-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Yamman
-
Placering
Fänrik
-
Hej, Hur gör ni när ni tvättar era båtar i sjön? Jag har en ryds 510 som jag vill tvätta invändigt men inte ta upp den. Kan man ha samma rengöringsmedel som man tvättar med hemma och bara låta det rinna ut i sjön (vanligt båtschampo tex.)? Båten ligger i en liten insjö. Mvh
-
Hej igen.. Mycket riktigt som ni säger så väger en 90 hk och en 75 hk honda lika mycket... Jag undersökte saken närmare nämligen.. Nu har jag också pratat med en rydshandlare ang detta.. Han svarade att under den tiden -96 så räknade man max motoryp i tvåtakt. Alltså motsvaranade 75 hk i tvåtakt kanske bara väger 115 kg. Men han sa också att han monterade på fyrtaksmaskiner på dessa båtar. Dock tyckte han att om man skulle ha fyrtakt så skulle man leta efter en som inte vägde så mycket, 175 kg var i högsta laget tyckte han. Så, finns det märken på utombordare som är lättare? Vilka i så fall.. Mvh
-
Hej! Tack för alla snabba svar. Skönt att rådfråga lite och kunna få svar som ger beslut. Jag har nu hittat en 75 hk honda four stroke istället. Bra pris på den och tillsammans med Era svar så lutar det åt att det blir den. Ha en skön båtsommar med Er.
-
Hej! Jag har en ryds 510 Gt från 1996. Nu sitter det en johnson 60 hk 2-takt på och jag tycker det är för dåligt. Jag har nu hittat en honda four stroke från -96 till bra pris. Problemet är att motorn väger 175 kg tror jag att rekommenderad motorstyrka på en ryds 510 Gt är 70 hk. Så min fråga är, vågar jag hänga på en 90 hästars fyrtakt på denna båten? Tacksam för alla svar.
-
Jag har redan gjort det och mina kunskaper har tagit slut plus att jag är less på det. Du kanske är duktig?
-
Undrar ifall det finns någon runt om i smålandstrakten som är duktig på att reparera utombordare? Jag har en johnson 70 hk från 95 med problem av förmodligen avancerad karaktär. (Någon form av tändproblem). Är intresserad av reparation under våren i så fall. Om det finns någon som kan hjälpa mig med detta kan ni väl svara på inlägget för vidare kontakt.
-
Det verkade göra underverk med nya fina stift av märket NGK. Går bra nu så hej hopp i sjön.. Tack alla som har försökt hjälpa till.. ) Mvh
-
Tanken slog mig ju att det kanske inte var fel på den gamla boxen. Så jag har provat den gamla igen men då är den helt död, inte ens en antydan till att tända.. Mvh
-
Hej igen.. Idag köpte jag nya stift till motorn, hörde av en bekant som haft liknande symptom att dessa stift skulle vara något extra.. Det var NGK utan någon tändspets. Motorn funkade 5 min sen samma fel som förut. Motorn startade sedan och gick sedan i 3 timmar perfekt.. Alltid någon tröst.. Dock kollade jag gnistan efter den stannat och då såg jag att jag inte hade någon gnista men konstigt nog kom den ju tillbaka.. För min del känns det som att det har med värme att göra någonstans. Vi får se hur det går i fortsättningen..
-
Hej! Landade en gädda på 6,2 kilo för någon vecka sedan..Verkar som det inte blir större i år så... Men hoppet är det sista som överger en.. God fiskelycka på er.. Mvh
-
Hej! Jag hade samma problem med min johnson 60 hk -95. Jag fick nöjet att byta cdi-box för ca 4500:-. Inte säkert att det är det på din motor men.. Prova med att ta kabeln från dödmansgreppet, kapa av den rätt av(gul/svart tror jag). Startar motorn nu så är det fel på dödarn.. Mvh
-
när jag provkör motorn hemma så kör jag med spolmuff. Jag har ständigt koll på kylning och det sprutar överlödigt vatten från alla hål som går. Dessutom så varvar jag den ju inte utan kör på tomgång. Men tack för upplysningen, ingen fara med min dörrar i alla fall.. Mvh
-
Hej på er! Har hört ryktesvägen att det ska vara speciella tändstift? Jag får för mej att det är dom det kan vara fel på! Jag hade en dag på sjön idag, motorn startade perfekt, gick fem minuter för att sedan stanna. Jag plockade ur tändstiften och dom var relativt varma (kunde knappt hålla i dom). För övrigt så var dom torra. Sedan startade motorn oh gick ytterligare 10 min sedan samma procedur igen. Motorn var visserligen ganska svårstartad efter jag plockat tändstiften men den startade ju i alla fall. Ska tändstiften bli så varma att man knappt kan hålla i dom? Någon som har erfarenheter från tändstift till johnson?? Fick för övrigt paddla in med öskar och matlåda idag när batteriet tagit slut! HAHA Mvh
-
Hmm.. det verkar vara ett konstigt fel.. Det finns en arm vid svänghjulet som rör på sig när man drar upp neutralgasen. Vad styr denna arm? Är det förtändningen eller kanske bara tomgången? Mvh
-
Hej igen.. Det var snabba svar.. Statorn och sådant har jag inte kollat. Jag har utgått ifrån att det är efter det som är fel. Startmotorn och det går ju fint.. Det där med hårtork, det är tvärtom i så fall, kylspray på det som är varmt. Det är när det är kallt ute som den startar. Fast det konstiga är att när motorn startad och blivit varm, ca 10 min körning och jag stannar den då startar den ju igen. Jag tror inte att jag har gnista på stiften när den inte vill starta men jag ska kolla mer noga. Men kan man mäta varje tändhatt om det kommer fram ström? Hur mäter man och vad är det man mäter? Vilka värden ska det vara? Tack för svaren Mvh