
Hej igen, Som svar på fråganom varvtalk så ligger den på max runt 5 500 varv (ca)
-
Hej, Tack för svar! Jag kör med bärbara tankar och färsk bensin, så där är nog inget problem med tanke på gången. Ska dock byta tändstift och se om det hjälper. Ang kylningen så har överhettnings-pipet inte gått igång, men jag har bara kört korta sträckor med tanke på ev kylproblem. Det verkar inte sitta ngt skit i insugningen på riggen, har kollat där. Men ska även kolla hålet för skvallerstrålen. Ingen nämne vattenpumpen - är det ett mindre troligt fel på en så ny motor? /John
-
Hej, Kör en Ryds 510 GTI med en 60 hp 2-takt. Bra effekt och den toppar ca 30 med mig själv i. Att köra 5 vuxna i funkar utmärkt, men då får man nöja sig med 25 knop, vilket för mig ärhelt ok ochså som använder den för att ta mig ut till närliggande badöar. Att minimera bränsleförbrukning är lite överskattat tycker jag, man får inte glämma att fundera på hur mycket bensin man får för mellanskillnaden mellan endyrare och en billigare motor; ofta räcker den pengen ganska många år om man kör som normalförbrukaren.
-
Hej, Har en 60 HP 2-takts mariner från 05. Denna sommar har den inte betett sig riktigt som vanligt och jag hoppas nu at nån kunnig kan hjälpa mig! Symptomen var till en början att den var väldigt seg i starten, när jag drar på fullgas för att ta upp den i planing så blir motorljudet bara väldigt dovt, och inget händer. Efter ca 30 sek kommer den över tröskel och då går den fin i marschfart på strax över 20 knop. Dock är gången fortfarande ojämn och den toppar några knop under vad den brukar... Häromdagen så uppmärksammade jag dessutom att skvallerstrålen var blivi väldigt svag, och slutade sedan helt efter en studn varpå jag fick gå till hamn för att inte överhetta motorn. Nåt är ju kass med kylsystemet helt klart, dock inget som verkar täppa till insugningen på riggen. (Kass vattenpump? Kan man byta den själv?) Nu till den egentliga frågan: kan en och samma orsak ligga bakom både prestandaeffekten, den ojämna gången och problemet med kylningen? Eller är den flera problem? Tacksam för all hjälp!
-
...däremot, som svar på din fråga, har jag läst tester i svensk båtpress för ett par år sedan som skrev att åtminstone 500 commander hade bristfälliga gångegenskaper och framförallt betedde sig farligt vid skarpa undanmanövrar. Men det är ju en äldre modell som sagt...
-
Har lite svårt att köpa det här pratet om att Ryds skulle ha bristfällig kvalitet, åtminstone inte senare årsmodeller. Köpte min 510 gti -05 och den har varit, och är, kanon både vad gäller gångegenskaper och övrig finish. Kanske slits snabbare än andra, vad vet jag, får väl återkomma till det om 5-10 år... Dessutom är det ju Viamare som bygger dem, som även gör Uttern, Nimbus mfl. Svårt att tro att det kommer lågkvalitetsbåtar därifrån, de har sannolikt kvalitetsprogram som sträcker sig över alla varumärken...
-
Det programmet måste ju isåfall vara nyinstallerat...nu ska jag va tyst
-
Efter att ha läst en del andra inlägg från Räkan så kan man ju här konstatera att hans språk plötsligt blivit myyyycket bättre, typ perfekt. Inte ett dåligt lyft för någon med dyslexi...
-
Håler med. Hade det kommit så mycket vatten hade man nog blivit lite rädd vad säljaren än sagt. Nu gjorde det inte det, vilket ju var skönt. Vad jag hört och läst från experter (båttidningar mm) så är kvaliten på dagens Ryds långt bättre än vad den var för 10 år sedan, så ngt om generellt låg kvalitet på Ryds går nog inte att hävda idag. De är ju dessutom idag samägda av Viamare som ju också äger Storebro, Nimbus m fl. Knappast någon anledning att ha ett varumärke där med undermålig kvalitet...
-
Hej, Har samma båt som du. Jag pratade förra hösten med återförsäljaren om vad jag kunde vänta mig när jag skruvade ur pluggen. Han svar var att det inte var ovanligt att det rann ut uppåt 50 liter!! Detta beroenda på kondens, skruvhål mm. I mitt fall har jag monterat durk i teaklaminat vilket ju innebär skruvar i durken. Där droppar det alltid in småvolymer med vatten menade han. Det skulle dock tydligen inte vara någon fara för materialet... Nu kom det inte en droppe när jag öppnade iofs, men det motsatta var tydligen inte ovanligt...
-
Jag tycker det känns lite onödigt att lägga pengar på att köpa ny motor i det här fallet. Vinsten är väl till viss del ljudnivån, men skillnaden är inte särskilt markant. Du får en extra utgift för något som är svagare, och i bästa fall låter litegranna mindre än din gamla motor...jag hade inte bytt...
-
Hur länge kommer den här diskussionen att vara igång egentligen? Vet inte hur det är med andra medlemmar, men jag har iallafall slutat kolla såporna på tv, utan följer den här tråden istället...
-
Sicket ämne, helkul att läsa!!! Det känns ju onekligen som att det finns en marknad för detta. Sen att jag med flera småler lite åt både stylade bilar och båtar är en annan sak, jag har haft fel förr Ge järnet med både ljusslingor och dekaler...