Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

Torpedo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    329
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Torpedo

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej, den har alltid varit privatägd (byggaren samt Charley). Jag gjorde ett ex-jobb (KTH) på båten i mitten av 90-talet.
  2. Det pratas en hel del om bullernivåer ihop med miljöfrågor när det gäller båtmotorer. Hela det resonemanget är helkorkat anser jag. På de flesta båtmotorerna går avgaserna helt odämpat rakt ner i vattnet. Ljudet transporteras mångdubbelt längre under vattnet och en stor del av marina livet både navigerar, kommunicerar och jagar akustiskt. Hela bullerfrågan tror jag mer handlar om hur människor upplever en motor snarare än miljön.
  3. Nere, bälgarna är avlastade då.
  4. Den slingrande gången beror på virvelbildningen i aktersuget (virvlarna bakom båten). På en planande båt som går i deplacementfart har man en djup och bred akterspegel som genererar ett stort aktersug. Lite slarvigt kan man jämföra med en flagga som fladdrar i vinden. Trycka ner trimplanen höjer aktern något så att suget minskar men framförallt dämpar det båtens vridande rörelser så att svängningarna minskar.
  5. Bladantalet har ingen betydelse i sig. En del säger att en båt går fortare ju fler blad propellern har vilket tyvärr är helt fel. Stämmer lika bra som att en bil med 5 eller 6 hjul går fortare än en med 4. Det som har betydelse är alla parametrar sammantaget, stigning, diam, bladarea, bladform, bladprofil, rake, camber, cup osv. Erfarenhetsmässigt har dock ytskärande propellrar med fler blad bättre grepp vid acc än motsvarande med färre blad.
  6. Stämmer! Provade i juli förra året hur lång det tog innan det började komma havstulpaner på obehandlad botten i östersjön. Efter två veckor satt tulpanerna där, och riktigt hårt dessutom!
  7. Eller lägg tanken kring båtens tyngdpunkt. Då får du samma gångläge oavsett hur mycket bränsle du har i tanken. Har du tanken i fören ökar risken för läckage orsakat av slamming.
  8. Är du osäker kan du montera en armatur med tex IP 64 klass.
  9. Fråga här: http://www.syr.se/ (Vi är några stycken, någon kanske vet.)
  10. Kan du inte koppla ett spring? Kör på springet tills du vridit båten dit du vill sedan är det bara att kasta loss och åka.
  11. Trasig oljekylare? Teori: Oljekylaren läcker till sjökylvattnet och sjökylvattnet blandas med avgaserna = olja i vattnet.
×
×
  • Skapa nytt...