Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

limtok

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om limtok

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ska det vara 30 ohm mellan tändhatten och respektive lindning på tändspolen? Tändspolen är väl ändå till för att transformera upp spännigen och borde således ha olika lindningar med olika resistans? Eller har jag fel? Har för övrigt inget förslag på lösning till ditt motorproblem
  2. Om den som min motor har en tändspole till varje cylinder så tänder den endast på en cylinder. Hade du bara en tändspole så skulle följaktligen motorn vara helt död. Ska ta kolla lite på nyckelproblemet i helgen.
  3. Kommit fram till att tändspolen passar. Men är det någon som har nån idé om varför jag inte kan stänga av motorn med nyckeln utan att behöva använda elchoken?
  4. En annan fråga: Jag kan inte stanna motorn genom att bara vrida nyckeln utan måste använda elchoken. Kan detta problem vara relaterat till tändspoleproblemet?
  5. limtok

    Tändspole

    Halloj! Har en Johnson 55hk från -78 som har en defekt tändspole. Min fråga är vilka tändspolar som passar till den? Har hittat en tändspole till en Johnson 70hk år 79-85. Passar den? Tacksam för snabbt svar. /Andreas
  6. Jag har en Johnson 55hk -78 som beter sig ungefär lika. Startar lätt och varvar fint vid tomgång men orkar ingenting vid belastning (7-8 knop kanske). Det visade sig att motorn bara gick på en cylinder då ena tändspolen var paj. Har inte fått tag på någon ny och testat än. Verkar ju inte vara soppaproblem du har har heller om du kan varva motorn mycket på tomgång. Jag är ingen expert, bara mina egna erfarenheter. /Andreas
  7. Någon som har erfarenhet av att bygga egna vindrutor? Tänkte göra en vindruta till min Jofa Sting (liknande selcobåtar). Någon som har några tips av vad man ska/kan använda sig av? Har rent spontant tänkte mig bygga den av nån form av aluminiumlister. Kanske kan lägga upp bilder på båten vid ett senare tillfälle. Hälsningar Andreas
  8. Nu ligger två lager international perfection solröd på båten. Det blev inte bra men hyffsat. Verkar ha fått lite skit i lacken och sen är man ju ingen målare heller så jag har duttat på lite för mycket färg på vissa ställen. Ska fundera lite över ifall det duger eller om jag ska lägga på ett lager till innan jag vänder båten och börjar med andra sidan. Här finns lite bilder: http://www.geocities.com/limtok/bat/
  9. Nu är båten spacklad och klar och i stort sett redo för målning. Nu väntar jag bara på att det ska bli en aning varmare i den här köldhålan så jag kan måla. Fick tag i en begagnad motor också som jag ska hämta på lördag. Inget mer svärande över tvåhundra-gånger-dra-i-snöret-mercury-jävel för mig i sommar! Det blir väl att svära starta-johnson-fan istället kanske
  10. Kul att se på bilderna Micke! Och intressant det där med att sprutlackera med en 1,5 hk kompressor. Står en liknande i garaget här. Har funderat lite på om man ska ge sig på att spruta istället för att pensla.... Har dock en del slipning och spackling kvar innan det är aktuellt.
  11. Tack för alla svar! Kokar ihop en egen lösning meg hjälp av er hjälp Har inhandlat färg och andra grejer nu. Påbörjade slipningen idag. Ska bli intressant att se hur detta slutar. För de intresserade så berättar jag hur det går i den här tråden sen.
  12. För det första måste jag säga att det är kul att se hur många hjälpsamma männsikor det finns i detta avlånga land! Hinner ju knappt lägga in meddelandet innan 4 pers har svarat Fler som längtar till sommaren månne? ;-) Ska nog ha samma färg som tidigare (röd). Har funderat på andra färger, men man ser ju ut som en fåntratt om man kommer åkandes i en gul båt eller nåt :-D Kanske ska passa på att ställa en till fråga: Finns det någon regel för hur djupt i vattnet i propellerna ska gå för bästa prestation?
  13. Hej! Jo den är målad. Är originalfärgen som sitter på. Skulle det inte räcka med att rugga upp ytan bra och sedan måla på den gamla färgen? Eller måste man slipa bort all färg?
  14. Tjenare! Kan börja med att säga att jag absolut ingenting om sånt här, så skulle vara tacksam om någon kunde dela med sig av sin kunskap. Har en gammal Jofa Sting som jag tänkte måla om. Båten ligger i insjö i Dalarna, och enbart där. Båten används inte särskilt mycket och ligger därför mestadels still. Båten gör ca 25-30 knop. Eftersom båten är från 70-talet och aldrig blivit ommålad eller waxad på gud vet hur länge, tänkte jag slipa bort all gammal färg. Så för att gå rakt på sak: Hur går jag till väga egentligen!? ?-) Vilken färg, hur många lager osv...? Det är ju egentligen en gammal skitbåt, men det är ändå onödigt att den ser ut som den gör Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...