pelle2
Medlemmar-
Innehålls Antal
55 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pelle2
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Nu vet jag inte om jag missförståd din fråga. Det är väl hydraulstyrning du har, då har man ingen styrvajer, På skölden fäster man styrservot en rejälklump med 2-bultar, Den har sedan 2 st slangar som går till en servopump, mellan servopumpen o servot sitter sedan en oljekylare på vatten intaget, I styrservot fäster du styrcylindern som i sin tur har 2 slangar som går till rattpumpen. Så såg det ut på min båt.
-
Beror på vilken typ av servostyrning. Är det VP orginal så finns det beskrivet i VP böcker. Själv bytte jag motor i min båt o monterade en KAD42:a, då fick jag inte plats med orginalservostyrningen. Monterade då en Seastar El-servo, Fanns många beskrivningar om detta på Youtub, Fungerar perfekt, Orginalservo kräver servopump, servo mm, El-servot kopplades in mellan slangarna till styrningen.
-
Vet inte vad en mek skulle ta. Men jag moterade själv in en KD 42:A Med drev för ca 4-år sedan. I mitt fall hade jag en 41:a innan så alla hål fanns redan, Jobbet tog ca 2-dagar. Dvs 16 tim om man räknar arbetsdagar, Men då hade jag lagt ner ett antal dagar på att fixa allt runt omkring.
-
Själv skulle jag prova med en sk japansåg, Rita upp en rak linje o såga, Sen får man ev slipa lite för att få en jämn kant. Kan även gå med en sk fanersåg. Köp en lite dyrare såg så blir det bra.
-
Hej, Jag har en HSÖ 33 som jag haft i 10-år, Har inte lyckats få tag i tillverkaren, Men en av de som var med o sålt båtarna när det begav sig bor i Sollentuna och honom har jag pratat med. Så vad vill du veta? Finns tyvärr inte så mycket info om båtarna och tillverkningen är nedlagd sen många år. Har själv en 87:a som jag bytt motor i 2008, Så fråga på kanske jag har svar på dina frågor. Pelle
-
Det låter ju konstigt, Inget jag hört eller läst om, Snarare tvärt om att Penta rekommendera rostfria propellrar, Vore intressant att få veta mer om detta. Har själv köpt rostfrias proppar till mitt DP drev. Mest pga att jag får kavitation på AL propparna,
-
Kan själv rekomendera flatmo.se , Har själv köpt nya dynor av den leverantören och de kom o mätte samt hade bra priser, blev supernöjde, Men man måste ligga på så de blir klara i tid.
-
Här kan du se en bild som jag hittade, där ser du den där smörjpunkten vi pratade om. Jag tror inte det finns på nyare motorer.
-
Tyvärr har kollat de handböcker jag hade men själva struten finns inte med. Antar att du måste hitta någon form av avdragare för att få ut axeln. Hör av dig hur det går. Lasse
-
Har en ombyggd 9,9 dvs där man bytt kamen så det ska bli 15 hk. Upplever att den svarar dåligt vid gaspådrag, Dvs inget riktigt drag i motorn. Den tjuvstannar även ibland och då är det som om den tjuvtänder går lite som den vill i några sekunder. Har även några båt grannar som upplever samma sak att Tohatsun (9,9-15 hk) inte svarar som den ska, Känns som om den inte får brännsle. En har haft in den på service men symtomen kvarstår. Någon som upplevt samma o har förslag till lösning. Har gjort rent förgasare-filter mm. Senast ändrad av pelle2 | 14 augusti 2010 | 14:34
-
Kan nu rapportera att plottern är uppdaterade och allt fungerar som det ska. Fick kanon bra service på Byggan som lånade ute ett kort med uppdateringen. Själva uppdateringen gick smidigt bara stoppa in kortet i fack 1 så sköte plottern resten. Stort tack till ErlandsonsBrygga.
-
Köpte som så många andra en ny GPS våren2009, Tog till Juni så fick man veta att det sjökort man köpt var fel. När nu detta är fixat och man ger sig ut på sjön så upptäcker jag att datumet inte uppdateras, Gps tror att det är Nov 1990, Suck... har mailat Garmin men inte fått svar. Nästa vecka ska jag åka in till återförsäljaren o se vad man kan få hjälp med.Träffade en som sa att man måste uppdatera. Man kan undra när gramin ska börja prata med oss kunder...
-
Det går att köpa ny växel o flytta över de delar som behövs, Gjorde det själv för ca 2-år sedan. Vsr ett företag i norrköping som sålde växeln. Minns inte vad den hette, Men de fanns en skylt på växeln så jag googlade på modellen o hittade en återförsäljare, Vad jag minns var det lätt att byta.
-
Fick ett liknande fel på min motor för 2-år sedan, gick inte högre än ca 2000r/min. Då var det locket på laddluftkylaren som släppt så det var en glipa på insugssidan. Dvs alla luft från turbon läckte ut, Så kolla laddluftkylaren o anslutningarna från turbon på luftsidan.
-
Kolla så inte kranen på drevets insida är stäng eller inte helt öppen. Hade en orrskär med 280 drev o då hände det mig en gång att ventilen var stängd av misstag.