

mumintrollet
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm mumintrollet
-
Placering
Kadett
-
Hej har en Johnson 5 hk utombordare tidigt 90 tal tror jag. Problemet är att den startar bara med startgas. Efter den starten går det att starta på vanligt vis hur många gånger som helst. Men när jag sen försöker dagen efter är de samma sak som gäller....startgas först. Vad kan det vara för fel? MVH
-
Hej Ja det var ingen dum lösning till växelväljaren....det skall jag pröva. Gasreglaget har jag förlängt det finns en bra sådan på Clas Olsson som funkar bra tycker jag. Ha det gott
-
Hej Är det någon som har tips på hur man kan förlänga växelväljaren på en utombordre. Vill sitta kvar i sittbrunnen när jag växlar. Har en Johnson 5hk från 1990 den har den vanliga växelväljaren på sidan typ handtaget som är vänt uppåt och förs fram eller bak. Tackar på förhand.
-
Hej Tack för de trevliga svaren. Ja det skall verkligen bli kul att segla denna trevliga båt. Ha det gott
-
P Hej Jag har köpt en POP 16:2 och idag när jag gick runt båten och synade den nogrant så såg jag att den hade silikonats runt kölfästet på utsidan. På ett ställe fanns en aning till rost i färgen. Skall man silikona där eller har den läckt tänker jag nu. Innuti under durken ser det ok ut förutom att botten stockarna eller vad man skall kalla dem är fuktiga. Men ingen missfärgning på golvet runt om. Sen undrar jag om det är någon som haft en pop 16 och har lite komentarer om hur den är... jag är ganska ovan vid segling men har dock gått en kurs i segling. Tack på förhand
-
Hej Jag har tagit isär riggen på min utombordare en Evinrude 6hk 1984 för att motorn blev för varm. Trodde att impellen var kass...men den ser bra ut. Hur kan jag kolla ifall vattenpumpen pumpar upp vatten. Har hört nåt om att man kan dra rund med en borr för att kolla. Men jag fattar inte hur jag skall göra detta. Måste jag ta bort nåt uppe i motorn för att komma åt axeln? eller sätter jag borren på riggen över impellerhuset eller nåt? Ha det gott/Cina
-
Det är en Evinrude 14 HK. Idag fick jag isär riggen. Det sitter två bultar inne i motorummet snett under förgasaren. Man måste lossa förgasaren för att komma åt dem. När dom bultarna är loss så får man lyfta av locket som dom sitter i. Under det locket finns en bult till som skall loss. Sen går det att dra ut växelväljaren...och riggen kan dras av. Min impell ser faktiskt ganska bra ut...förutom att den verkar för stor. Vingarna är böjda lite grand. Men så kanske det ska vara...har aldrig sett hur en impell sitter förut. Och så var det jätteskitigt inuti riggen. Som tjock kära. Motorn har ju gått väldigt varm. Så varm att plasten smält vid gasreglaget. Kan det vara nåt annat fel? Tex termostaten? Ha en bra dag/Cina
-
Hej Jag håller på att byta impeller på min utombordare en Evinrude 1984 med lång rigg. Och jag blir vansinnig på att det inte går att få av riggen mer än nån centimeter. Har lossat på den långa bulten som håller ihop dom två partierna på nedre riggen och två bultar på mellersta delen och även två under vid propellern en skruv där. Men skiten sitter fast. Idag tog jag tom av propellern och det innuti...men det sitter som sagt fast. Finns det nåt mer att göra för att få loss det? Jag har verkligen tagit i ... fick nackspärr tack vare det. Så mer våld är nog inte rätt. Tack på förhand/Cina
-
Hej Är det nån som har något bra förslag på hur jag skall plugga igen genomföringarna utifrån? Jag använder inte någon av den men vill inte plasta igen dem heller. Och för att inte gå och oroa mig för att de skall börja läcka så skulle jag vilja sätta nån form av plugg i varje hål. Det är en segelbåt jag har. Ha en bra dag
-
Nu har jag satt fast mitt motorfäste från biltema. Det känns en aning svajigt som du säjer så jag skall också dra alla bultarna sen. De bultar som finns med att skruva fast mot båten passar inte så bra eftersom gängerna slutar för tidigt. Annars är det nog ett bra motorfäste.
-
Hej Jag skall inhandla ett motorfäste till en utombordare på biltema. Och undrar nu om det kommer att funka till min segelbåt en tur 80 som är lite välvd i aktern.
-
Hej Jag hade tänkt att byta ut min inombordare innan sjösättningen, men väntar till hösten istället eftersom det visade sig att jag måste byta propelleraxel också. Motorn är en Albin O22 med kombi axel. Jag undrar nu om det finns nån risk att det kommer att läcka från propelleraxeln eftersom jag har dragit den fram och tillbaka lite när jag försökt att lossa den från motorn. Motorn är loss med inte axeln.
-
Hej Är det nån som har erfarenhet av motorbytebyte från en Albin O22 till en Yanmar YSE8 i en tur 80? Det jag funderar mest på är om motorbädden måste sänkas. Det sitter ju inga motorkuddar på Albinmotorn som det gör på Yanmarn. Detta gör att Yanmarn blir något höge över axeln misstänker jag. Och är det mycket som skall ändras på grund av att Albin är en bensinare och Yanmarn en disel? Ha en bra dag
-
Hej Och tack för svaren. Jag åkte ut i kväll och lade på att lager primer. Hoppas att det kommer att göra lite nytta. Det var ett ganska tjockt lager jag penslade på. Till hösten ska jag göra ett mer planerat och grundligare arbete. Imorgon sjösätter jag. Håll tummarna