Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Jablo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    41
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jablo

  • Placering
    Fänrik
  1. 1. En dålig dag på sjön slår alltid en bra dag hemma. 2. Hela semestern 5V samt alla lediga helger från april till mitten av oktober. 3. Semester 5V. helger och vissa kvällsturer på vardagar. Ca 70 övernattningar per år. 4. Seglar om det går men har innombordare på 18 hk marschar ca 5.5 knop. 5. Driftsäkerheten. Jag lägger hällre 5000-10000kr mer på en beprövad bra modell än något billigt skräp. På sjön ska saker fungera. 6. Kan helt klart tänka mig en OZ - motor eller liknande om jag behöver byta. 7. Bra och säker laddning i alla väder. Räckvidd i stiltje. Vill nog ha möjlighet till 5 knops fart i minst 5-6 timmar vid stiltje. Men ett litet elverk borde lösa detta om inte solcellerna räcker till.
  2. Svar till Jimsan. Jag gjorde en tanke kullerbytta när jag skrev svaret till dig. Tänkte på farsgubbens motor och han har inte sötvattenkyld motor. Har du sötvattenkyld motor så kan ju impellervingen bara fastna i sjövattendelen. Så har du bra flöde där så borde det vara OK.
  3. Det beror på hur du gick tillväga. Kopplade du bara på vattnet och spolade utan att ta bort termostaten? Iså fall gick ju vattnet bara igenom bypasen direkt ut i avgaslimpan (Jag snackar om inombordare). Har vingen gått sönder när termostaten varit öppen kan den sitta i motorn.
  4. Jag bryr mej inte om livslängden. Jag byter varje år och har den gamla med som reserv. Jag tycker det är en liten kostnad att ha en frisk impeller i motorn mot att eventuellt få en impellerbit sittandes någon stans i motorn med stora problem som följd. Farsgubben byter var annat år, men fick i år en impellerbit i kylsystemet som blockerade kylvattnet på hans VP2003. Det fick följden att det blev övertryck i impellerhuset vilket resulterade i att packboxarna trycktes ut och vatten trycktes in i motorn utefter axeln med vatten i oljan som följd. Vi lyckades fixa det hela genom att byta oljan(4ggr = 1500kr), ta bort termostaten(flödet i motorn blir större då). Han körde halva sesongen på detta viset och nu efter upptagningen lyckades vi lokalisera en bit impeller som att fast i motorn. Farsgubben byter nog impeller varje år i fortsättningen.
  5. Svar till Consensus. Jag använder idag en äldre modell av Highland jackan och ett par nya forest byxor. Jag är alltid torr och har inga problem med att det inte finns några vattentäta muddar i ärmarna på jackan. Kardborrelåsen räcker, jag har aldrig reagerat över att jag har fått in vatten i ärmarna så troligtvis har jag varit torr. Jackan har jag nog tvättat minst 5 ggr och använt Taigas Goreteximpregnering 2 ggr. Nästa gång köper jag nog en Taigaprodukt igen. Jag vill ha grejer som fungerar och är inte styrd av märkeshysterin. (Jag seglar i skärgården och på Mälaren från tidig maj till mitten på oktober. Kappseglar ibland.) /Jablo
  6. Jablo

    Yamaha 4hk

    Fick överta farsans lilla Yamaha snurra från början på 80 talet. Jag saknar ägarmanual och ev verkstadshandbok. Jag gick in på Yamahas hemsida och där skulle dom ha 30 dollar för ägarmanualen och 60 dollar för verkstadshandboken. Många andra tillverkare tillhandahåller sådant gratis. Är det någon som vet något ställe på Internet där man kan hitta dessa.
  7. Silicon ska du helst undvika att använda på båten, då det ger något man kallar för siliconsjuka. Använd Sikaflex eller liknande i stället. Jag hade en Albin Vega med samma typ av grabbräcke för några år sedan. Dessa var också skruvade inifrån och tätade med vit Sikaflex. Jag lossade dem flera gånger under åren och monterade tillbaka dom igen med samma procedur.
  8. Jag använder plast stripes. Ca 4 st på varje uppkvejlad tamp.
  9. När vi säkerhetsbesiktigar båtar så varnar vi alltid för så kallade POD, Heat-PAL och dylika värmare. Dessa förbränner syret i luften inne i båten, plus att det fins risk för kolmonoxidförgiftning vid ofullständig förbränning. Om du nu ska använda en sådan, se då till att ha väldigt bra ventilation och använd den aldrig när du sover. Det bästa är att skaffa en riktig värmare som tar förbränningsluften utifrån.
  10. www.ernefors.com/RB11/ Det blev något fel på länken, kolla den här i stället.
  11. Hejsan! RB 111 klubben blev avrådda att montera trebladig på 2GM:en. Dessa båtar har segelbåtsdrev. Men det skadar nog inte att kolla ordentligt med Yanmar om ditt backslag tål en trebladig. Vad du ska välja kan jag däremot inte uttala mig om, har ingen erfarenhet. Kolla på deras hemsida om 2GM:en det fins en del läsvärt om motorn. http://www.ernefors.com/RB111/
  12. Tänkte ge mitt bidrag till diskussionen. Jag använder sedan många år tillbaka Taigas kläder.Dessa är väl utprovade av Sjöräddning, kustbevakning, ambulans, bevakningsföretag mm. Det är morderna gortexmaterial och klarar av att tvättas. Jag använder deras gorteximpregnering varannan gång. Gå in och titta på www.taiga.se.
  13. Jablo

    Läckage propelleraxel

    Du behöver nog ingen sprängskiss. Det sitter troligtvis 3 stycken tätningsringar i axeltätningen. Demontera axeln från motorn. (Du ligger på land när du gör det).Dra bort tätningen fån axeln. I tätningen sitter 3 st svarta tätningsringar, tryck ur dessa utan att skada metallen i axelhylsan. Tag med tätningarna till en firma som säljer kullager eller en båtservicefirma och köp tre nya tätningar. Tätningarna har ett nummer tryckt på sidan. Sätt tillbaka tätningarna i hylsan och fyll i nytt fett. Var försiktig när du trär på axeltätningshylsan igen, de tunna gummi väggarna på tätningsringarna är det som tätar mot axeln. Smörj axeln med lite fett innan du trär på den igen. Montera den igen som den satt från början och tryck i fett så att den är full men tryck inte för hårt då kan du skjuta ur tätningsringarna Sjösätt, provkör och tryck i lite fett igen om det går. sedan ska det vara klart. Du skulle även kunna byta till en modern vattensmord tätning. En så kallad Black Jack kostar ca 1000 kr den är enkel att sätta dit. Ock du slipper kladda med fett. Kolla med båtfirman om du kan ha en sådan.
  14. Jablo

    Läckage propelleraxel

    Det beror på vad du har för typ av axeltätning. Har du en gammal tätning med grafitflätor går det att byta utan att ta upp båten och demontera axeln. Har du oljetätning/fetttätning med zimmerringar måste du demontera axeln och byta tätningarna. Är du någolunda tekniskt lagd fixar du det själv.
  15. Jag har Ankarolina och Bruceankare med ca 2.5 meter kätting. Jag köpte en bestick låda/cylinder i rostfritt på IKEA. I den ringlar jag ned kättingen när ankaret hänger på akterpulpit. Jag fäste den med några plaststripes under ankaret i pulpitstolpen. :-tackar
×
×
  • Skapa nytt...