Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

aar02

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om aar02

  • Placering
    Kadett
  1. Ja, då är det ju en annan sak... Har man redan glykolblandning i motorn som i mitt fall, DÅ kan man med fördel använda muffen på drevet. Men är det sjövattenkylt är det ju en annan sak! Fyll för hand så inget fryser!
  2. Jag gör som så att jag tar en liten muff som jag fäster med tjock gaffatejp på drevet, till den går en slang från en dunk med glukolblandning som jag lägger på badbryggan... Sen är det bara att köra igång motor och låta den dra i sej.. På så sätt slipper man ta bort några slangar.. Dessutom suger ju då drevet i sej blandningen..
  3. Ja, Installationen är minst sagt speciell! Jag tror att fabrikatet är Volvo på alla grejer utom stödlagret i mitten, det är nog något hemmagjort. Det fungerar då ovanligt bra, inga vibrationer lr så. Gud va skitigt det var på bilderna, Det ser bättre ut nu, jag lovar..
  4. Nu har jag äntligen fått upp lite bilder på båten. Har även med några bilder på den något udda lösningen med kadan. Sen Roger, har jag inte bytt motor, det är orginalmotorn före ägaren, som även har byggt båten har bara haft den på land hela tiden( märkligt!!??) Så motorn är från 87, men har gått knappa 100timmar.
  5. Är det någon som kanske vet vad det kan vara för fel på mitt drev. Har kollat kablar och även kopplat ur allt och försökt växl, men samma problem kvarstår. Det som händer är att det inte går att få i någon växel. Även fast jag vrider föraren till max så händer inget. Trycker jag den lite lätt innåt så hoppar växeln i igen. Det är svårare att få i fram än back. Är det nå fel på glidskon?
  6. Jag har nu upptäckt att det verkar vara 2 fel! Det går som sagt tungt, Men det är inte det som gör att jag inte får i växlarna... Trycker jag in växelföraren mot drevet, då drar det igen... Märkligt.. Vad kan det vara?
  7. aar02

    Växelproblem

    Jag har en AQAD41A med 290DP drev. Toppmonterat reglage. Problemet jag har är följande: Framåt går reglaget lätt, bakåt går det astungt, när växeln har hoppat i så måste man bryta med båda händerna för att komma till gasläget. Trasig mekanism? Dessutom så hoppar växlarna ur för mej. När grejerna är kalla så hoppar inte växeln ur, men så fort det blir varmt så kan det vara omöjligt att få i framåt. Back brukar dock gå bra. Jag har lossat på vajern i båda ändar och den går bra att dra för hand, så den borde inte vara slitet... Vad är det för fel? Lr är det flera fel? Tacksam för hjälp!
  8. Nu har även jag sjösatt! I Söndags! Allt verkar fungera som det ska. Motorn går som en dröm! Båten går väldigt fint och ligger bra i vattnet! Jag har mittmonterad AQAD41 med kardan inne i båten och 290DP drev. Har kört ca 4timmar utan problem! Bra med tanke på att båten legat på land i 10år.. Inge läckage lr nått! Mats på Nimo Boats har monterat en bogpropeller åt mej så nu kan man göra lite mer avancerade tilläggningar. Enda problemet jag har är att det går aströgt att lägga i växlarna! Men jag ska kolla på det imorgon! Är nöjd med mitt köp av Nimo 30 iaf! Så nu har jag sommaren på mej att testa allt och sedan bygga klar båten i vinter! Det ska bli kul!
  9. Nimo 27 & 30 har inga skrov.nr. Hur det är med övriga Nimo haqr jag inte kollat...
  10. aar02

    Kapell Nimo 30

    Jag har inget Kapell till min Nimo 30. Har nån några bra idéer hur det ska vara? Jag vill kunna kliva i båten från sidan utan att bågarna är ivägen. Det satt 30S tak på min från början, så kapellet jag har är för litet.. Idéer och synpunkter emottages tacksamt.
  11. En nimoträff vore kul! Tyvärr så blir det nog bara Runn för min del denna sommar. Men nästa sommar så kanske jag kör ut båten till gävle och åker ner till stockholm över semestern! Vore kul med en träff!
×
×
  • Skapa nytt...