pebc
Medlemmar-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pebc
-
Placering
Fänrik
-
Ju närmre desto bättre. Sen beror det givetvis på hur man kör - kör man ofta på max så är det givetvis desto viktigare att hålla sig till rätt mått. Lycka till!
-
..En för lång rigg KAN dessutom ge rätt otäcka vattenströmmar, då avståndet mellan köl och prop. är för stort! Ej att rekommendera om man vill ha en säker framfart med kontroll på båten.
-
Svar till Micke: Jag menar att jag bytte plats på tändspolarna (i mitt fall gick den då bara på en cyl) och kollade om problemet följde med till nästa cylinder. 79:an har inga brytarspetsar!
-
Man byter spole samt kablar och ser om problemet hänger med - då är den kass! PS: i mitt fall var det cdi-boxen....har nu bytt den - går kanonbra!!!
-
....och skall tillägga att motorn går hur fint som helst, normal lukt och rök, smörjer uppenbarligen alldeles utmärkt!
-
...Har en Evinrude 25hk -79:a...kör endast med oljan: TC-W3.... -Har fått uppgiften från flera auktoriserade serviceställen att detta är det enda rätta!
-
Jocke! Hur kan man vara så omogen??? -Har han inte rätt att veta vad en sådan båt BÖR dra i soppa? -Jocke bör söka sig till andra oseriösa sidor istället, för någon båtägare är han definitivt inte!!!
-
......ja, med all säkerhet är det cdi-enheten då (om det skulle vara pulsspolen borde den lagt av på bägge)! -tack för tipset!
-
Har en Evinrude 25 - 80:a som bara går på en cylinder första 10 min. Sedan kommer den igång på bägge o går hur fint som helst. (Låter som elfel, då den ej hostar, utan då hugger igång.....) -Har bytt tändstift -Har bytt tändspole -Har kollat alla kontakter [KUR]Någon som har något bra tips på vad det kan vara för fel???[/KUR] PS: Ett hett tips är väl då powerboxen - men tar gärna fler tips innan jag köper en ny p-box!!
-
kolla med Marinshopen i Sthm. De vet det mesta om det...... -Det beror på hur du vill köra: tungt lastad, lätt lastad mm.......
-
www.marinshopen.se ...har tabeller för de flesta modeller - där kan du direkt se o jämföra med ditt motornummer (är ej helt säker om de har Mariner med på listan med kolla!
-
...som ovanstående skriver skall kavitationsplattan vara i höjd med båtens köl....jag är ganska övertygad om att du också får samma problem med en liten båt. För lång rigg kan ge undervattenströmmar som gör att du tappar effekt (ganska rejält)...för kort rigg: stor risk att den suger luft rätt fort, vilket innebär att impellern omedelbart bränner. -Mitt råd är att köra med rätt längd på riggen till varje pris, om du inte bara skall puttra på tomgång.......
-
Beklagar verkligen lods...!!! -S..n är vad de är! Skall självklart hålla ögonen öppna (har en likadan och de är inte så jättevanliga - vilket kanske kan vara en LITEN ljusning i allt elände!?)
-
-Tändstiften är självklart redan bytta -Går vidare med att undersöka om tändspolen lagt av. Tack för tipsen!
-
Marinshopen i Sthm!!! Även på nätet hittar du bara såna som är till försäljning.