Rige-Per
Medlemmar-
Innehålls Antal
57 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Rige-Per
-
Placering
Löjtnant
-
Får du inte napp här så finns möjligheten att köpa en hos Lidingö Marin. Dom är bra på delar även till äldre modeller av Yanmar, men det kostar. Dom har vevar till alla 8-hästarna. Rige-Per Senast ändrad av Rige-Per | 17 juli 2009 | 19:29
-
Tilläg til Helsingborg: Det finns diesel också och har funnits sedan macken öppnde. Rige-Per
-
Jag har kommit seglande till Skottland och kom till till Peterhead som första hamn. Där var det ingen som brydde sig om oss trots att vi låg där 4-5 dagar.
-
Garmin har en del lod till rimliga priser dessutom så har dom liknande prestanda som betydligt dyrare lod. Jag har själv ett Fishfinder 160 Blue och är jättenöjd med det. Rige-Per
-
Jag dementerar härmed mina tidigare inlägg om kanalintyg i Kiel-kanalen. Jag har nu från säker källa (anställd vid sjöfartsverket) fått uppgifter om kanalen. Den räknas som internationellt vatten och omfattas således inte av de inre vattenvägarnas regelverk och då kan man INTE kräva kanalintyg för genomfart. Jag har valt att låta mina tidigare inlägg ligga kvar så att det klart framgår vad jag dementerar. Det krävs alltså inget kanalintyg men man bör nog läsa på noga regelverket för genomfart. Kanalen är full av ljussignaler som mest liknar tända julgranar om man inte är insatt i betydelserna av dessa och fritdsbåtar får inte framföras nattetid bland annat. Vi vet ju alla att om man går in i fämmande länders territorialvatten så ska man vara insatt i deras regelverk. Eller hur? Lita alltså inte 100% på vad som står i båttidningarna. Hade jag bara kommit ihåg vilken tidning det var så skulle dom få ett skarpt påpekande av mej. Dom räknar in sej i kategorien facktidningar och då ska dom banne mej komma med FAKTA. Mvh Rige-Per. Senast ändrad av Rige-Per | 11 mars 2009 | 08:25
-
Min gamla Raychart 620 hade denna funktion. Den kunde gå över till död räkning baserat på logg och kompass i händelse av sattelitbortfall. Tyvärr har denna gått hädan och fått ge plars åt en nyare plotter som inte har denna funktion. Rige-Per
-
Jag har läst en artikel i en seriös båttidning, minns inte vilken nu, och där har jag inhämtat upplysningen om böter och bogsering i Kiel-kanalen. Rige-Per
-
Jag tycker att du har en bra lösning på ventilationen. Glembringkaminen kommer att hjälpa till bra att hålla en torr inneluft. Doradeventilerna är kanon då man kan trimma dom. Trimma öppningen i motvind och du har ett luftintag. Trimma öppningen i medvind och du har vips ett utsug. Har provat detta på en båt som jag gästseglade med och det fungerade som jag har beskrivit och bra dessutom. Mvh Rige-Per
-
Ska du genom Kiel-kanalen så glöm inte att du måste ha kanalintyg annars kan det bli en dyr historia. Om man har max otur och åker på en koll inne i kanalen så kan man få böter att man får betala bogsering ut ur kanalen. Denna upplysning får man INTE när man slussas in i kanalen trots att man ska upp till kanalkontoret och betala avgiften (billigt) utan man släpps glatt in i slussen och vidare in i kanalen. Regelboken säger: kanalintyg! Kanalen är tråkig. Stor och bred och vida svängar avpassade för stora fartyg, man märker dom knappt i en fritidsbåt. Ta en svängom till Helgoland också. Hela ön är Duty-free, inte Tax-free utan DUTY-FREE. Mvh Rige-Per
-
Gör precis vad du känner starkt för. Rige-Per
-
Jag har ingen erfarenhet av just X-99:an, men jag har seglat över Nordsjön till Skottland i en 37-fotare. Seglar man på sommaren och väntar in et stabilt högtrycksläge så kan överseglingen bli helt odramatisk. Vi seglade Thyborön-Peterhead i strålande väder. Faktum är att vi fick gå för motor ca 20% av tiden pga för lite vind. På hemresan låg vi och passade på ett riktigt djupt lågtryck med väldigt täta isobarer långt uppe i norra Nordsjön. Hamnfogden i Peterhead kände till vårt dilemma eftersom vi rände stup i kvarten hos honom och studerade väderkartor och pratade om våra planer. Han var en man med stor erfarenhet av både trålare och räddningskryssare. En morgon kom han till oss och sa: Lägg av förtöjningarna och gå nu,det blir ett stabilt läge de närmaste dagarna. Första dagen fick vi 17 m/s slör, men det var helt odramatiskt. Nordsjön där uppe är 70-100 m djup nästan hela vägen och vattnet är en hel del saltare än hemmavid så sjöarna var visserligen något höga men långa och förhållandevis mjuka. Inget dramatiskt där heller. Resten av seglingen till Thyborön blev en repetition av seglingen andra vägen. Strålande väder och en del motorgång. Undantaget var en halv dags tjocka när vi närmade oss Danmark. I Skottland hade vi kuling ett par gånger på sträckan Peterhead-Lossiemouth-Invrness. Jag har sedan dess sagt att jag hellre seglar 17-18 m/s där än 12 i Kattegatt-Skagerack. Där är ett j-a skvalpande jämfört med norra Nordsjön. Jag skulle idag inte tveka att segla en X-99:a över Nordsjön. D.v.s sommartid och med rätt besättning. Får man ingen full storm på sej så bör det inte vara något problem. Lycka till från: Rige-Per
-
Japp. Allt som kan starta en ordentlig debatt är jag ute efter. Även om det kommer in en hel del ovidkommande inlägg så blandas det ändå med en massa förnuftiga. Kolla mitt inlägg: Överlevnad på Övrigt Snack så ska du få se vilket rabalder jag ställde till med. Mvh Rige-Per Senast ändrad av Rige-Per | 14 februari 2007 | 11:56
-
Det är fortfarande en massa fok som blandar in vägtarfikförordningen på den här tråden. Sidan heter marin guiden och handlar om BÅTAR och därmed SJÖTRAFIKFÖRORDNINGEN. Bil och vägsnack finns det andra forum för. Här handlar det om båtar och sjön och där är radarvarnare TILLÅTNA. Rige-Per.
-
Tilläggas kan att dessa 5A är KONSTANT förbrukning. Inga pauser här inte. M.v.h. Rige-Per