Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

wisslan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om wisslan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för info, det låter ju inte så bra att den står otäckt ute i snön 🤨🤨 Lycka till i jakten på båt !! // Conny
  2. Hej Nicklas ! Berätta gärna hur det har gått, blev det någon affär ? Jag har också varit lite intresserad av båten, men tycker att jag bor för långt ifrån, dels för att åka o titta på den, sen ska man ju eventuellt köra hem den också.... ( Stockholm / Mälaren ) Mvh Conny
  3. Hej igen efter en massa år... Givarna sitter på undersidan av termostathuset, ovanför generatorn.
  4. Tack Coppertail för din åsikt, dock har vi inte riktigt samma spis, jag har den tidigare versionen utan turbo, (AQD40A) Jag kanske har fel i min tro att motorn skulle må bra av att ligga på låga varv ?
  5. Hej alla kloka ! Jag skulle vilja ha lite synvinklar på mina funderingar. På min gamla stålbåt med pro 40 motor och 280 drev har jag nyligen bytt drev, jag hade 15 och bytte till 19 då pratar vi stigning, diametern är inte förändrad. Syftet var att kunna sänka varvtalet en aning men ändå behålla marchfart på 6 Kn. Med den gamla propellern låg toppvarvet på 3200 varv, men med den nya orkar hon inte varva mer än 2300,. Jag nådde mitt syfte med behållen fart vid lägre varv, men frågan är nu om jag pinar motorn i onödan, går hon för tungt ? Jag marchar alltså 6 kn. nu, vid 1600 varv, mot todogare 1900 varv, och inbillar mig nu efter ca. 150 distans att hon har blivit mycket törstigare.... Någon som känner sig manad att sprida lite ljus i mina funderingar ? Ha det så gott på sjön, och kör snyggt !! // Conny
  6. Hej Thomas Jag är rädd att du har tappat bort mig för länge sen med dina tekniska funderingar Men du har helt rätt i att locket igentligen är en burk, med 2 hål för termostaterna, 2 rörgenomföringar över till växlaren, samt någon typ av signalledning, där den ena går till expansionskärlet, och den andra, via en banjokoppling till ett 8mm kopparrör som förvinner in under en kåpa på toppens framkant... Som du ser på bilden så är det en öppen burk, dvs. det finns ingen skiljevägg mellan termostaterna, men ändå skall de två termostaterna öppna vid olika temperatur ? *skumt* Nåväl, jag begriper inte heller funktionen på detta system, men jag tänker lalla vidare genom livet, som en lyckligt ovetande idiot ändå // Conny
  7. Så här såg det ut Efter lite knackande och jiggande med locket så kom det lös till slut, de två rören som förbinder termostathuset med själva växlaren är O-ringsförsedda, och där gick det tungt att få isär, nåväl, nu är både termostater och tempgivare demonterade och kontrollerade, allt tycks fungera som de ska, ändå går motorn inte upp över 60 grader vid normal körning ,( ca: 2000 rpm ) Kvarstår väl bara att granska själva tempvisaren ( VDO ) lite närmare i sömmarna... Tack för tipps och råd !!
  8. Hej Volvo_Penta, Tack för råd, jag ska ge mig på växlaren igen nu i helgen, kanske rent av demontera den och ta hem den till garaget, lättare att fnula med den där.... Ha det gött ! // Conny
  9. Hej. Jag har tittat på precis den sprängskissen du länkar till, och i mina ögon ser det ut att vara just den jag har, de andra modellerna är lååångt ifrån lika min.. Jag bifogar ännu en bild, rätt vänd denna gång, så kanske det blir tydligare mvh Conny
  10. Försökte mig på att byta termostater i helgen, men körde fast redan i början... Jag begriper inte hur jag ska få isär termostathuset ?? Jag har släppt på de 4 bultarna som ser ut att hålla fast locket på termostathuset, ändå släpper det inte, har provat att knacka med gummisläggan men icke.... Jag misstänker att locket moste skjutas i sidled åt något håll, för enligt de sprängskisser jag har sett så går det 2 rör från termostathuset in till själva växlaren, men jag begriper inte hur dessa är monterade/kopplade... Någon som kan bistå med lite kunskap ?? Mvh Conny
  11. Hej Sigge Jag hade samma problem på min 50 Hk 4-takt, letade som en dåre överallt, men fick bara skampriser vart jag än vände mig... Jag köpte till slut 2 st dubbelriktade reläer samt en reläsockel och kopplade ihop, då ska man veta att jag och el är som eld o vatten, men det har funkat klockrent i 2 år nu.. Av en händelse kom jag sedan över ett relä för 1500 kr, men det ligger bara o skräpar, så om det passar och du vill ha det, så är det ditt för samma pris. // Conny
  12. Hej. Jag har en 7.5 ton tung stålbåt, med en AQD40A och 280-drev, vid full gas gör hon cirka 9 knop och varvar ungefär 3200 rpm. Nu till min fråga, hur hårt kör ni era motorer ?? Jag brukar ligga på ungefär 1800 rpm ( 5.5 knop) och tror att maskinen mår bra av det, men jag läser lite här o där att folk kör sina motorer betydligt hårdare, är jag överdrivet försiktig ?? Vad tål de här gamla spisarna egentligen ? mvh / Conny
  13. Hej Flintstone, Tack för ditt tips där, jag tror dock att själva visaren fungerar, däremot kan det mycket väl finnas glapp eller ärg i någon av kabelskorna, eller i själva kablaget från givaren, och för att felsöka detta så är det ju en fördel om man vet vart den sitter, så bara jag blir slug på vart tempgivaren sitter så kan jag börja felsökningen... Så vitt jag förstår så finns det 2 st. temp-vakter, den ena ger signal till visaren på intrumentpanelen, den andra ger larmsignal vid överhettning, men som sagt, vart på motorn sitter dessa ?
  14. Hej Idag åkte hon upp ur sjön, och landade snyggt o prydligt i sin vagga, så nu är det dags att ta i tu med fel o brister som uppdagats under sommarens sköna turer. Lite då och då har motortempvisaren vägrat att klättra upp, ibland har det hjälpt att stänga av motorn, bryta strömmen och sedan starta upp igen, ibland inte... Nu vill jag byta tempsensorn men har svårt att hitta den, någon som vet på rak arm vart den sitter ?
  15. Jag står på tröskeln till ett båtköp och skulle vilja veta lite mer om båttypen : Holländsk stålbåt ? Någon som är hemma på sånt här ?
×
×
  • Skapa nytt...