-
Innehålls Antal
51 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Jonas_T
-
Placering
Löjtnant
-
Hej Jens, Svaren verkar du ha klart för dig redan. Det kan vara mycket båt för pengarna jämfört med skandinaviska båtar. Det beror på motor, drev, risiga akterspeglar som kan behövas göras om, träbalkar under durken som kan vara ruttna etc. På andra sidan är de inte lika noga som oss att täcka över båtarna och de står ute i regn och rusk med eller utan kapell. Det krävs en noggrann genomgång av båten, precis som det alltid gör. V8 är mysigt och det är något speciellt att höra den spinna. Sedan att det kostar därefter får man på köpet. Allt handlar om vad du gillar, din budget att köpa båten för samt din driftsbudget. Jag kör själv amerikanskt och myser i takt med V8an, men visst, det kostar att tanka, det är ofta någonting som ska fixas eller behöver bytas och det är ingen ny och modern båt. Jag gillar dock inte nytt, utan vill ha känslan som äldre båtar förmedlar men det är en smaksak. Det är väl också anledningen till att många åker HD när det gäller hojj trots att det finns förnuftigare alternativ. Noga inhandlat och med förväntningarna rätt ställda är det mycket båt för pengarna enl mig i alla fall. Lycka till!
-
Jag har också en 350 där jag bytt insug och förgasare till Edelbrock från Hansen. På min båt satt det en gammal 2-portsförgasare och dito insug. Med det nya monterat vart det en helt annan båt att köra och bränsleekonomin blev också bättre. Jag är intresserad av att balansera min motor också och undrar vad det kostar och vilka som är bra på detta. Jag följer denna tråd med stort intresse!
-
Gör det att vattnet inte orkar gå runt hela vägen och att avgaserna kommer i skvallerhålet? Motorn går bra i övrigt....
-
Hej, Köper mina prylar på Hansen Racing i Spånga utanför Stockholm. De har web-butik och de har också återförsäljare ute i landet. //Jonas
-
Jag har en 6hp Johnson Sea Horse 80-tal som krånglar med kylningen. Jag får ingen skvallerstråle. Har kört underhus med skruvdragare för att kolla trycket från impeller och det är mycket bra. Har kört med vattenslang genom överhuset och får en väldigt fin skvallerstråle med slangen men när under- och överhus ska funka tillsammans så är det kört.... Det kommer också avgaser genom slangen för skvallerstrålen och det kan jag inte komma i håg att jag sett tidigare. Är det någon som har några tips på vad jag ska prova härnäst?? Jag hade verkligen tänkt fiska ikväll.......
-
Hej alla, Vi är fem vuxna som tänkt åka Göta Kanal i sommar. Istället för att ta någon av våra egna båtar och behöva frakta dessa tillbaka till Stockholm vore det bättre att erbjuda någon att frakta en båt från Stockholm till Göteborg istället. Vi som planerar trippen är erfaret båtfolk där den minst meriterade har förarbevis och den med högst utbildning har Befälhavare klass VII samt maskinist klass VIII.. Känner ni att vi kan göra gemensam sak ser jag gärna att ni kontaktar mig. //Jonas Tapper
-
Skönast att åka med är en väst i neopren som sitter åt ordentligt. Nästan alla tillverkare har sådana. //J
-
Om man ska limma durken med typ Sika har jag ett bra tips för att inte kladda så mycket och få en snygg kant. Använd gummilister, samma du tätar fönster med, runt kanterna på skivan och limma innanför denna list. Det gör även att du har samma tjocklek på sikan över hela durken. När du sedan satt fast durken ser gummilisten ut som en riktigt snygg fog och samtidigt tätar den ner mot den fasta durken. //Jonas
-
Jag hade också en nära älgen upplevelse förra sommaren. Höll på att köra på ko och kalv precis utanför drottningholms slott. Skogens konung kom från slottssidan och simmade över till Kärsön. Mäktiga simmare...
-
Riktigt bra länkar där Wellcraft19. Tackar för det! Angående motorer kan det också vara ett bra alternativ att köpa en utbytesmotor där man använder förgasare etc från sin gamla motor. Kolla tex www.usaonline.se som har ganska bra priser. //Jonas
-
Riktigt kul men jag skulle vara rädd så jag skakat....tänk lite svall...
-
Hejsan alla kunniga! Jag har äntligen fått tag i en \billig\ Mirage 19\ propeller som jag gärna vill testa. Igår skulle bytet ske och den gamla åkte av...Nu till min fråga. Den nya proppen är kortare än den gamla vilket innebär att när tryckdämparen och proppen är monterade så sticker splinsen ut så att jag inte kan skruva muttern i botten. På den gamla proppen sitter det ett splinsat rör med spår för den stoppbricka som ska sitta precis under muttern. Men på den nya proppen finns inget sådant rör eller någonstans att vika ner tapparna från stoppbrickan. Vad ska sitta bakom muttern??? Är det en bricka som köps separat eller hur ska jag bära mig åt??? //Jonas
-
Kaj kan också angöra brygga... Vår gamla båt hette Kaj så det kunde leda till en del missförstånd. Döpt efter sambons morbror som heter Kaj-Ove men det blev för långt... Trevlig sommar!
-
Använder gps´ en mest för att mäta fart, avstånd, lägga rutter och girsignaler. Navigerar gör jag enl papperskort. Jag ser gps som ett hjälpmedel och inte som en ersättning av vanliga sjökort och kompass. //Jonas
-
Hej, Se till att du har med dig koden för nyckeln. Brukar vara en liten bricka som hänger i knippan. Det brukar underlätta. //Jonas