Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

winga78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om winga78

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Drar i denna gamla tråd, tror fler har problem hitta 50 mm sanitetsslang. Frågan är varför man inte skulle kunna använda 50 mm bränsleslang? Jag byter slangar i samband med montering av sugtömning. Utloppet på min tank är 50 mm. Den slang varvet satte dit för 35 år sedan är helt intakt och absolut luktfri vid närkontakt med näsan Det är en mycket stabilTrelleborg Hydro K, universal/ bränsleslang. Det finns numera en liknande slang som heter Trelloil d, oil&petroleum hose. Den är lätt att få tag på. Frågan är varför man inte skulle kunna använda en sådan slang. Bränsleslangar bör väl vara helt gastäta? PS. Under åren har man ju bytt sanitetsslang flera gånger och dom har varit i dåligt skick. Bränsleslang kanske rentav är bättre?
  2. EN PUDEL och en VARNING Så här gick det: Fick ett råd att surra 10 varv på svänghjulet(i stället för 1-2) för att kolla utväxling. Mysteriet med två utväxlingar är nu löst, 10 varv på svänghjulet gav 6 propellervarv , både i FRAM och BACK. D.v.s. 1,66 i utväxling åt båda håll (10:1,66=6). Mycket snurrande blev det ...pust! Du hade rätt robert99...så klart Därmed vill jag ifrågasätta den i olika forum ofta citerade uppgiften att 110S drev f.o.m. PZ Nr 1116831 skulle ha utväxling 2,15. Det stämmer i alla fall inte i mitt fall som har PZ nr 11211xx med utväxling1,66.
  3. Tack för ditt svar! Jag är inte så bra på mekaniken men kan det tänkas att dom två kugghjulen inte är lika stora i de nyare dreven (senare än PZ Nr 1116835)? Är det detalj 9 du tänker på? Det säljs ju som en sats, inte enskilt, kanske olika stora? Faktum kvarstår att vid ett varv på svänghjulet roterar propellern olika långt(startar från samma utgångsläge på propellern) beroende på om jag lägger i back eller framläget. Jag har provat flera gånger t.o.m två varv och kommer till samma resultat. Skumt!!! Kan det finnas någon annan förklaring till att rotationssträckan skiljer fram/back? Vore intressant om några fler kunde prova, dels med gamla utförandet, dels med nya(högre PZNr). Passa gärna på före sjösättning, det blir enklare så
  4. Passar på att fråga...åt vilket håll ska man dra konan? Har för mig att det var något lurt med gängan..höger vänstergänga?
  5. Passar på att fråga: Åt vilket håll skall man dra för att lossa...har för mig att det var något lurt med gängriktningen?
  6. Passar på att fråga: Åt vilket håll skall man dra för att lossa...har för mig att det var något lurt med gängriktningen?
  7. Jag har högt PZ Nr nummer på mitt 110S-drev(märkplåten på sidan av drevhuset), högre än 11211XX (levererat 1981). Det finns "tvärsäkra" uppgifter på olika forum att drev med PZNr högre än 1116831 skall ha utväxling 2,15:1. Det lät ju bra, skulle utan propellerproblem kunna byta till en nyare högvarvig (3600 varv)motor. MEN nu har jag kommit fram till att mitt 110S-drev har både 1,66:1 och 2,15:1!! Kan man byta normalläge FRAM och välja utväxling? Jag har kollat utväxlingen genom att snurra på svänghjulet på motorn. REGLAGELÄGE FRAMÅT svänghjulet 1 varv ger tydligt mer än ett halvt varv(ca 200 grader)på propellern , tyder på att det är utväxling 1,66:1 (1:1,66=0,6x360 grader=217 grader. Två varv på svänghjulet ger tydligt mer än ett varv på proppen(ca 400 grader). REGLAGELÄGE BACK svänghjulet 1 varv ger ca 160 grader på propellern, tyder på att utväxling är >2 (1:2,15=0,46x360 grader=167 grader, d.v.s. troligen 2,15:1. Två varv på svänghjulet ger tydligt mindre än ett varv på propellern (ca 300 grader). Alltså har mitt 110S-drev TVÅ utväxlingar!? Tänker jag fel någonstans? Kan det vara så att det nyare utförandet (högre PZ Nr) innebar att drevet har två alternativa användningsområden, d.v.s. man kan välja om man vill ha 1,66 eller 2,15 i läge FRAM genom att byta plats på vajrarna till FRAM/BACK mekanismen(på drevet eller i reglaget) Detta förutsätter naturligtvis att man byter rotationsriktning på propellern. Vore intressant att höra från fler som ännu inte sjösatt som kan prova utväxlingen. Vet någon hur Volvo Penta har tänkt, är drevet konstruerat så att man köra drevet framåt på BACK läget och vice versa beroende på vilken utväxling som önskas? Om det är så löser det ju en del anpassningsbekymmer med propeller/varvtal etc för dom som tänker byta motor och har det nyare utförandet av drevet. Enligt Sole, Vetus etc är 2,15:1 optimal utväxling för deras motorer.
  8. Jag har högt drevnummer, högre än 11211XX (levererat 1981). Det finns "tvärsäkra" uppgifter på olika forum att drev med PZNr högre än 1116831 skall ha utväxling 2,15:1. Det lät ju bra, skulle utan propellerproblem kunna byta till en nyare högvarvig (3600 varv)motor. MEN nu vågar jag mig på att ifrågasätta uppgiften om att drev med PZ Nr högre än 1116831 har utväxling 2,15:1. Det stämmer endast med vissa förbehåll(ändrad rotationsriktning)! Jag har nu kollat utväxling på mitt 110s-drev genom att snurra på svänghjulet på motorn. REGLAGELÄGE FRAMÅT svänghjulet 1 varv ger ca 200 grader , tyder på att det är utväxling 1,66:1 (1:1,66=0,6x360 grader=217 grader. Två varv på svänghjulet ger drygt ett varv på proppen. REGLAGELÄGE BACK svänghjulet 1 varv ger ca 160 grader, tyder på att utväxling är >2 (1:2,15=0,46x360 grader=167 grader, d.v.s. troligen 2,15:1 Två varv på svänghjulet ger betydligt mindre än 1 varv på proppen vid BACK, drygt ett varv vid FRAM(>400 grader). Alltså har mitt 110S-drev TVÅ utväxlingar!? Tänker jag fel någonstans? Kan det vara så att det nyare utförandet innebar att drevet har två alternativa användningsområden, d.v.s. man kan välja om man vill ha 1,66 eller 2,15 genom att byta plats på FRAM/BACK läget(förutsätter naturligtvis att man byter rotationsriktning på proppen). Vore intressant att höra från fler som ännu inte sjösatt som kan prova. Vet någon hur Volvo Penta har tänkt, är det ok att köra drevet framåt på BACK läget? ett led i standardiseringen mot modernare något högvarvade VP motorer kanske? Om det är så löser det ju en massa bekymmer för andra som har det nyare utförandet.
  9. Tar upp denna tråd igen. Min fråga är vad som händer när bälgen blir dålig? Det finns inlägg här som talar om en plötslig fontän genom hålet och andra som "tror" att det börjar sippra lite genom en spricka. Det verkar vara mest spekulationer eller.....? Finns det någon här som har erfarenhet av eller hör talas om någon som haft problem med läckande bälg? I övrigt har jag, som dom flesta andra här hört att när bälgen väl byts är dom helt fräscha och antagligen skulle hållit många år till. Men jag har inte hört något om bälghaveri. Min bälg är inte bytt på länge och ser helt fräsch ut, helt tät och inga synliga sprickor på ovansidan i alla fall. Om bälgen ger upp långsamt genom att det börjar bildas sprickor borde man ju kunna ta det ganska lungt och hålla koll på ev. små sprickor/läckage. Blir det däremot ett plötsligt "POFF" och en fontän när bälgen spricker borde man naturligtvis göra som Volvo Penta säger. Därför är det intressant att höra om era erfarenheter.
  10. Propellern snurrar 1,66 saktare än motorn, dvs vid 2000 varv på motorn snurrar propellern 2000/1,66=1205 v/m. Orkar din motor verkligen varva 2500 med en 16X11 propp? Varför jag undrar är att innan jag bytte drev på Maxi 108:an hade jag, om jag kommer ihåg rätt, en original 15X9 foldingpropp, men fick byta till en original folding till MD-17C på 16x11 för att få ut nyttan av nya drevet med utväxlingen 2,15-1 Tack för upplysningen om utväxling! Betr. hur mycket den varvar blir jag lite osäker, det är nog bara max ca 2300. Har ett blad med test av olika propellrar för Winga 78 år 1980. Där står det att den med 16x11x2 varvar max 2275. Med 15x9x2 folding fick dom upp den i max 2575. Bäst fart, accelleration och retardation med fast 16x11x2. Med MD11+1,66 drevet skulle min propeller då varva 2300/1,66 = 1385 vid maxvarv. Med ny motor skulle den varva nästan 2000 , om motorn skulle orka. Får kolla upp med leverantörerna vad dom säger Kanske en bra ide att byta till ett begagnat 110-drev med 2,15:1, gäller att hitta ett som är i bra skick. Hur vet man det? Betr. rotationsriktning vet jag bara att min MD11 snurrar medsols sett från svänghjulsidan.
  11. Oj, tack för alla svar och goda råd! Det verkar ju på forumet som att det skulle funka bra med befintligt drev, ev byta propeller. Tack för länken till S-drev med alternativ utväxling, vore ju bra att behålla min rejäla prop(16x11) för bättre bett. Hur är det: betyder 1,66:1 att propellern snurrar 1,66 x fortare eller tvärtom? Har kollat momentkurvan, gamla bettan(MD11C) har 65-70 nm i moment i lägre varv (1500-2000) än de nyare som ligger på 55-60 nm. Även maxmomentet ligger högre på MD11, ca 70 nm mot 60 på Vetus Ska ringa Lombardini och några andra om olika alternativ i morgon. Tänkte också gå på Båtmässan nästa vecka och se på dom blåa, röda och gula motorerna. Verkar ju inte vara nån större skillnad. Jag kommer att rapportera vad jag får lära mig.
  12. Funderar på att byta min MD11C (23HK) mot en ny motor men behålla S-drevet (110-S drev). Jag skulle gärna vilja få in lite synpunkter/erfarenheter. Min fundering gäller anpassning av varvtalet. Den gamla motorn varvar ca 2500 max medan dom nya motorena i regel ligger på 3600 varv. Det befintliga S-drevet har en utväxling på 1,66:1, nya drev har i regel minst 2:1. Om jag behåller min gamla propeller (2-bladig fast 16x11) innebär det så vitt jag förstår att den nya motorn inte orkar varav upp till sitt maxvarvtal. Jag måste byta till en propeller på 14x8 vilket ger betydligt sämre driv. De motorer jag i första hand tittar på är Sole Mini-29 (27HK) eller Vetus M3.29 (27HK). Det finns adapter för båda motorena som passar till drevet men utan reducering av varvtalet. Ett annat motoralternativ är Sole Mini-33 (31HK) med maxvarvtal på 3000 varv. Tack var sitt lägre varvtal skulle den motorn enligt leverantören tillåta mig att ha kvar min nuvarande propeller. Tyvärr blir motorn både större och tyngre(ca 40 kg) Båten är en Winga 78 (motorseglare med segelbåtskrov, fenköl) Är det någon här på forumet som har provat någon motor med 3600 varv i kombination med ett S-drev 110?
  13. winga78

    Ratten fastnat

    Min ratt har fastnat och går inte att rubba. Eftersom jag har en Winga78 med dubbel styrning kunde jag frikoppla ratten och styra med rorspinnen (som riktiga seglare ;-) Har någon ett tips hur man reparerar detta? Det är troligtvis växeln bakom ratten, hur gör man? Lite trist när man e på semester, besvärligt vid angörning när man ska styra bak och har motorreglaget fram i styrhytten.
  14. För en tid sedan(2-3 månader?) läste jag en utmärkt beskrivning av en seglats från sthlms skärgård(?) via S:ta Annas till Öland/Kalmar. Artikeln beskrev olika ruttval, naturhamnar, gästhamnar etc utefter rutten. Trodde det var i Praktiskt Båtägande men hittar den inte där. Har nån av er sett artikeln och kan tala om i vilken båttidning jag kan hitta den?
×
×
  • Skapa nytt...