-
Innehålls Antal
58 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm marlon69
-
Placering
Löjtnant
-
Båten är från tidigt sextiotal och är vitmålad så man får ge sig på den med en kniv verkar det som. Vad ska man kolla gällande motor? Har bara haft utombordsmotorer förrut. Det är en Zephyr inmobordsmotor på 120 hk.
-
Har hittat en gammal plywodbåt som jag är sugen på. Konstruktör är Åke Sundstedt och det sitter i en inombordsmotor. Det som lockar mest är priset i förhållande till strorleken. Vad bör man tänka på vid ett sånt här eventuellt köp? Det är inte lika mycket jobb som en Lillskär mahoganybåt från sextiotalet om jag förstått saken rätt och mitt objekt verkar vara i gott skick.
-
Hittade en ny nippel med gäng på Skanstull Marin för 18 kr! Perfekt! Nu gäller det bara att gå ut den gamla. Blev rekommenderad att trycka in en kniv och vrida loss det gamla trasiga. Det är lättare sagt än gjort. När man tar loss kåpan så är det vara en 4-5 cm utrymme och man måste ned 5-6 cm i rätt brankvinkel. Andra tips?
-
Har en Evinrude från 86 vars kylvattens nippel eller utblås lossnat från godset. Verkar vara någon slags svart plast/ bakelit som tydligen varit limmad och nu lossnat. Har funderat hur jag ska lösa detta på bästa sätt och kommit fram till att jag behöver en kort rostfrirörstump som jag kan förstärka övergången från godset till det trastiga utblåset/ nippeln. Viktigt att hitta rätt dimension naturligtvis. Vad skulle ni rekommendera att limma med? Och var hittar man en sådan rörstump gärna nära södermalm i Stockholm?
-
Tyvärr har jag inte någon bild på själva nycklarna men kanske finns det någonstans på gasreglaget eller motorn? Ska kolla. Tack för tipset!
-
Hade påhälsning och blev av med mina startnycklar till en evinrude -86 och nu undrar jag vad man tar sig till. Kan man köpa nya på något sätt? Vart vänder man sig? Evinrude? Eller är det för gammal motor? Nycklarna stals på södermalm i Stockholm och satt på en gul tyg nyckelkedja med röd text Kodak. Senast ändrad av marlon69 | 16 mars 2011 | 20:55
-
Internatinal brightside... låter intressant. Min båt har börjat flagna och den har varit både blå och orange innan nuvarande röda. Är det svårt att få färgen jämn? Blir det lätt penseldrag?
-
Här har du alla beskrivningar av Selco. Själv har jag en Selco 13 Select de Luxe! http://www.kvistandmotor.se/bat/
-
Har du några bättre bilder? Gärna utan kapell. Detta är en Selco Selspeed te x.
-
Nej inte alls. TAck. Men jag undrar varför det står VRO på motorn när den inte har någon tank. 50 hk 2 takt Evinrude -86 som sagt....
-
Ok. Tack. Har varit och pillat med choken. Den klickar till men motorn vill inte starta. Fattar inte vad det är. Tändstift och soppa ok. Gissar att det har något att göra med luftintaget....
-
Tackar! Har varit inne där och tittat men inte vetat vad jag ska kolla efter. Nu ska jag kolla detta och pilla i dessa två hål. Om packningen i nedkant är trasig bör den naturligtvis bytas, vilket är fallet hos mig, men har det någon betydelse för motorns svårigheter att starta?