-
Innehålls Antal
2 646 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Nitro
-
Placering
Hedersmedlem
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nu finns det garanterat makrill utanför inloppet till Stigfjorden (Kråkefjorden). Jag fick själv mina första förra lördagen och grillade därmed de första på lördagskvällen. Det var så gott så snålvattnet rinner bara jag tänker på det. Förra söndagsmorgonen gav också ett par grönrandiga. Så nu gäller långledigt och fiske. Ifall du/ni kommer ut är jag tacksam ifall du/ni inte kör över mig. Det är jag som sitter i kajaken och fickar. skitfiske på er/Nitro
-
Tja! ex hos Marinforum i Göteborg/må väl/Nitro
-
Gullmaren vet jag inte men jag vet att dom första makrillarna är upptagna i inloppet till Stigfjorden/ skitfiske på er/Nitro
-
Hej! Det kan vara ett antal felkällor. Ett är att du har en läcka på avgassidan. En annan kan vara att du har tätt i din avgasida. må väl/Nitro
-
Ja, så är det, alla mellanhänder vill också tjäna en slant. Kan man köpa nära/av tillverkaren som möjligt blir det oftast också billigast. må väl/Nitro
-
Hej! Det är rätt, det bör bli övertryck när du trycksätter kylslingan. Om det pyser någonstans lär du ha en läcka. //Nitro
-
Hej! Kontakta L S Karlsson marinmotorer, Redegatan, Göteborg, han har. må väl/Nitro
-
Kabelarean får du fram genom informationen i ett nomogram. 1. mät längden mellan batteribanken och startmotorn multiplicerat med (total längd på plus och minuskabeln) 2. Därefter omvandlar du startmotorns effekt (W) till ampere (A) (en del nomogram har båda skalorna) 3. Till slut går du in i Nomogramet och ser kabelarean. //Nitro
-
Hej! Du kan ju alltid börja med att kontrollera fall randen är målad med en- eller tvåkomponentfärg. Testa ex ed aceton ifaLL färgen går att tvätta bort. Är randen målad med tvåkomponent så är det bara att slipa/skava/polera bort randen. Alternativt så målar du över randen med samma färg som skrovet har. må väl/Nitro
-
Hej! Lite taskigt, vad du har för motor är egentligen helt ointressant när frågan gäller en generator. Eftersom dina frågor enligt mig är lite luddiga måste jag ställa motfrågor. Vad för generator har du? Hur vet du att laddningsspänningen ligger på 17 - 18 volt vid start? Vad för laddningsregulator har du på generatorn? På din fråga ifall laddningsregulatorn spontant kan fungera? Svar, Ja. Oftast är det då kolfel. må väl/Nitro
-
Hej och välkommen! Förra ägaren sa är inte mycket värt. Börja med att kontrollera att knutarna verkligen är ok. må väl/Nitro
-
Hej! Nej, förenklat, det finns inte olika tändsystem på en diesel. Bränslet sprutas in i förbränningsrummet och trycket som finns där gör att bränslet tänder (förbränns). Det du troligen frågar efter är hur man stoppar en dieselmotor. Då finns det olika system. I ditt fall trycker du troligen på stoppknappen alternativt vrider nyckeln förbi nolläget. Då får en magnetventil på insprutningspumpen spänning och bränslet stryps och motorn stannar. På insprutningspumpen finns det med störsa sannorlikhet även ett stoppvred vilket också stryper bränslet. Detta stoppvred påverkar du manuelt antingen genom en vajer eller direkt med handen. Du kan också stoppa motorn genom att stänga bränslets huvudkran. må väl/Nitro
-
God morgon! Har nu ''tittat'' ett antal gånger på din fråga och ingen har lagt in något inlägg. Varför jag dristar mig till att skriva följande: Först och främst är det inte frågan om att sätta två propellrar på samma axel utan du har två axlar på samma drev. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att sätta två olika propellrar på samma drivande drev. Varför exprimentet vore möjligen värt att pröva. Ifall magkänslan inte sa emot. Inte för att jag vet men ifall jag gör en jämförelse med människans steglängd. Så är vårt ena ben ex 1 dm längre än det andra. Vad händer, vi haltar ganska ordentligt, gången blir ojämn och vi sliter onormalt på höten. Över till drivningen, den ena propellerns stigning är 22 tum vilket betyder att du teoretiskt kommer fram samma sträcka medan den andra proppen endast driver 20 tum. Låter inte bra, eller? Men som sagt, jag vet inte. Varför inte ta av på den för stora satsen? må väl/Nitro
-
Hej! Du skall nog lyssna på vad butikerna säger. Att du tidigare haft tur med att få haft en problemfri tvåtaktare betyder inte att dagens moderna tvåtaktare är problemfria. Jag för min del anser att inte göra service på båtmotorer är helt förkastligt. Men din motor är inte mitt problem. Skillnaden mellan gårdagens och dagens tvåtaktare är milsvidd. Gårdagens tvåtaktare pyntade ut 20 -30 procent av bränslet/oljat i sjön. Dagens tvåtaktare förbrukar i princip allt. Vilket medför att motorn blir känsligare för driftsstörningar och alla komponenter måste fungera till 100 procent annars skär motorn. Idag tar man också ut högre effekt ur motorn vilken gör att motorn blir känsligare. Sammanfattning. Grattis ifall du hittar en NY båtmotor som inte kräver service. Angående Evenrude E-tec. Jag har personlig erfarenhet av en 90. Den går bra, är lättstartad, har bra vridmoment, är relativt lågvarvig och bränsleförbrukningen är inte mycket högre än en fyrtaktare. Men jag skulle inte satsa på E-tecen ifall jag inte skulle serva den. må väl/Nitro
-
GRATTIS! Och du testar den givetvis innan du monterar den. må väl/Nitro