Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

impen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om impen

  • Placering
    Fänrik
  1. TRANSAS!! Under kallakriget fanns det inte så mycket hårdvara i Sovjet, man tog då vara på det man hade och programerade dessto mera istället! 30 år senare = transas.
  2. Hej! Jag ska testa en med 19 stigning. Kommer jag att kunna varva ut då? Kan jag sänka bränsleförbrukningen vid marchfart jämfört med 21? Mvh Kim
  3. Hej! Nu har jag satt på en 3 bladig alupropeller 21! Båten planar nu i vid 300 varvtal lägre än tidigare, dock varvar den knappt 4000 varv. Enligt flödesmätaren har jag fått ner förbrukningen en del Hur ska jag göra? Ska jag sätta på en med 19 stigning?
  4. Hej Alla! Hade uppe båten i går och spolade rent hela botten, det var en hel del sjötulpanet, dock inte så stora men över hela botten. Tyvärr hjälpte inte detta att sänka förbrukningen. Fortfarande runt 2 L/Distans och samma toppfart! Börjar fundera på om det är propellern som är boven i dramat. Jag har en 5 bladig highfive propeller, tror att förre ägaren satte på den för vattensporter m.m. Har också en 3 bladig Alu-propp som jag inte provat, den är dock lite kantstött. Vilken bör vara bästa proppen på min båt? Någon som har tips?
  5. Hej! Vad hade ni för propeller på er? Såvitt jag förstått kan fel propeller göra en hel del på förbrukningen.
  6. Hej! På min Chris craft Scorpion 23 fot (ca 2.2 ton) med Mercruiser 5.7 L V8 (260 hk) sitter en fembladig high five rostfri propeller. (Jag vet tyvärr inte stigningen eller måtten eftersom båten ligger i sjön). Den varvar ca 4200 vid fullt gaspådrag. Enligt tillverkaren ska max varvtal ligga mellan 4200 - 4600. Jag upplever att maskin drar väldigt mycket soppa trots att båten är ren undertill. Jag kör med flödesmätare. Den drar ca 2 L/ Distans. Jag har en gammal 3-bladig alupropp till den också som visserligen är lite lätt kantstött. Kan jag få ner förbrukningen om jag byter till den? Båten gör ca 36-37gps knop med den fembladiga. Vill bara gärna få ner förbrukningen! Tacksam för hjälp.
  7. Du är inte ensam om att inte få bort allt! Tidigare år har jag fått skrapa bort med färgskrapa. Vissa slipar med våtslip-papper vilket för mig är obegripligt, då pappret är så finkornigt.
  8. Och där spårade det ur! På många ställen lyfter man inte ens med truck! Tack för hjälpen alla! Ska ta upp den i Fiskebäck och spola av den för att se hur stor skillnad det gör! Hoppas alla får en förlängd sensommar med gott väder
  9. Jag vet att det var dumt! Tanken var faktiskt aldrig att jag ens skulle ha i båten denna sommaren, men så blev det. Och då brydde jag mig aldrig om att patenta henne igen, utan jag resonerade som så att jag har i båten 3 månader så tar jag hand om allt till vintern. Däremot har jag aldrig varit med om att båten har blivit så beväxt som den är nu trots att jag flera år tidigare inte målat båten med giftfärgen. Dessutom är jag lyckligt lottad som har tillgång till fartygsfärg både som Öbo och matros i handelsflottan. Men en sak förstår jag inte riktigt. Båten toppar 39 knop, nu när hon är beväxt gör hon 36. Farten borde minska mer och förbrukningen höga desto mer än som det är nu. Eller har jag fel? Det skiljer sig kanske väsentlig från båt till båt?
  10. Hej! Tack för svaren alla! Hur lång tid kan man räkna med innan det blir beväxt igen efter avspolning? 700 kr är ju ändå en rätt stor summa.
  11. Har du något tips på vad jag kan göra? Ska jag ta lyft och spola den ren med högtryckstvätt? Räcker det så ? Det är ju ingen mening med att måla om botten så här sent in på säsongen. Jag har för avsikt att behålla båten i tills slutet av September, vill gärna kunna ta en tur om det blir fina dagar härnäst. Ett lyft kostar ju en del, men det kanske inte är lika att bara lyfta upp den och spola av som det är när man sjösätter för säsongen resp tar upp båten? / Kim
  12. Hej! Mitt skrov ser ungefär ut som på din bild. Båten har tidigare legat insjö innan jag köpte den så jag antar att bottenfärgen inte är alltför kemikalisk, därav alla tulpaner. Det kan gå ganska fort då med andra ord från det att botten är helt ren tills den är beväxt? Vad brukar din båt dra den stäckan i normala fall? Mvh Kim
  13. Hej! Tack för svaret. Kan det göra så mycket på förbrukningen att den stiger från 1.7 L/d till strax över 2 Liter distansen? Mvh Kim
  14. Hej igen. Jag har satt in en flödesmätare av märket; Northstar Explorer F 210. Den visar enbart Liter / timme. Vid 23 knop har jag en förbrukning på 40L/ timme enligt mätaren. För mig är det lite lurigt att tänka på det sättet när man inte mäter L/distans o vice versa. Ni som har Northstars/Navmans flödesmätare som visar just L/h, hur pålitliga är de? Brukar den totala konsumptionen stämma med hur mycket som går i när ni tankar? Skulle vara jättefint om någon kunde komma lite olika uppgifter om vad era båtar drar vid olika farter, dvs vilket som är det mest ekonomiska värdet för en båt i planing. Tacksam för råd och tips.
×
×
  • Skapa nytt...