-
Innehålls Antal
20 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm alindlof
-
Placering
Kadett
-
Varvräknaren i min båt är lite instabil. Ibland går den upp av sig själv, ibland faller den inte tillbaks. För det mesta verkar den någorlunda ok. Vad kan vara fel? Vad skall jag kika på?
-
Jag har lyckats tappa bort tanklocket till min sea ray 200. Det är ett perko-lock men återförsäljare av perko verkar det finnas ont om i sverige. Någon som har något tips var man kan handla/Vad som passar?
-
När båten stått ett tag pumpar jag några gånger på gashandtaget innan start. Det konstiga är att om jag gör det utan växeln i verkar jag inte få fram någon bensin. Gör jag det med växeln i startar båten efteråt. Varför?
-
Låter som mitt bryderi tidigare i år. Jag har exakt samma symptom på min 4.3-liters. Bytte impeller och avgasklaffar, gjorde rent etc. men det är fortfarande varmare. Jag pratade med en meck och det och han sa att det blir så vid tomgång pga ventiler i termistaten men skall jämna ut sig efter ett tag. Det jämnar aldrig ut sig för mig. Jag slutade jämföra och har hållt koll på tempraturen och kännt på det varmare knät regelbundet men det blir aldrig hett utan verkar ok. ta i trä...
-
Jag har en kenwood-cd/radio som jag hade ett par 80W marin-högtalare till tidigare men iår köpte jag nya bilhögtalare från infinity som är oändligt mycket bättre. Problemet var dock att det inte blev så mycket bättre ljud pga placering av högtalarna. Just storleken, form och fasthet på lådan högtalaren sitter i är a och o. Mitt råd är att fundera noga på placering och volym i lådan och spendera pengar utifrån det.
-
http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf
-
när skall man börja oroa sig? vilken temp?
-
vilken temp är egentligen normal på motorn och när skall man börja oroa sig? Min mercruiser 4.3 håller 80-85 grader för tillfället. Jag har varit orolig för kylningen eftersom vänster avgasknä blir varmare än det högra. Det jämnar ut sig lite efter ett tag men det är alltid helt klart varmare.
-
Borde kanske säga att detta var på en bil och inte en båt men det borde väl lira ändå.
-
Gör som bosse bildoktorn. En redig gunk smältlim som du fäster typ en stav i. Använd sedan staven för att dra/hamra ut bucklan. Sen använde han naturligtvis startgas för att tvätta bort limmet, karln älskar startgas.
-
Jag ringde som sagt en mek och han sa kort att det satt en ventil i plast i termostaten som inte ville öppna ordentligt åt det hållet förrän temperaturen steg.
-
Jag har ett alpha-drev gen2 som jag skall plocka av. När jag kollar i manualen står det om ett Shift Shaft Slide Stabilizer Tool. Är det något man måste ha. Finns det något speciellt man måste tänka på när man plockar av drevet?
-
Jag ringde en mek och han sa att det skulle vara skillnad i värme på knäna vid tomgång men jämnas ut när man drog på. Jag tror fortfarande jag har något ivägen där nere. Blir väl att ta upp båten och skruva loss hela drevet.
-
Är allt nytt eller bara motorn? Jag köpte ny motor 02 men drevet är äldre. Märkte först i år att ena vattenlåset i avgasböjen gått av och letat sig ner i drevet. De var aldrig bytta utan de gamla satt kvar. Detta var på höger sida men på vänster sida satt inget vattenlås alls. Nu när det blev varmare på den sidan trodde jag ev att det var hela det vattenlåset som ramlat ner. Men det värmen kanske inte beror på det?
-
det kommer fram vatten ända till sista bälgen innan sista avgasröret, dvs förbi knät och avgasböjen. Jag lossade lite på klämmorna som sitter där och då kom vatten. Det var därför jag trodde det var vattenlåset som kärvade eftersom vattenflärparna sitter där, men de verkar ok, öppnar som de ska. Spontant känns det för mig som om det är mer motstånd för avgaser och vatten på vänster sida. Därför går mer vatten ut i höger och håller det knät riktigt kallt medans mindre vatten går ut i vänster knä vilket gör att det vattnet hinner värmas upp mer. Känns som en lekmans-teori men kanske möjligt? Att ta upp båten igen känns mer än vanligt jobbigt...