-
Innehålls Antal
69 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm SeaRay225
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, jag har en Nimbus 2700 -85, med en VP TAMD30 och backslag. De första fyra åren jag hade båten var maxvarvtalet bara 3200 rpm och maxfart 14,5 knop. Kändes att motorn fick kämpa för att hålla detta varvtal och bolmade svart rök, känslig för last, sackade ca 2-3 knop med 2 vuxna i.. Bytte turbo till utbytes och satte i nya spridare. Ingen som helst skillnad, fortfarande max 3200 och 14,5 knop och väldigt känslig för last. Jag tröttnade och ville sälja båten, men fick ett tips om att skruva upp dieselpumpen något. Så jag åkte ut och bröt plomberingen på pumpsktruven och skruvade in skruven ½ varv. Provade igen. Jösses vilken skillnad. Motorn fick ett helt nytt liv. Maxvarvet blev 3750 rpm (max enl spec 3800) och 19,5 knop. Och ingen större skillnad med olika last. Nu känner man hur motorn riktigt trivs vid 3500 rpm och ca 17-17,5 knop. Jag har heller inte märkt någon större skillnad i förbrukning. Rekommenderas att prova detta innan byte av turbo mm. Men tomgången blir högre så den måste justeras ner och ha bra koll på hur mycket pumpskruven ändras, så det går att ställa tillbaka om detta inte hjälper. Jag har hört och läst att dagens svenska diesel MK1, är mindre energieffektiv än gårdagens diesel, när dessa motorer var nya. Moderna motorer kompenserar elektroniskt för detta "sämre" bränsle.
-
Enl Sea Ray:s modelarkiv så har 330:n 17° deadrise, både 330SD och EC. Var får du 21° ifrån? Även pappersbrochyrer för -94 och -97 årsmodeller anger 17° för dessa modeller.
-
Jag brukar kolla prognos för vind o våghöjd på www.klart.se
-
Nimbus 2700 1986, TAMD30 105 hk, 19,9 knop vid 3750 rpm, idag, nysjösatt.
-
Det är en ekolodsgivare från Lowrance. Hade en sådan till mitt gamla ekolod, X50.
-
Hej Jag tror nog att det kanske inte finns någon som vet exakt eller orkar ta reda på, vad som behövs för att bygga om motorn. Men du kan själv gå in på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-schematics-MarineDieselEngines.aspx Där kan du jämföra med hjälp av reserdelslistor vad som behövs. Också få en hum av vad det kan kosta. /Håkan
-
Hej Om du inte har någon Owners Manual för din båt, kan du ladda hem den här: http://www.searay.com/Page.aspx/pageId/10411/Owners-Manuals.aspx (om länken inte funkar, kopiera den) Sea Ray har till skillnad från de flesta andra, mycket bra service med manualer och brochyrer för äldre båtar. Hoppas du kan hitta lite matnyttigt i denna.
-
Är du säker på det? För 10 år sedan körde min granne tankbil. Då fyllde alla tankbilar från samma cistern i Skarvikhamnen i Göteborg, Shell miljöolja, Hydro Statoil m.fl. Det enda som skillde var vad kunden fick betala. Alla fick samma olja.
-
Hej Kollade dina bilder. Och helt klart är det en GM big-block som du har och troligtvis är den en 7,4 l, men om det är en Volvo-penta eller Mercruiser kan jag inte se. Men avgaslimporna kan mycke väl vara Mercruiser på en Penta. Själv hade ja Penta limpor o knän på min förra Mercruiser 260 (5,7 l), man fick bara trixa lite med kylslangar o avgasslangar.
-
Varför nöja sej med 4 motorer, när man kan ha 8
-
Hej Kolla här: http://www.yachtcare.se/batserviceprojekt.htm Lite bilder o tips vid bogpropellermontering.
-
Den motorn är i grunden en Cummins diesel. Cummins är, enl en granne som jobbar med service o renovering av alla dieselfabrikat, de bästa som finns. Frågan är då, hur är Mercruisers kringutrustning? Kylsystem mm. Säkert helt jämförbart med Penta. Vilken motor är det? Sitter med Mercruisers katalog från 2005 framför mej, dom hade 11 st olika, från 200 hk till 320 hk. Jag skulle inte tveka för motorns skull i alla fall. Gött sound, även om det inte är 4,2:or, men de e Cummins: (Kopiera länken, för jag tror inte den fungerar direkt)
-
Jag röstar nej till båtkörkort. Det kommer bara att innebära ännu mer möjligheter att mjölka oss båtägare på pengar. Båtkörkort innebär naturligtvis ett statligt båtkörkortsregister som kräver en massa pengar att underhålla. Minns bara det det förra båtregistret som lades ner bl a på höga kostnader. Kostnader för att driva detta register var 29 miljoner kr per år och då rörde det sej om ca 300 000 båtar som var registerade. Intäkterna var ca 10,5 milj kr/år. Man kan ju bara fantisera om vad det skulle kosta i dag. Sedan tillkommer naturligtvis kostnader för att övervaka att båtförarna har båtkörkort - fler sjöpoliser och kustbevakare? Och då får säkert båtskattsivrarna nytt vatten på kvarn. För icke båtägare vill ju säkert inte vara med att betala, typ via skattsedeln. Det måste ju räcka med att man följer dagens sjölag och får böter om man bryter mot denna.
-
Jajjamen, jag håller med, det är och har varit min åsikt hela tiden. Bättre att satsa resurserna på förberedelser för kommande värmeperiod. F.ö. såg jag i Gp idag att Naturvårdsverket meddelar att vi i Sverige har sänkt CO2 utsläppen 17% sedan 1990. Miljötalibanerna kommer säkert att påstå att det är därför det är så kallt nu.
-
Nja, riktigt så många båtar med toa är det nog inte. Enl Båtlivsundersökningen som det hänvisas till på Transportstyrelsens hemsida, så finns det ca 160 000 båtar med övernattingsmöjlighet och ca 80 000 båtar med någon form av toalett ombord. Enl samma undersökning finns det totalt ca 720 000 privatägda fritidsbåtar i Sverige. Undra var de övriga 640 000 som inte har toa ombord gör, men dom kanske inte har något behov när dom är ute. Själv tror jag att av dessa ca 80 000, så har nog 30 000 - 40 000 toa av typ porta-potti. Och jag tror också inte många av dessa porta-potti ägare står och tömmer tanken över relingen rätt i havet. Jag hade själv en porta-potti i min förra båt och den tömde jag alltid i en toalett, för det mesta hemma pga lätt o bära med sej. Men nu har jag fast tank, 40 liter, och frågan är om man orkar ta sej till en tömningsstation för att tömma den när det ändå är mest havsvatten i den. Jag kommer nog att passa på att tömma den när jag ändå är ute på öppet vatten, som nu.