Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

A__L

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om A__L

  • Placering
    Kadett
  1. Är det någon som har en förteckning eller vet var man kan få tag på en förteckning över ställen där det går att fylla diesel utmed Holländska kusten? (Kommer att gå från Englands Sydkust till Göteborg via Kielkanalen)
  2. Hej, Jag har också en VP 2002 som, när den är kall, är mycket svårstartad om man ej använder kallstarten. Med kallstarten aktiverad startar den dock direkt (brukar ge ungefär halv gas i friläge) och man får tvärtom vara snabb och dra av frilägesgaspådraget för att inte varva den för hårt vid start. Förstod jag dig rätt om den beter sig som den skall efter start när du använder kallstartsfunktionen eller går den ej upp i varv då heller? (Om jag ej använder kallstarten har jag samma problem.) Eftersom motorn går som den ska när du väl fått igång den har jag svårt att tänka mig att du ha något kompressionsproblem som någon gissade på. Jag har helt enkelt vant mig att använda kallstarten då motorn är kall - antagligen är det väl dessutom så det är tänkt!
  3. Hej, Är det någon som har erfarenhet av den nedfällbara bogpropellern Swing Thruster? http://www.rmcmarine.com/RMC_Swing_Thruster.aspx Fördelarna verkar uppenbara vad det gäller motstånd och effekt men vilka nackdelar finns? Oprövad konstruktion? Risk för krångel med de rörliga delarna? //Anders
  4. Är det någon som vet om det går att elkonvertera Harken på samma sätt som Lewmar. (Gäller en Harken 44.2 av årsmodell 2005) //Anders
  5. Jonny, Jag vet inte om du noterat men; Du är inte Landkrabba längre utan faktiskt Kadett!
  6. Hej, Jag upplevde i år exakt samma fenomen vilket jag aldrig varit med om tidigare. Trots rensning tidigare under säsong hade jag efter tre veckors stillaliggande så mycket tulpaner att maxvarv var 1900 rpm mot normala 3200 rpm. Jag skulle inte våga satsa på att köra utan offeranod, hellre skrapa rent ibland då en ny propeller kostar 16. Jag hoppas och tror istället att det i år var ett ovanligt besvärligt år avseende beväxning. De tips jag fått är att på våren innan sjösättning polera med smärjelduk så att metallen är så lite oxiderad som möjligt samt sedan smörja in även propellerbladen med propelleraxelfett. //Anders
  7. Hej, Jag har en 3-bladig foldingpropeller (material: brons) från Volvo Penta årsmodell 2006. I sommar har jag fått mycket kraftig påväxt av snäckor (båten ligger på västkusten). Jag har aldrig hört talas om att man skall behandla dessa propellrar med någon form av bottenfärg. Är det någon som har tips på orsaken? (Även om zinkanoderna börjat bli dåliga hindrar de väl inte att det växer på propellern??) Tacksam för tips!
  8. Jag har en sjövattenkyld VP 2002 från 1990. Är det ngn som vet om denna motor har en termostat, var den i sådana fall sitter och om den skall demonteras innan kosnervering?
  9. A__L

    Klä om ratten?

    Jag skulle behöva klä om ratten (älgskinn)under vintern. Är det ngn som vet om det finns någon leverantör där man kan måttbeställa skinnet?
×
×
  • Skapa nytt...