-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm can77
-
Placering
Fänrik
-
Hej Undrar om det är någon som har en manual till gps:en Shipmate Rs 5800? Om ni vill skanna in till pdf och maila är jag villig att ersätta Mvh Anders Norlinder
-
can77 började följa Manual till Shipmate gps rs 5800
-
Hej Håller på att läsa en bok som handlar om detta tror den heter Vindkunskap för kappseglare. Står mycket intressant i denna om var man hittar den bästa vinden, den är skriven av David Houghton. Enligt denna bok så skall man vid pålands vind hålla sig borta från kusten. med hålla sig borta syftar han på ca 3-4 km från land. Vid sjöbris gäller omväda förhållanden, man bör dock undvika den allra närmaste kustremsan då turbulensen från när vinden träffar kusten stör. Om vinden blåser parallellt med kusten i syd/sydost skall man på ostkusten hålla ut ett par km från kustremsan då det finns svagare vindstråk inne vid kustlinjen, om det däremot blåser nord/nordväst (andra hållet) finns det starkare vindstråket närmare land. På västkusten gäller omvända förhålanden (beträffande de parallella vindarna). Det bör dock tillägas att om det är massa öar eller kustremsan är väldigt oregelbunden blir dessa vindstråk ej lika tydliga. Har jag förstått det hela rätt så beror det på att vinden är vänstervriden på norra sidan av ekvatorn och vrider mer åt vänster på land än över vatten (40% mot 10% har jag för mig). I parallella vindar från norr på ostkusten betyder det att vinden över land vrids ut mot havet och skapar ett stråk av sammanpressad vind som därav är starkare. Om jag tolkat det hela rätt så bör man därmed hålla på babord sida om öar för att dra nytta av de starkare vindstråken. Man kan även hålla utkik efter stråk av stackmoln då dessa är tecken på uppåtstigande luft, mellan sådana stråk skall det vara starkare vindar. Hoppas du fått ut något av detta. För mer info rekomenderas att läsa mitt boktips. Mvh Anders
-
Hej Tack för tipset men jag har redan kollat där. Hade varit kul att höra någon mer/annan synpunkt. Mvh Anders
-
Tjena Första sässongen med RJ:n. Väldigt nöjd med med kryss och halvvindsegenskaperna, mindre nöjd med slör och läns. Svårt att få fyllnad i förseglet tycker jag. Häromdagen var jag ute då det blåste 5m/s, loggade 5,5kn på kryss å 4,5 på slör. Detta var med genua och stor. Vore kul att höra om era eventuella erfarenheter från RJ85:a. Mvh Anders
-
Hej Förra året seglade vi omkring i en stortriss (5,2*2,15) med vår dotter. Hon var då 6 månader. Vi hade henne i bilbarnstolen. Det fungerade alldeles utmärkt. Man får tänka sig för innan man ger sig ut bara. Mvh Anders
-
Tjena Jag har en podvärmare i min RJ85:a, vet inte om den är för stor för dig men den är ganska smidig att använda och billig i drift. Mvh Anders
-
Hej Undrar om det finns någon som har ett mönster/ritning över sprayhood till en RJ85:a?
-
Hej Kolla på blocket, där brukar det dyka upp ett och annat. Mvh Anders
-
Hej Jag funderar på att måla om däcket på min RJ85:a. Har läst på Internationals hemsida att en enkomponentfärg är att föredra(med halkskyddsmedel). Däcket består till 90 procent av halkskydd och frågan är hur jag skall göra med grundarbetet, jag har en del skador som måste spacklas. Måse man slipa bort den gamla strukturen eller räcker det att matta ned den för att därefter måla? Hur gör man enklast på de ställen där jag måste laga?(Kratrar i gelcoaten) Mvh Anders
-
Hej Själv tycker jag att ett ordentligt regnställ i galon duger finfint i ösregnet. Du sitter ju mest still ändå så varför skall ,an ha kläder som andas? Övriga plagg som är bra är vindstopper och flecce. Tjing
- 58 svar
-
- 1
-
Hej Läste på nätet om någon slags koppar-epoxi behandling som gjorde att man ej behövde måla vanlig bottenfärg. Den fungerade även som skydd mot osmosis. Verkade intressant, är det någon som har någon erfarenhet av denna? Hur är det med miljöaspekten?
-
Hej Har precis köpt en RJ85. Båten är väldigt ojämn under vattenlinjen(är inte slipad på ca 6år). Vet inte vilken slags bottenfärg som är använd under åren. Hur skall jag göra? Vill helst inte slipa ihjäl mig men inser att en viss grad av slipning måste ske då färgen har flagnat på vissa ställen. Sedan är det ju det här med att grunda innan. Måste man detta? Vad blir konsekvenserna om jag inte gör det? Tänkte lägga på följande bottenfärg International Micron WQ. Några synpunkter?? Ps. har båten på västkusten.ds Mvh Anders
-
Hallå hallå Har också varit inne på Maxi -77 men det föll för min del på att den blir lite dyr om man vill ha den bättre riggen. tjing tjing
-
Hej Jag lånade en motor med kort rigg till trissen, fungerade utmärkt men det bör nog nämnas att det var en 6hk fyrtaktare (ca -03) så den var ju lite för tung. mvh Anders