Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025

ICEMAN55

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ICEMAN55

  • Placering
    Kadett
  1. Detta har jag inte ngn erfarenhet av , men det går väl att jämföra mellan motor och backslag mellan de båda motorerna ! Annars fråga ngn . marinfirma .
  2. Tack för tipsen ! Nu är bytet klart och båten /backslaget provkört. Jag fick dela det gamla backslaget för att bättre komma åt insexbultarna som förbinder backslaget och motorn .
  3. Tack för infot ! Kanske du har mer matnyttigt som kan vara bra att veta inför backslagsbytet? MVH Bengt
  4. Hej ! Har fått tips på hur bytet av backslag går till då mitt nuvarande havererat. En föreslog att sätta i pinnbultar mot motorn för att underlätta bytet. Är det någon som vet var det är för dimension på bultarna då jag i nu läget ej är i närheten av båten/motorn? Alltså de bultar som förbinder motor och backslag. /Bengt
  5. Det märkliga är att problemet ej uppstår i mina traktorer som jag kör sällan,endast i båten. Har det med den marina miljön att göra kanske? /Iceman55
  6. Tack Algot R. för informationen om Virbosnipan. Att England var inblandad i tillverkningen hade jag ingen aning om . Jag har en -78 så den kan ha delar från England. Jag har här i Dalom ännu ej gläntat på presseningen, men det är nära. Ska måla skarndäckena och rufftaket med Interdeck innan sjösättningen som blir troligtvis kring Svenska flaggns dag. Må båten flyta !!! Ha en trevlig båtsommar ! Iceman55
  7. Skepp o hoj! Är det någon som har historik kring Virbosnipans tillkomst. Det jag vet är att den är tillverkad utanför Oskarshamn . Kanske det är någon som har mera kunskap om denna båttyp och ev. dokumentation. Vore roligt att veta mera . Iceman55 Senast ändrad av ICEMAN55 | 28 februari 2008 | 15:26
  8. Nu hag har bytt tätningarna och monterat dem så som de gamla tätningarna satt tidigare, samt fyllt med olja via nippeln/slangen . Dock när jag åkt en stund så blir mässingshylsan varm som tätningarna sitter i, ca. 50-60 grader uppskattar jag temperaturen til. Kanske ngn vet om det skall vara så. Har jag missat något vid bytet av tätningarna?
  9. Nippeln som jag nämnde i min snipa hade en slang påträdd. Slangen mynnar i tomma intet. Kan det vara så att man skall smörja via denna slang. Och i så fall med vad för sorts smörjmedel?
  10. Nippeln som jag nämnde i min snipa hade en slang påträdd. Slangen mynnar i tomma intet. Kan det vara så att man skall smörja via denna slang. Och i så fall med vad för sorts smörjmedel?
  11. Jag sjösatte i helgen och då visade det sig att propelleraxeltätningen hade sprungit läck (rak axel på snipa). Det sitter en gummislangliknande hylsa mot backslaget. I den sitter en mässingshylsa monterad med hjälp av slangklämmor. I mässingshylsan sitter dels en större simmeringstätning samt två mindre tätningar . På mässingshylsan sitter även en nippel monterad med hål ned i utrymmet mellan den större tätningen samt en av de mindre tätningarna . Har skaffat nya tätningar men nu kommer frågan? Skall det vara ngt. fett i utrymmet mellan tätningarna eller ngt. annat smörjmedel?
  12. Hej ! Ä det ngn som har kunskap och info om att köra på rapsmetylester RME ? Om det är möjligt så är det sätt att värna om miljön även på sjön. Jag har en Yanmar YSB 8. Iceman55
  13. Är det någon som vet huruvida man kan köra sin deselbåt på RME. Risker för motorskador ? Likaså är jag intresserad om det är ngn som har historik kring Virbosnipan ? ICEMAN55
×
×
  • Skapa nytt...