StefanX
Medlemmar-
Innehålls Antal
20 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm StefanX
-
Placering
Kadett
-
FIXAT!!! GÖÖÖÖTT jag hade fel när jag först trodde att det var cigg-uttaget som kortslöt,,, Kortslutningen uppstod på ett annat ställe där en pluskabel lossnat från sitt fäste och låg an mot jord. kabeln till cigg-uttaget var däremot osäkrad och dessutom tunn så kabeln i sig fungerade som säkring kanske man skulle kunna säga,,, iallfall är den skadade kabeln nu ersatt med en ny fräch lite grövre och jag har efter goda råd säkrat upp cigarettutagkoppling, samt en lampa, allt annat verkar vara uppsäkrat och jag har lärt mig att el faktiskt inte är så farligt och komplicerat,,, ----tålamod, voltmeter och kaffetermos tack för alla goda råd
-
det funkade faktiskt med kaffe,,,,,,,jag tror jag hittade orsaken till kortslutningen, den fanns i en cigarettutagkoppling.. Så nu funkar all el förutom el till motorinstumentenen och powertrimmet, dock funkar startmotorn. det skulle visst finnas några sk pentasäkringar ovanför startmotorn men jag hittar inga, jag hittar en röd knapp som det står 40 på, antar att det är en automatsäkring 40 Ah,,, eller ?,,, men jag hittar inga andra säkringar, var finns dessa pentasäkringarna och hur ser de ut ? Tacksam för svar /Stefan
-
Tack för bra och uppmuntrande ord, mina vänner ! Tror att det skall bli fint väder i morgon så jag gör ett försök då. En sak oroar mig dock,,, som jag berättade så utvecklades kraftig rök från instrumentpanelen, var kom röken ifrån och vilka skador kan ha uppkommit underar jag ?, Kommer röken från smält kabel, och kan det vara så illa att stora delar av kablaget blivit skadat och sönderbränt, fastän det inte syns ?,,, det rök ganska mycket ! Jag hör av mig med skriftig och fotografisk dokumentetion framöver Häls Stefan
-
Jag kan ha fel nu, rätta mig i såfall men är det inte så att det finns en smart tanke men att limpan är gjord i järn som rostar, nämligen den att pga av galvaniska strömmar och annat så är den hemska sanningen sådan att någonting måste rosta, och då är det bättre att limpan rostar än motorblocket, ,, , så om du gör en en limpa som inte kan rosta så riskerar du att motorblocket gör det istället... Jag har säkert hel fel, snälla kan någon klok rätta mig, och/eller komplettera med detaljer
-
Hej Jag har en Nidelv 18, med AQ151C, dvs en B230-motor. båten har en hel del el, såsom radio, vindrutetorkare, fläkt, powertrim, startmotor, lanternor, diverse navigationsutrusningar, motorinstrument, vhf,,,det var nog allt. Iallfall under motorgång så hostade motorn till ilskt, plötsligt för att sedan dö totalt, samtidigt som det utvecklades kraftig rök bakom intstrumentpanelen. Jag vred genast av tändningsnyckeln, prövade därefter att vrida på den igen, då var allting dött, all el död, förutom radion ! Jag skruvade genast bort väggen bakom instrumentpanelen och blottad ett virrvarr med kablar, såg ingenting som verkade bränt. vad gör jag nu, ????,,, har någon något tips?, eller finns det någon händig kille som mot betalning kan kika på och kanske mäta lite på plats, båten ligger i Björlanda,,, jag kan meka själv, men el är svårt,, behöver nog lite hjälp, vägledning på plats Bästa hälsningar Stefan Senast ändrad av StefanX | 05 juli 2007 | 12:54
-
Hej Kan det vara tändspolen ? vad tror ni ???....
-
Hej Igår sjösatte jag så äntligen min båt, med VP151C. Svårstartad efter vintervilan, med till slut puttrade motorn jämt och fint. Under båtturen från Hinsholem till Björlanda, upptäckte jag dock att motorn dog efter gaspådrag till ca 3000. Alltså i låg fart gick motorn jämt och fint, men efter gaspådrag till 3000-3500 varv så dog han efter 5 sekunder. Jag kunde därefter starta igen som om inget hänt, bra tempertaur hela tiden Jag prövade flera gånger att dra på och motorn varvade upp fint i ca 5-10 sekunder för att därefter bara helt plötsligt fulkomligt dö. ..och kunde sedan vrida på startnyckeln och höra motorn piggt gå igån som om inget hänt....... Tacksam för tips om felsökning Mvh Stefan
-
Hej Tack för svar men ..... jag har kollat runt lite och ca 700 spänn för däcksfäste och marinantenn kostar det... alltså för mig så är det mycket pengar,,, jag har tänkt att någon enstaka gång lyssna på VHF och inte aktivt anropa,,och för det krävs ingen licens... Alltså varför inte stimulera begagnatköp, byteshandel osv,,,istället läser man ofta i maringuiden.se att man alltid skall köpa nytt och helst dyra orginaldelar...okej jag har själv VP-motor och för vitala motordelar instämmer jag helt och fullt men hur en marin VHF-antenn slits förstår jag inte riktigt ...förklara gärna för en novis...tills jag fått ett bra svar så fortsätter jag att leta efter en begagnat billig VHF-antenn Häls Stefan
-
Hej Jag har köpt en båt med vhf-radio installerad, dock saknas antenn... vill inte lägga pengar på en ny undrar därför om någon har en gammal vhf-antenn att sälja billigt Mev vänliga hälsningar Stefan stefan@staxang.se
-
Hej Tack ett utmärkt svar, jag kikade lite på bildelsbasen.se och hittar en massa 1000530-toppar men bara någon enstaka 1000531-topp. De fåtal 1000531-toppar jag hittade hade gått många mil. Förstod jag dig rätt i att 1000530-topp funkar bra att sätta på en AQ151, vet du skillnaden mellan 1000530-topp och 1000531-topp och vad är en V-kam resp. A-kam Känns som att det är viktigt att toppen är bra med få så landmil som möjligt eller ??
-
En enkel fråga Finns det någon skillnad mellan toppen på AQ151C (B230) och mostvarigheten på en bilmotor. Mao kan jag ta toppen från en bil-B230 och sätta den på min marina AQ151C-motor Häls Stefan
-
Hej Titta på bilden Jag skulle byta avgaslimpa idag på min AQ151C. När jag demonterat den gamla limpen fick jag en obehaglig överraskning. ---Avgasutblåset i motorblocket närmast akterspegeln var kraftigt skadat. Första tanken var att skadan kommit till vid saltvattenintrång från avgaslimpan in i utblåset och åstadkommit rostskador. Men när jag kikade lite närmare på utloppet så ser det ut som att att stor bit av godset på blocket vid utlopet lossnat och att någon tidigare ägare, reparetat skadan genom att utvidga utloppet och därefter infogat en slags foderring. Frågor till någon där ute; Ser denna lagning okej ut ? Vad är foderringen gjord av, hur går en sådan reperation till och håller det ? Ytan på foderringen som ligger mot avgaslimpen är mindre, smallare, är det tillräkligt mycket yta på foderringen som ligger an mot packningen och mot blocket så att det hållar tätt ? Skall jag lägga på lite packningslim på packningar för att säkerställa läckage, vilket packningslim rekomnderas isåfall ? TAcskam för godaråd och svar Mvh Stefan
-
Jag citerar Johan [KUR]I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm[/KUR] Detta skulle jag vilja undersöka på min AQ151 som jag också har värmeproblem med.Men innan jag börjar skruva isär motorn kanske jag kan få lite mer tips: 1. Exakt hur demonterar jag: 2. Brukar bultarna kärva. 3. Bör jag byta några packningar när jag ändå demonterat 4 måste jag demontera hela limpan 5. Var exakt skall jag titta efter skador. 6. Kan jag samtidigt insektetera limpan efter skador 7 sista frågan är var jag kan få tag på billiga reservdelar; limpa krök osv i gbg-trakten eller på nätet mvh Stefan
-
Hej 600 spänn på http://www.sovida.com/bin/setpage?doc=00266&lang=sv&ref=1
-
Kineserna har en 3 -cylindrig marindiesel av Yanmartyp på 26hk för 30 000 kronor inklusive , backslag och sötvattenskylning, och frakt från Kina. Lägg till 5-10 000 och du får en kraftigare marindisel. Vad tror ni om detta, dessa marindieslar är i det närmaste kopierade från Yanmar sägs det Vad säger ni ?, vågar man sig på detta, klicka på länken http://www.importlagret.com/