Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

masala

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om masala

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Tobias för ett konstruktivt svar. Fin båt! Strukturen ni har fått fram liknar mycket på hur vårt däck såg ut från nytt. Ska kolla med den leverantören om de tror att det går att måla på befintligt däck. /Göran
  2. Varning TBS/ItalNordic! Det känns oerhört tråkigt att behöva skriva detta men då jag i tidigare inlägg har hyllat TBS mattan så ser jag mig tvungen att inte fler följer mina rekommendationer. Vintern 2007/2008 genomförde vi en genomgripande renovering av vår båt, en Cayenne, på varv i Västerås. Det var bl.a. motorbyte, ny stående rigg, nya winchar och ny däcksbeklädnad. Den gamla halkmönstrade gelcoaten hade börjat krita och dessutom hade vi en skada på akterdäcket. Vi skannade då marknaden på olika alternativ med teak, fuskteak, kork, målning och TBS mattan. Efter en stunds dialog med TBS representanten på ItalNordic så bestämde vi oss för TBS mattan. Den skulle ju nämligen vara i stort sett outslitlig, ha fantastiskt halkskydd, mycket färgbeständig och används av det välrenommerade varvet Dehler. Mattan levererades och monterades av varvet och det blev fantastiskt bra. Just de egenskaper som ItalNordic utlovade fanns där. Jag var lyrisk och hyllade TBS mattan vid alla tillfällen jag kunde finna. Fram till sommaren 2011 så bodde vi utomlands så båten användes 4 veckor för familjesegling så vad gäller tåligheten för slitning var det svårt att bilda sig en uppfattning. Men där, runt 2011 började vi kunna skönja en förändring, tydligast under solcellspanelen där det var en klart mörkare grå nyans. Året därpå så började andra problem dyka upp. För er som känner till Cayennen så har den ett långt akterdäck som sluttar kraftigt ner mot vattnet. Här kunde vi tidigare helt utan problem gå upp och ner men nu blev det snarare till att börja glida på fötterna ner mot aktern.Inte roligt med ankaret i handen. Att gå fram på fördäck då båten lutar blev plötsligt en utmaning och dessutom då vi spolade däcket så rann fullkomligt färgen bort. Droppen blev dock då vi under sommarsemestern 2012 seglade tillsammans med en Dehler 36 som såg ut som om den hade fläcktyfus på däcket. Detta fick mig att måhända ta till ett lite fult knep. Jag ringde upp ItalNordic och låtsades vara en presumtiv kund och argumenten från företagets representant var: ”vara i stort sett outslitlig, ha fantastiskt halkskydd och mycket färgbeständig” Jag kan inte påminna mig att han vid det här tillfället nämnde Dehler. Då avslöjade jag mig och sa att jag faktiskt inte delar hans uppfattning på någon punkt och jag undrade om det fanns något sätt att lösa detta på. Representanten bad mig då att formulera ner mina upplevelser i ett brev, på engelska samt att bifoga bilder på mattan. Detta gjorde jag i Juni 2013. ItalNordic skulle då vidarebefordra bilderna till TBS tillverkaren. I detta brev har jag inte på något sätt krävt att få mattan utbytt eller någon ekonomisk kompensation utan bett om lösningar på mitt problem. Den 15 augusti får jag följande svar efter påminnelse: ”Jag har ställt frågan till Tbs, och återkommer till dig så fort jag får ett svar.” 2014-01-21 skickar jag följande: Hej N.N. Svarstiderna från TBS är tämligen långa… Vad händer? 2014-02-07 skickar jag igen: OK N.N. Det här börjar bli löjligt. Jag har ett problem som jag vill ha svar på. Ett svar som omöjligt kan ta långt över ett halvår att få fram. Jag har beskrivit problemet för dig OCH du har fått problemet beskrivet skriftligt på engelska för vidarebefordran. 1 vecka till väntar jag sedan kommer jag definitivt dementera de goda vitsord kring ItalNordic och TBS som jag lagt upp på maringuiden, blur, och fendern/hamnen. Fairtrade.se kommer också få en beskrivning. Förbannat tråkigt att behöva hota men du/ni har definitivt haft tid OCH möjlighet att bemöta mina frågeställningar. Nu får jag ett snabbt svar då N.N. beskriver sin privata iofs. tragiska höst vilket inte hjälper kunden/mig till någon lösning och vilket jag väljer att inte i detta läge att kopiera in här då det är allt för patetiskt.. Jag betvivlar att detta, skriva här, kommer att lösa mitt problem på något sätt men jag vill härmed varna andra för detta företag och denna produkt. Någon som har förslag på hur jag kan få tillbaka halkskyddet? /Göran
  3. Hej Johannes, det är verkligen ett fantastiskt jobb du gör på Mören och det är spännande att följa utvecklingen. Jag stod inför samma beslut som dig för ett par år sedan med däcket. Jag kollade på målning, kork, faketeak och matta. Personligen tycker jag att treadmaster är riktigt fult och verkar blekna. Jag valde samma matta som ligger på Dehlerbåtarna och som kallas TBS som jag köpte från italnordic.se. Vi är grymt nöjda med mattan. Den är mjuk och skön att gå på den har ett otroligt grepp och den isolerar en del ljud. Jag kunde inte lägga den själv eftersom jag bor alltför långt ifrån båten. Men den lades i Sika (tror jag, italnordic vet ju vad du ska ha) och sedan kavlades luften ut med brödkavel. Tydligen ett skapligt jobb. Vi får otroligt många kommentarer om däcket som inte har visat några tendenser till att släppa. Vi lade mattan efter de gamla halkskyddsmönstren, Inga skarvbitar utan större sjok. Det var sedan enkelt att skära bort där beslag skulle sitta. Lycka till Göran
  4. Hej, har under vintern fått lagt TBS matta på vår Cayenne. Vi bor inte i Sverige så jag kunde inte göra jobbet själv. Varvet är nöjda med sitt arbete men säger också att det här gör de aldrig om. Innan de startade så diskuterade vi hur det skulle kunna göras och var då åverens om att bitarna klipps till. lim stryks ut och sedan läggs bitarna på plats med tyngder (sandsäckar) - klart! Icke! Killen har slitit ut två brödkavlar på jobbet och har alltså kavlat ut alla ojömnheter. Det ser fantatsiskt bra ut och halkskyddet är mycket bra och samtidigt relativt mjukt. Nu återstår montering av nya beslag och winschar. Sedan skall jag förhoppningsvis komma till Sverige för att segla henne från V-ås till hemmahamnen i Stockholm. Skall bli fantastiskt roligt
  5. Det finns som sagt ett gäng... Jungfruholmarna vid Jungfrusund, Ekerö. Vellimge vid Bockhålet. Slandö kalv, Björkfjärden Askholmen, Strängnäs Rågsäcken, V-ås Krogen, V-ås Bubben, Torshälla Lövskär, Torshälla ...är de som jag spontant kommer på. Men det finns många fler. Göran
  6. Hej, har du kollat med Göta SS på Långholmen. Jag ligger där och jag vet att vi sökt medlemmar. Dock så är jag inte i Sverige nu så jag har lite svårt att kolla närmare. Vi har bra faciliteter med sommarplatser i Långholmskanalen och varvsplats på vintern innanför fängelsemurarna. Till detta kommer våra fantastiska klubbholmar Jungfruholmarna intill Ekerö Lycka till! Göran
  7. masala

    Hur skaffa nytt segel?

    Per Lindfors på Lindfors Segelmakeri i Vaxholm har mycket erfarenhet just när det gäller kanotsegel. Hälsningar Göran
  8. Vi har under dynorna i salongen, enkla sjökojer som funkar kanon till barnbingar. En våd av kapellväv som går från huvud- till fotända och som är ca. 50 cm hög. Den är förankrad i kojbottens ovansida och ligger alltså under dynan då den inte används. Sedan går en gummicord från ända till ända och fästs med en hake i huvudskott resp. nav. bord. Eftersom salongskojen med ryggdyna är tämligen smal så far inte barnen omkring utan ligger hela tiden mot mjuka ytor. Om vi seglar då vi vet att det kommer att luta mycket, tar vi en säkerhet från våden till grabbräcken i taket. /Göran
×
×
  • Skapa nytt...